سامانه باور ۳۷۳ از چند بخش اصلی شامل؛ مرکز فرماندهی و کنترل آتش، رادار ردگیر اهداف، رادار کشف و شناسایی اهداف و پرتابگرها تشکیل شده است. سیستم موشکی باور ۳۷۳ یک سیستم موشکی پدافند هوایی از نوع دور بُردِ سطح‌به‌هوا و خودکششی می‌باشد.

سامانه موشکی باور ۳۷۳

به گزارش همشهری آنلاین، موشک‌های صیاد ۲، ۳ و ۴  موشک‌های مورد استفاده در این سامانه هستند و می‌توانند اهداف مشخص شده را در ارتفاع ۳۲ کیلومتری و برد ۳۰۶ کیلومتری منهدم کنند. 

رادار بهینه شده این سامانه می‌تواند همزمان ۳۰۰ هدف را در فاصله بیش از ۴۵۰ کیلومتری کشف کرده و برد رادار ردگیری این سامانه به ۴۰۵ کیلومتر ارتقاء یافته است. همچنین، برد رادار درگیری این سامانه نیز به ۴۰۰ کیلومتر ارتقاء پیدا کرده است. 

مزیت سامانه باور ۳۷۳ نسبت به نمونه‌های خارجی خود این است که قادر به رهگیری ۱۰۰ هدف در برد ۴۰۵ کیلومتری است. در حالی که S۳۰۰ تنها قادر به رهگیری ۱۲ هدف در برد کم‌تر از ۲۰۰ کیلومتر بوده و سامانه S۴۰۰ نیز قادر به رهگیری ۳۶ هدف است.

دیگر ویژگی این سامانه قدرت هدف‌گیری ۹ هدف به طور همزمان است. اما، S۳۰۰ و PATRIOT به ترتیب قادر به هدف‌گیری ۶ و یک هدف هستند.

آشنایی با سامانه موشکی باور ۳۷۳

نکته دیگر در توانایی این سامانه که می‌توان ذکر کرد این است که این سیستم می‌تواند با انواع موشک‌های کروز و بالگردها نیز به طور موثر مقابله کند. این سامانه همچنین قادر است تا در محیط‌های آلوده به مواد شیمیایی، تشعشات رادیواکتیو و محیط‌های آلوده به مواد میکروبی فعالیت کند.

دیگر قابلیت سامانه ارتقاءیافته باور ۳۷۳ توانایی اتصال به شبکه، دریافت اطلاعات و پرداخت اطلاعات در شبکه است.

آشنایی با سامانه موشکی باور ۳۷۳

پیشینه

باور ۳۷۳ اولین سیستم دفاع موشکی با برد بلند است که در ایران ساخته می‌شود. موشک مورد استفاده در این سامانه از نوع صیاد ۴ می‌باشد که مجهز به یک سیستم مانورپذیری پیشرفته است. همه اجزاء سیستم باور- ۳۷۳ بر خودروهای ظفر و ذوالجناح سوار می‌شوند و متحرک هستند. طرح اولیه این سامانه، از سیستم دفاع موشکی اس ۳۰۰ نمونه‌برداری شده‌است.  سیستم موشکی باور ۳۷۳ از فاصله ۴۵۰ کیلومتری هدف را شناسایی و از ۲۵۰ کیلومتری رهگیری می‌نماید و توانایی هدف‌گیری از فاصله ۲۰۰ کیلومتری، تا ارتفاع ۲۷ کیلومتر را دارا می‌باشد.

آشنایی با سامانه موشکی باور ۳۷۳

شناسنامه باور ۳۷۳

  • نوع: سامانهٔ پدافندی دوربرد متحرک سطح‌به‌هوا/ضدبالیستیک
  • ساخت: ایران
  • لانچرها:، مکعب مربعی می‌باشند، که اغلب با اهداف پدافندی در ناوها، مورد استفاده قرار می‌گیرند. باور ۳۷۳ دارای پست‌های جداگانه ارتباطی و نیز پست فرماندهی می‌باشد. این سامانه از فاصله ۴۵۰ کیلومتری هدف را شناسایی و رهگیری و در فاصله ۳۰۰ کیلومتری، تا ارتفاع ۳۲ کیلومتر با هدف درگیر می‌شود.
  • موشک‌ها:  صیاد ۴. این سامانه موشکی، توانایی شلیک ۳ نوع موشک، در بردهای مختلف (مشابه اس-۴۰۰ ولی با برد کمتر) برای شکار اهداف، در بردها و ارتفاع‌های متفاوت را دارد.
  • ورود به خدمت: اوت ۲۰۱۹
  • تاریخ طراحی: ۲۰۱۰–۲۰۱۹
  • برد عملیاتی: ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر با استفاده از موشک صیاد ۴
  • سرعت: ۶ تا ۸ ماخ

آشنایی با سامانه موشکی باور ۳۷۳

آخرین بروزرسانی Jan ۷, ۲۰۲۳ - شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱

کد خبر 733183
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha