یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شش حلقه چاه، همراه با اشیاء ارزشمند باستانی مربوط به دوره هخامنشی در کنار تخت جمشید کشف شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، پیدا شدن شش حلقه چاه، همراه با اشیاء ارزشمند باستانی مربوط به دوره هخامنشی در کنار تخت جمشید، افق روشنی از شیوه زندگی مردمان آن زمان را در پیش روی باستان شناسان قرار داده است.

کارشناس بنیاد پژوهش‌های پارسه پاسارگاد و سرپرست گروه کاوش گفت: شش گروه باستان شناسی از 45 روز پیش کاوش را آغاز کردند که روز گذشته به پایان رسید.

افشین یزدانی با بیان اینکه این کاوش به لحاظ اهمیت و تعداد داده‌ها در طول 70 سال تاریخ کاوش پارسه بی‌سابقه بوده است افزود: با کاوش‌های دقیقی که صورت گرفت تعداد شش حلقه چاه باستانی مربوط به سالهای 515 تا 518 قبل از میلاد کشف که اشیاء ارزشمندی از جمله ظروف آب کاملاً سالم در کف این چاهها کشف شد.

وی درباره علت سالم ماندن این اشیاء گفت: این اشیاء از دست افراد در 2500 سال قبل رها شده و در چاه افتاده و توسط آب چاه به آرامی در کف چاه استقرار پیدا کرده و به مرور رسوب روی آنها را پر کرده است.

یزدانی افزود: اشیاء یافت شده به ویژه قمقمه ها و ظروف آبخوری در شکل‌های واحد و سایزهای مختلف است که این خود می‌تواند مقیاس اندازه‌گیری آن زمان را برای ما ثابت کند.

وی گفت: علاوه بر این، تعداد زیادی اشیاء دیگر شامل عطردان، شمعدان، چشم سنگی، سرپیکان، مقدار کمی شیشه و طلا نیز در این کاوش‌ها پیدا شده است.

یزدانی افزود: نتایج کاوش‌ها نشان می‌دهد که زندگی همراه با رفاه برای مردم عادی در دشت پارسه وجود داشته به گونه‌ای که برای بیرون آوردن اشیاء ارزشمندی که درون چاه می‌افتاده زحمتی به خود نمی‌دادند.

 یزدانی گفت: یکی از ظروف سفالی در همان زمان به وسیله قیر مرمت شده است که بسیار جالب است.

کد خبر 73318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز