نمایندگان جناح تندروی حزب جمهوریخواه روز سه‌شنبه مانع انتخاب کوین مک‌کارتی از حزب خودشان به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شدند و جلسه کنگره پس سه بار رای‌گیری بی‌نتیجه پایان داده شد.

Mckarthy

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  در نخستین روز شروع به کار دوره جدید مجلس نمایندگان آمریکا زورآزمایی قاطعی میان حدود ۲۰ نماینده تندروی حزب جمهوریخواه و ۲۰۰۲ عضو دیگر اکثریت جمهوریخواه این مجلس رخ داد و مک‌کارتی با فاصله ۳ رای نتوانست به ۲۱۸ رای لازم برای رسیدن به مقام ریاست مجلس نمایندگان که پس از معاون رئیس‌جمهور، سومین فرد در هرم قدرت در آمریکا است، برسد.

این روز شروع پریشان‌کننده‌ای برای اکثریت جدید جمهوریخواه مجلس نمایندگان بود و چالش‌هایی را نشان می‌دهد که این حزب در دو سال آینده منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ با آن مواجه است. اکثریت ضعیف ۲۲۲ نماینده حزب جمهوری‌خواه در برابر ۲۱۲ نماینده حزب دموکرات به گروهی کوچکی از جمهوریخواهان تندرو که می‌خواهند بر شکست دموکرات‌ها و انجام تحقیقات درباره اعضای دولت و خانواده جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی متمرکز شوند، قدرتی تعیین‌کننده می‌دهد.

مک‌کارتی که نماینده جمهوریخواه ایالت کالیفرنیا است، می‌دانست که در رای‌گیری روز سه‌شنبه مسیر سختی را در پیش دارد و وعده داده بود که به تقاضا برای رای‌گیری برای تعیین رئیس ادامه دهد، اما نمایندگان سه‌شنبه بعدازظهر به تنفس تا ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه به وقت شرق آمریکا (ساعت ۱۷۰۰ به وقت گرینیچ) رای دادند، اقدامی که به جمهوریخواهان زمان لازم برای بحث درباره نامزدهای دیگر را می‌دهد.

جیم جوردن، نماینده ۵۸ ساله جمهوریخواه محافظه‌کار از ایالت اوهایو در آخرین بار رای‌گیری روز سه‌شنبه ۲۰ رای آورد که بسیار کمتر از ۲۱۸ رای لازم برای رسیدن به ریاست مجلس نمایندگان است، اما همین تعداد رای برای جلوگیری از رئیس شدن مک‌کارتی کافی بود.

مک‌کارتی قبلا هم در سال ۲۰۱۵ به علت مخالفت جناح محافظه‌کار یا تندروی حزب محافظه‌کار نتوانسته بود به ریاست مجلس نمایندگان برسد.

طول کشیدن روند انتخاب رئیس مجلس نمایندگان می‌تواند امیدهای اکثریت جمهوریخواه برای حرکت سریع به سوی انجام تحقیقات و اولویت‌های قانونگذاری از جمله درباره اقتصاد، خودبسندگی آمریکا از لحاظ انرژی و امنیت مرزی را تضعیف کند.

حکیم جفریز، رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان در سه بار رای‌گیری در برابر مک‌کارتی شرکت کرد. در آخرین رای‌گیری جفریس با ۲۱۲ رای در برابر ۲۰۲ رای از مک‌کارتی جلو افتاد. اما نامزدی به ریاست مجلس نمایندگان می‌رسد که اکثریت مطلق آرا (یعنی دست کم ۵۰ درصد آرا به علاوه یک)  را به دست آورده باشد، یعنی ۲۱۸ رای موافق از ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان فعلی و اکثریت نسبی در این مورد کافی نیست.

بن‌بست در انتخاب رئیس‌ باعث می‌شود اغلب کارهای مجلس نمایندگان قابل‌ انجام نباشد و در نتیجه ممکن است نمایندگان اکثریت جمهوریخواه مجبور شوند فردی دیگری از حزبشان را نامزد این مقام کنند. علاوه بر جوردن، استیو اسکالیس، ۵۷ ساله از ایالت لوئیزیانا و معاون رهبر اکثریت جمهوریخواه هم یک نامزد احتمالی است.

آخرین باری که مجلس نمایندگان آمریکا نتوانست در نخستین رای‌گیری رئیس خود را تعیین کند، در سال ۱۹۳۲ بود.

کد خبر 732451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    0 0
    ۲۰۰۲ عضو دیگر اکثریت جمهوریخواه این مجلس رخ داد؟ 2002 عضو غلط نيست؟