خانه‌نشینی در روزهای آلودگی هوا به یکی از معضلات اساسی خانواده‌هایی که کودک دارند تبدیل شده است؛ اما می‌توان از راهکارهایی برای سرگرمی کودکان استفاده کرد تا در این روزها که نباید به پارک بروند یا در هوای آزاد بازی کنند حوصله‌شان سر نرود.

بازی کودکان - بازی و سرگرمی کودکان در منزل - بازی برای کودکان در خانه

به گزارش همشهری آنلاین، این روزها آلودگی نفس همه را بریده است؛ از طرفی به معضلی اساسی برای خانواده‌هایی تبدیل شده که کودک خردسال در خانه دارند. زیرا با وضعیت قرمز آلودگی هوا نمی‌توان بچه‌ها را برای سرگرمی و بازی به پارک برد و از طرفی در چنین روزهایی مهدهای کودک هم تعطیل هستند. بنابراین والدین باید راهکارهایی برای سرگرمی کودکان بیابند که هم برای آنها هیجان‌انگیز باشد و هم به‌مرور تکراری نشود.

یکی از بهترین ترفندها برای سر شوق آوردن کودکان بازی است. هیچ فعالیتی به اندازه بازی نمی‌تواند برای کودکان لذتبخش باشد، اما اینکه چه نوع بازی هم برای آنها انتخاب می‌کنیم اهمیت دارد؛ به‌ویژه برای خانواده‌هایی که در آپارتمان زندگی می‌کنند، بهتر است از بازی‌هایی برای سرگرمی فرزندشان استفاده کنند تا موجب آزار همسایه‌ها نیز نشود. در ادامه به چند نوع بازی و سرگرمی اشاره می‌کنیم:

۱. نقاشی روی دیوار

بچه‌ها عاشق کشیدن نقاشی هستند. گاهی ساعت‌ها مشغول نقاشی و رنگ‌آمیزی می‌شوند. اما بهتر است گاهی والدین هم کنار آنها بنشینند و این کار را برای فرزندشان جذاب‌تر کنند. بیشتر بچه‌ها عاشق کشیدن نقاشی روی وسایل خانه به‌ویژه دیوار هستند. برای اینکه دیوار خانه‌تان خراب نشود یک کاغذ سفید بزرگ بردارید و آن را با چسب کاغذ بر روی یکی از دیوارهای خالی منزل‌تان بچسبانید. سپس به کودک اجازه دهید تا روی آن نقاشی بکشد. اگر کودکتان قدش به همه جای دیوار نمی‌رسد می‌توانید او را روی یک صندلی بنشانید.

۳۱ ترفند برای سرگرم کردن کودکان در خانه | با این بازی‌ها بچه‌ها را در روزهای آلودگی هوا خوشحال کنید

۲.  کاردستی

یک بازی خلاقانه در خانه این است که با رول‌های دستمال لوله‌ای کاردستی‌هایی مانند دوربین یا جامدادی بسازید. یا از کاردستی‌های اینترنت با ایده بگیرید.

۳۱ ترفند برای سرگرم کردن کودکان در خانه | با این بازی‌ها بچه‌ها را در روزهای آلودگی هوا خوشحال کنید

۳. مدل نقاشی شوید

برای سرگرم کردن کودکان در خانه روی تکه‌های بزرگ کاغذ یا روزنامه که روی زمین پهن کرده‌اید دراز بکشید و اجازه دهید کودک با مداد یا گچ دور تا دورتان را خط بکشد.

۴.  نقاشی سایه‌ها

بچه‌ها انجام کارهای جدید را دوست دارند. مثلا مدل نقاشی کشیدن را عوض کنید. در ساعتی از روز که سایه اشیاء روی کاغذ می‌افتد از کودکان بخواهید نقاشی سایه‌ها را از رویشان بکشند. این کار برای آنها بسیار جذاب است.

۵. نقاشی از روی یک طلق شفاف

یک طلق شفاف بخرید و آن را جلوی صورتتان بگیرید. سپس از کودک خود بخواهید تا با چند عدد ماژیک نقاشی صورت شما را از روی طلق بکشد. مطمئن باشید کودکتان از این مدل نقاشی حتی بیشتر از نقاشی روی دفتر و دیوار لذت خواهد برد.

۳۱ ترفند برای سرگرم کردن کودکان در خانه | با این بازی‌ها بچه‌ها را در روزهای آلودگی هوا خوشحال کنید

۶. سرسره و تاب بازی در خانه

چند کارتن‌ محکم تهیه کنید و با کمک آنها یک سرسره بسازید. همچنین می‌توانید یک تاب بازی هم مناسب خانه خریداری کنید. به‌همین راحتی بخشی از پارک را در خانه ایجاد کرده‌اید.

۷.  آموزش رنگ به کودکان

می‌توانید رنگ‌ها را هم با ابتکار به کودکتان آموزش دهید. تعدادی چوب بستنی تهیه کنید. با استفاده از ماژیک‌ها به کمک کودک تمام چوب بستنی‌ها را رنگ کنید. سپس از بچه‌ها بخواهید تا چوب‌های بستنی‌ با رنگ‌های مشابه را کنار هم قرار دهد.

۳۱ ترفند برای سرگرم کردن کودکان در خانه | با این بازی‌ها بچه‌ها را در روزهای آلودگی هوا خوشحال کنید

۸. بازی در حمام

یک وان یا استخر آب را در حمام پر از آب کنید و با اسباب بازی‌ها یا قایق‌های کاغذی و پلاستیکی با هم بازی کنید.

۹. بازی با شیشه‌شور!

با ظرف آبپاش یا شیشه‌شور و چند تا مقوای خالی دستمال کاغذی رولی می‌توانید یک بازی پر هیجان طراحی کنید. این بازی را می‌توانید روی بالکن یا تراس انجام دهید. یا اینکه برای جلوگیری از خیس شدن فرش یک ملحفه بزرگ پهن کنید و لوله‌های خالی دستمال کاغذی را بچینید و روی هر کدام یک توپ قرار دهید. شیشه شور را از آب پر کنید و از او بخواهید تا با پاشیدن آب به سمت توپ‌ها آن‌ها را به زمین بیندازد.

۱۰. بازی با توپ پینگ پنگ و لیوان یک بار مصرف

چند لیوان یک‌بار مصرف را پر از آب کنید و کنار هم بچینید. یک توپ پینگ پنگ را روی لیوان اول قرار دهید. حالا از کودکتان بخواهید تا به سمت آن با قدرت فوت کند و تا توپ را روی لیوان‌ها تا انتها حرکت دهد.

۱۱. بازی فکری

کودکان امروزی بیشتر به بازی‌های فکری علاقه دارند. «نقطه خط» از بازی‌های فکری قدیمی است که می‌توانید با کودک در خانه بازی کنید. یا از بازی‌های فکری که در اسباب‌بازی فروشی‌ها دارند خریداری کنید.

۱۲. خاله بازی با کودک

یکی دیگر از بازی‌های قدیمی دهه شصتی‌ها خاله بازی بود. بچه‌ها عاشق خانه ساختن هستند. می‌توانید با استفاده از چند صندلی و یک ملحفه برایشان چادری در دل اتاق برپا کنید تا احساس کند خانه خودش را دارد. سپس با قرار دادن چند وسیله در آن ساعت‌ها فرزند خود را سرگرم کنید. می‌توانید این چادر بازی را آماده هم خریداری کنید. خودتان هم به مهمانی خانه‌اش بروید تا بیشتر لذت ببرد. 

۳۱ ترفند برای سرگرم کردن کودکان در خانه | با این بازی‌ها بچه‌ها را در روزهای آلودگی هوا خوشحال کنید

۱۳. شعبده‌بازی

با استفاده از چند لیوان و با کمک چند ترفند شعبده‌بازی بچه‌ها را به سادگی سرگرم کنید. چند لیوان بردارید و زیر یکی از آنها سکه بگذارید. سپس از بچه‌ها بخواهید حدس بزنند سکه زیر کدام لیوان است.  

۱۴. ساخت کارواش!

پسرها عاشق ماشین‌هایشان هستند. ماشین‌های اسباب بازی را جمع کنید و در سینک ظرفشویی یک کارواش راه بیندازید.

۱۵. ساخت پازل

پازل یک سرگرمی‌ جذاب برای بچه‌هاست. می‌توانید از فروشگاه چند پازل مناسب با سن کودک خود بخرید و باهم شروع به ساختن پازل‌ کنید.  

۳۱ ترفند برای سرگرم کردن کودکان در خانه | با این بازی‌ها بچه‌ها را در روزهای آلودگی هوا خوشحال کنید

۱۶. اوریگامی

اوریگامی یا هنر کاغذ و تا از کاردستی‌های محبوب ژاپنی است که می‌تواند به رشد خلاقیت کودکان شما کمک کند. اوریگامی به رشد مغزی، آموزش مفاهیم ریاضی، افزایش صبر و پیگیری کودکان کمک می‌کند. این سرگرمی کم هزینه که فقط به چند کاغذ نیاز دارد یکی از بازی‌های مفرح برای بچه‌هاست.

۳۱ ترفند برای سرگرم کردن کودکان در خانه | با این بازی‌ها بچه‌ها را در روزهای آلودگی هوا خوشحال کنید

۱۷. مجسمه‌بازی

برای بازی در خانه با کودکان چند تا از آهنگ‌های مورد علاقه‌ فرزندتان را انتخاب و با صدای بلند اجرا کنید، از آنها بخواهید حرکت کنند، ولی به محض توقف آهنگ در هر موقعیت و حالتی که هستند ثابت و بدون حرکت بمانند، حتی اگر یک لنگه پا هستند، باید در همان وضعیت بی‌حرکت بمانند.  

۱۸. درست کردن کارت تبریک

درست کردن کارت تبریک با استفاده از کاغذ و چند ماژیک یا مداد رنگی برای بچه‌ها جذاب است. می‌توانید این کارت تبریک‌ها را برای افراد مورد علاقه بچه‌ها پست کنید یا در مهمانی که این افراد حضور دارند هدیه دهید.

۱۹. بازی‌های خانوادگی

می‌توانید چند بازی قدیمی دوران خود را برای سرگرمی کودکان پیدا و در جمع خانوادگی از آنها استفاده کنید. بازی‌هایی مثل هپ، دوز، گُل یا پوچ، بشین پاشو، بیست‌سؤالی، پانتومیم.

۲۰. بازی تعادل

همان‌طور که می‌دانید بچه‌ها خیلی دوست دارند در حالی که سعی می‌کنند تعادل‌شان را حفظ کنند روی یک خط راست راه بروند. حین بازی می‌توانید موسیقی هم پخش کنید و از بچه‌ها بخواهید هنگام راه‌رفتن روی خط راست مشخص‌ شده تعادل خود را حفظ کنند.

۲۱. قایم‌موشک

قایم‌موشک یک بازی جذاب در خانه برای کودکان است. چشمتان را ببندید و بلند شروع به شمردن کنید تا کودک قایم شود. به محض پایان یافتن شمارش، دنبال کودک بگردید. این کار برای کودکتان بسیار هیجان انگیز است.

۳۱ ترفند برای سرگرم کردن کودکان در خانه | با این بازی‌ها بچه‌ها را در روزهای آلودگی هوا خوشحال کنید

۲۲. تقلید صدا

با کاغذ برای خودتان و کودک گوش، شاخ، دم و یال درست کنید و بازی‌های تقلید صدا را انجام دهید.

۲۳. اجرای نمایش

برای سرگرم کردن کودکان در خانه می‌توانید کودک را تشویق کنید بخشی از انیمیشن مورد علاقه‌اش را اجرا کند.  

۲۴. در جست و جوی گنج

بچه‌ها عاشق پیدا کردن اشیاء گمشده هستند، به‌خصوص وقتی پای یک جایزه هم درمیان باشد. ابتدا نکات بازی را روی تکه کاغذی یادداشت کنید. برای بازی در خانه با کودکان خلاقیت داشته باشید. اولین نشانه را جایی بگذارید که پیدا کردنش راحت باشد، مثلا در ظرف غذای بچه. سپس بقیه نشانه‌ها را در جاهای دیگر خانه مخفی کنید و مسیری را برای رسیدن به آخرین شیء پنهان ترسیم کنید. به جای جایزه می‌توانید چند سکه در اطراف خانه مخفی کنید. با این کار بچه‌ها سرگرم می‌شوند.

۲۵. حباب‌ساز

برای این بازی، شما به یک بشقاب و نی و مقداری مایع ظرف‌شویی و آب احتیاج دارید. کمی مایع ظرف‌شویی وسط بشقاب بریزید. کمی آب روی آن ریخته و به آرامی هم‌ بزنید، این کار را تا کف کردن آب ادامه دهید. از کودک بخواهید نی را داخل کف بگذارد و به آرامی داخل آن فوت کند. با این کار حباب‌های بزرگ درست می‌شود.  

۳۱ ترفند برای سرگرم کردن کودکان در خانه | با این بازی‌ها بچه‌ها را در روزهای آلودگی هوا خوشحال کنید

۲۶. بازی حدس بزن

داخل یک جعبه یا یک ظرف چند خوراکی یا اشیاء قرار دهید. از بچه‌ها بخواهید حدس بزنند چه چیزی داخل جعبه است. آنها می‌توانند با چشم بسته جسم داخل جعبه را لمس و در مورد شیء داخل جعبه سوال هم بکنند. برای اینکه هیجان بازی بیشتر شود می‌توانید از دانه‌ کدو تنبل تازه، رشته‌ اسپاگتی، میوه، شانه یا اسباب‌بازی استفاده کنید.

۲۷. گل یا پوچ

با کودکتان گل یا پوچ بازی کنید. این یکی از کم سر و صداترین بازی‌ها برای بازی در آپارتمان است.

۲۸. صندلی بازی  

موزیک پخش کنید و همراه کودک دور صندلی‌ها یا بالش‌هایی که کف اتاق چیده‌اید بچرخید و تا موزیک قطع شد روی یکی از صندلی‌ها بنشینید. تعدا صندلی یا بالش باید کمتر از تعداد بازیکنان در خانه باشد. به این ترتیب کسی که صندلی گیرش نیاید بازنده است.

۲۹. استفاده از حلقه ورزشی

یک حلقه ورزشی تهیه کنید. و از کودک بخواهید حلقه را دور کمرش بچرخاند. یا حلقه را نزدیک زمین عمودی نگه دارید تا بچه از داخل آن بپرد.

۳۰. بادکنک بازی

بازی « بادکنک رو بالا نگه دار» نیز مناسب کودکان است. کودک در این بازی باید سعی کند بادکنک روی زمین نیفتد و هر طوری شده آن را بالا نگه دارد.

۳۱. بازی نقاشی نابینا

در این بازی باید به هریک از اعضا یک برگ کاغذ رنگی بدهید. از آن‌ها بخواهید بدون نگاه کردن، شی مورد نظر را روی کاغذ بکشند. در پایان، کسی که نقاشی اش بیشترین شباهت را به شیء مورد نظر داشته باشد، برنده است.

۳۱ ترفند برای سرگرم کردن کودکان در خانه | با این بازی‌ها بچه‌ها را در روزهای آلودگی هوا خوشحال کنید

کد خبر 731970
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha