مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهرداری تهران برای حل مشکل بافت‌های فرسوده با سرمایه‌گذاری چینی‌ها وارد عمل می‌شود.

به گزارش ایسنا، سید هادی ایازی، سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که قرارداد 450 میلیون یورویی شهرداری تهران با یک شرکت معتبر چینی در حوزه بافت‌های فرسوده چه زمانی نهایی می‌شود؟ توضیح داد: علت تعویق در زمان امضای قرارداد با چینی‌ها به دلیل اضافه شدن محدوده بزرگراه امام علی (ع) در این پروژه بوده و ظرف یک ماه آینده، این مذاکرات منجر به امضای تفاهم‌نامه بین دو طرف خواهد شد.

ایازی ادامه داد: طرف چینی در مورد سرمایه‌گذاری450 میلیون یورویی به توافق رسیده است، اما مکانیزم اجرایی این پروژه در مذاکرات بعدی مطرح شده و به نتیجه می‌رسد.

در حالی که به گفته مسوولان بیش از 70 درصد بافت شهر‌های کشور فرسوده هستند، بنا بر اظهارات یارمند، مدیر کل دفتر فنی وزارت کشور، تا کنون حدود 300 میلیون دلار فاینانس برای پروژه‌های بازسازی بافت‌های فرسوده شهرهای کشور اختصاص یافته و محقق شده است که 200 میلیون دلار این اعتبار برای شهر تهران و 100 میلیون دلار آن نیز بین استان‌های کرمانشاه، تبریز، اصفهان، مشهد و اهواز تقسیم شده است.

به گفته یارمند در جریان سفرهای استانی رییس‌جمهور به استان‌های مختلف در مجموع 900 میلیون دلار فاینانس پیش‌بینی شد که 87 درصد آن‌ها، مصوبه شورای اقتصاد را کسب کرده، اما به علت مشکلات بانک‌های خارجی با کشورمان بخشی از این فاینانس‌ها محقق نشده است و 300 میلیون دلار فاینانس محقق شده، بخشی از این میزان فاینانس است.

از سوی در بحث انتشار اوراق مشارکت برای نوسازی بافت‌های فرسوده نیز تاکنون فقط استان خراسان رضوی اقدام کرده و موفق هم بوده است و موضوع انتشار اوراق مشارکت شهرداری تهران کماکان به نتیجه‌ای نرسیده است.

در شرایطی که بیش از یک‌هزار هکتار از مساحت پایتخت را بافت‌های فرسوده تشکیل می‌دهد و 500 هکتار از این بافت‌ها در شرایط بحرانی به سر می‌برند، شهردرای تهران در طول سال‌های گذشته، اقداماتی را در راستای کاهش مساحت این بافت‌ها و جلوگیری از افزایش آن انجام داده است که می‌توان به طرح نوسازان و تعویض پلاک به پلاک منازل مسکونی در بافت فرسوده و انتشار اوراق مشارکت اشاره کرد، در حالی که برخی اعضای شورای شهر تهران، نسبت به عملکرد شهرداری در این حوزه بارها اعتراض کرده‌اند.

شهرداری تهران در حالی گام بعدی خود را قراردادی450 میلیون یورویی با یک شرکت چینی قرار داده است که فریدون درویش‌زاده، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اخیرا اعلام کرده که دولت در زمینه بافت‌های فرسوده نقش خود را به صورت فعال اجرا نکرده و منابع شهرداری تهران هم برای نوسازی تمامی بافت‌های فرسوده پایتخت کافی نیست و به همین دلیل پیش‌بینی زمان عملیاتی برای خاتمه نوسازی بافت‌های فرسوده بسیار دشوار است.

کد خبر 73254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز