بعد از فروکش کردن تب فوتبال و جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با وقوع الودگی هوا دوباره بازگشت مردم به سینماها محدود شده است. کارگردان پروفرشترین فیلم های دو سال گذشته امیدوار است که اتفاق تازه ایی رخ بدهد. او معتقد است: اکران بخارست هنوز شروع نشده

سید مسعود اطیابی

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: سید مسعود اطیابی، کارگردانی است که رتبه نخست و سوم گیشه را به ترتیب با فیلم‌های «بخارست» و «انفرادی» در دهه نخست دی ماه از آن خود کرده است. بخارست که به گفته این کارگردان هنوز اکران جدی‌اش آغاز نشده است، طی ۱۰ روز، بیش از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش داشت. رتبه دوم از آن انیمیشن «لوپتو» است و «پسر دلفینی» و «جزیره فضایی» به ترتیب در رتبه چهارم و پنجم ایستاده‌اند. اطیابی، معتقد است که شهرداری و نهادهای دولتی باید تبلیغات بیشتری به بخش فرهنگی کشور و به ویژه سینما اختصاص دهند. او می‌گوید: «جای سینما در بیلبردهای شهری خالی است. در شرایط فعلی سینمای کمدی نه تنها یک ناجی است که یک فضای بانشاط ایجاد می‌کند و روحیه مردم را بالا می‌برد.» ضمن نگاهی به آمار فروش تا عصر روز شنبه را در برمی‌گیرد، گفت‌وگویی با اطیابی، کارگردان «بخارست» و «انفرادی» انجام داده‌ایم و به طور اجمال ۵ فیلم پرفروش دهه نخست دی ماه را برایتان معرفی کرده‌ایم.

گفت‌وگو با سید مسعود اطیابی، کارگردان «بخارست» و «انفرادی» را بخوانید

با تأکید بر اینکه سینمایی «بخارست» از ابتدای زمستان تا امروز با وجود دو روز تعطیلی سینماها به دلیل شهادت بانوی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) و برودت و سرمای زمستانی رتبه نخست فروش گیشه را از آن خود کرده است، فروش بیش از سه میلیارد و هفتصد میلیون تومانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این آمار البته چنانچه گفتید مربوط به ۱۰ روز نخست زمستان است. این روزها البته شرایط مختلف سبب می‌شود که فروش فیلم‌ها کمتر شود. اما به گمانم در هفته پیش رو با توجه به ۱۰ روز نخست زمستان شرایط ثبات خواهد یافت. با توجه به اینکه از دهه فاطمیه عبور کرده‌ایم و قدری هم در فضاهای قبلی که مردم قرار داشتند، فاصله گرفته‌ایم و نگرانی‌ها قدری کمتر و کمرنگ‌تر شده، احتمال فروش بیشتری داریم. اما در مجموع امیدوارم فیلم‌های بیشتری وارد عرصه شوند تا ویترین سینما کامل شود. اینکه فقط منتظر باشیم که یک دو فیلم سینمایی فروش برود، انتظار نابه جا و غیرحرفه‌ای است. در حقیقت باید فضای رقابت وجود داشته باشد تا شاهد فروش بیشتر باشیم.

فضای تبلیغات به ویژه برای «بخارست» و «انفرادی» چگونه بود؟

متأسفانه در حال حاضر نه تیزر تلویزیونی داریم و نه تبلیغات میدانی در خیابان‌ها و سطح شهرهای کلان به چشم می‌خورد. روی بیلبردها هم خبری از سینما نیست. متأسفانه سینما طی ماه‌های اخیر مورد حمایت دولت و شهرداری‌ها قرار نگرفته است. طی هفته‌های اخیر بیلبردهای شهر تهران بیشتر رنگ و بوی سیاسی- اجتماعی دارند. با این رویکرد می‌توان گفت که سیاست درستی برای حمایت از سینماگران پی گرفته نمی‌شود. در این بین باید امکانات شهری عادلانه تقسیم شود.

به عنوان کارگردان «بخارست» و «افرادی» از صدا و سیما چه انتظاری دارید؟

صدا و سیما و شهرداری هنوز هیچ اقدامی انجام نداده‌اند. وقتی شور موضوعی را درآورید، بیشتر از اینکه درباره همان موضوع تبلیغات درستی انجام شود، به ضد خودش در اذهان آحاد مردم تبدیل خواهد شد و نتیجه عکس خواهد داد. بسیاری از شعایر درست هم حتی ممکن است به چنین دامی بیفتند و در نتیجه باید هوشیار بود. بیلبردهای زیبای «ایران من» در این هوای آلوده تهران، تصویر نازیبایی در اذهان ایجاد می‌کند. نهادها می‌توانند با همین هزینه‌ها مثلاً بنزین با کیفیت‌تری وارد کنند. یا به جای سخنرانی سیاسی از فرهنگ حمایت کنند که تأثیر بلند مدت و عمیق‌تری بر ذهن و زبان مردم دارد.

ویترین سینما در هفته پیش‌رو کامل می‌شود| بیلبردها خالی از سینماست| اکران جدی «بخارست» شروع می‌شود؟| سینما روحیه مردم را بالا می‌برد
نمایی از فیلم سینمایی «بخارست»

درست این بود که سهم فضای فرهنگی کشور را هم در این بیلبردها لحاظ می‌کردند. در میدانی که نه تلویزیون و نه شهرداری از سینما حمایت جدی نکرده‌اند، ارزش‌ها و شعارها از چشم می‌افتد. شاید تعمدی در این امر وجود داشته باشد و اگر تعمدی نباشد، شهردار باید به گونه دیگری بیندیشد و از سینما حمایت کند.

چند روز پیش با بهروز مفید، تهیه کننده سینمایی «بام بالا» صحبت می‌کردم. ایشان نقل به مضمون می‌گفتند که فضای اردوگاهی هم در مدارس و آموزش و پرورش کمرنگ شده است. این هم آیا به سینما آسیب نمی‌زند؟ با توجه به نقش آموزش و پرورش و تعطیلی مدارس این ضرر گویی ادامه دارد. چه انتظاری از مسئولان آموزش و پرورش دارید؟

من با اصطلاح «فضای اردوگاهی» چندان موافق نیستم. اردو با رفتن به سینما فرق دارد و این دو را باید از یکدیگر به درستی تفکیک کرد.

سخن تهیه کننده بام بالا را مجدد و به شیوه رسا مطرح می‌کنم: یعنی بچه‌ها را دسته جمعی به سینما ببرند تا کمکی به فروش گیشه شود.

چنین کاری برای بچه‌ها مفید است که در هفته سانسی را در نظر بگیرند تا بچه‌ها در شهر خودشان به سینما بروند. فضای اردوگاهی آشنایی با محیط است و بچه‌ها فضای دیگری را تجربه می‌کنند. تا جایی که می‌دانم بچه‌ها را برای دیدن فیلم‌های کودک به سینما می‌برند. البته از سویی باید متقاضی‌اش هم وجود داشته باشد. فیلم‌ها باید فیلمی باشند که به درد دانش‌آموز بخورد و خانواده بچه‌ها به راحتی اجازه بدهند که آنها را برای دیدن فیلم یا انیمیشن به سینما ببرند. در حال حاضر بیشتر خانواده‌ها به شکل انفرادی دست به چنین انتخابی می‌زنند و ترجیح می‌دهند خودشان فرزندانشان را به سینما ببرند. اما در عین حال و در سوی دیگر ماجرا برای دانش‌آموزان جذاب است که به همراه هم‌کلاسی‌هایشان راهی سینما شوند و تجربه دیدن مشترک یک فیلم را داشته باشند و برایشان تکرار شود. از دیگر سو بچه‌های امروز بچه‌هایی بزرگسال نسبت به سنشان از لحاظ فکری و اندیشگی‌اند. آنها دیگر فقط فیلم‌های کودکانه نمی‌پسندند. در نتیجه باید فیلم‌هایی برای بچه‌ها ساخت که به دردشان بخورد و برایشان خوراک ذهنی مفیدی باشد. اما در مجموع به نظرم آموزش و پرورش کار خودش را انجام می‌دهد غیر از اینکه به اردو اهمیت بیشتری می‌دهد تا رفتن به سینما.

«بخارست» و «انفرادی» گویی در شرایط امروز ناجی سینما و گیشه است. نظرتان در این باره چیست؟

بحث ناجی نیست. بیشتر بحث روحیه و نشاط است. در این هوای آلوده و رفتارها و گفتارهایی که در سخنرانی مدیران می‌شنویم و گویی همه به یکباره سخنران شده‌اند تا اجرا کننده خواسته‌های مردم، و در متن شرایط اقتصادی موجود که اخبار ناگوار مردم ما را احاطه کرده، به نظر شما چه چیز به درد مردم می‌خورد تا دو ساعتی جایی بیابند و فارغ از هر موضوع و خبری، کنار خانواده‌شان بنشینند و نشاطی را تجربه کنند. سینمای کمدی در شرایط فعلی، سهل و ساده، این امکان را به مردم می‌دهد.

به عنوان پرسش آخر می‌خواهم بدانم با توجه به اینکه ۲۸ آبان امسال فیلم «بخارست» اکران خودش را شروع کرد، آینده اکران این فیلم خوش فروش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بخارست هنوز اکران جدی‌ای را شروع نکرده، چرا که طی هفته‌های اخیر هر بار با شرایطی مواجه شده که اتفاقات مختلف رخ داده است. اما به گمانم از هفته پیش‌رو موافقیتش آغاز خواهد شد و خواهد درخشید. این مهم را با توجه به بازتاب نسبتاً خوبی که تا کنون داشته و تبلیغ دهان به دهانی که شده پیش‌بینی می‌کنم. این تبلیغ، به فروش فیلم کمک بسزایی خواهد کرد. در این بین اندک تبلیغ بیرونی هم همراه شود، فروشمان بالا خواهد رفت.

معرفی ۵ فیلم پرفروش ۱۰ روز نخست زمستان ۱۴۰۱

سینماهای کشور طی دهه نخست دی ماه با وجود تعطیلی دو روزه ایام فاطمیه با حضور بیش از ۲۳۱ هزار مخاطب و تخصیص ۱۳,۳۰۰ سانس، بیش از ۷ میلیارد و هشتصد تومان فروش داشتند.

دهه نخست دی‌ماه ۱۴۰۱ خورشیدی که همزمان با رُخ‌نمایی تمام قد زمستان در اغلب استان‌های کشور بود و حتی پایتخت‌نشینان نیز شاهد نخستین برف زمستانی و سپیدپوش شدن تهران بزرگ بعد از چند سال بودند؛ سالن‌های کشور با وجود تعطیلی دو روزه به مناسبت ایام شهادت دخت نبی مکرم اسلام؛ حضرت فاطمه(س) فروش بیش از ۶ میلیارد تومانی تجربه کردند.

هر چند در هفته نخست دی ماه با فروش از ۴.۵ میلیارد تومانی سینماها در قیاس با هفته پایانی آذرماه، افت قریب به ۲ میلیارد تومان فروش را شاهدیم، اما نباید فراموش کرد که تحقق عدد فروش بیش از ۴.۵ میلیارد تومانی تنها در پنج روز از هفت روز نخست دی‌ماه به سبب تعطیلی دو روزه که ذکرش رفت محقق شده است. با تجمیع آمار به دست آمده در پسِ پشت فروش ۴.۵ میلیارد تومانی می‌توان گفت که آن فروش با حضور بیش از ۱۳۷ هزار مخاطب و تخصیص ۹۲۵۹ سانس در سالن‌های سینما از ساعت ۱۰ صبح اول دی‌ماه تا ساعت ۱۰ صبح ۸ دی ماه سال جاری محقق شده است.

۳ میلیارد ۵۰۰ میلیون سهم بخارست

فیلم سینمایی بخارست به کارگردانی سیدمسعود اطیابی توانست در دهه نخست دی‌ماه بیش از ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش داشته باشد. این اثر سینمایی قریب به ۹۷ هزار بلیت را در ۳۰۵ سالن سینمایی با ۴۳۴۶ سانس که در اختیار دارد به فروش رساند. حسین یاری، پژمان جمشیدی، امیرحسین آرمان، هادی کاظمی، غلامرضا نیکخواه بازیگرانی هستند که در فیلم کمدی بخارست به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در خلاصه داستان بخارست آمده است: اینجا ایران است و ما داستان‌های هیجان‌انگیز داریم.

ویترین سینما در هفته پیش‌رو کامل می‌شود| بیلبردها خالی از سینماست| اکران جدی «بخارست» شروع می‌شود؟| سینما روحیه مردم را بالا می‌برد
انیمیشن «لوپتو» در رتبه دوم فروش زمستان

دستان گرم انیمیشن «لوپتو» در گیشه

رتبه دوم جدول فروش هفتگی سینمای ایران در اختیار انیمیشن لوپتو به کارگردانی علی عسکری است، این انیمیشن توانست با در اختیار داشتن ۲۸۸ سالن به فروشی معادل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان دست پیدا کند.

در خلاصه داستان این انیمیشن موزیکال آمده است: پدر علی در کارگاه لوپتو با یاد دادن ساخت اسباب بازی به بیمارانش، آنها را درمان می‌کند. کارگاه اسباب‌بازی‌های خلاقانه لوپتو که بین کودکان ایرانی محبوبیت زیادی دارد با خرابکاری یک ناشناس تعطیل می‌شود. علی تلاش می‌کند پدرش را که ناامید شده است از این مخمصه نجات دهد.

ویترین سینما در هفته پیش‌رو کامل می‌شود| بیلبردها خالی از سینماست| اکران جدی «بخارست» شروع می‌شود؟| سینما روحیه مردم را بالا می‌برد
«انفرادی» به کارگردانی سید مسعود اطیابی رتبه سوم فروش زمستانی را دارد

رتبه سوم، بار دیگر اطیابی؛ اینبار با «انفرادی»

فیلم سینمایی انفرادی دیگر ساخته سید مسعود اطیابی همچون هفته گذشته در جایگاه سوم جدول فروش ایستاد. این فیلم با فروش ۸۹۰ میلیون تومانی بالاتر از انیمیشن پسر دلفینی ایستاد. رضا عطاران، احمد مهرانفر و مهدی هاشمی بازیگران اصلی این فیلم کمدی هستند.

در خلاصه داستان انفرادی آمده است: یک شرکت مالی و اعتباری که رئیسش اسدالله کرامت (برزو ارجمند) نام دارد به گفته مسئولان شرکت ورشکست شده است. کسانی که پول‌های خود را در این مؤسسه گذاشته‌اند در جلوی این موسسه شروع به اعتراض می کنند. این اتفاقات باعث می‌شود که سه نفر از همین بدهکاران به نام‌های امیر (مهدی هاشمی)، بهرام (احمد مهران‌فر) و جواد (رضا عطاران) که همه‌شان بی خانمان هستند با هم، هم مسیر شوند که آنها را وارد اتفاقاتی می‌کند.

ویترین سینما در هفته پیش‌رو کامل می‌شود| بیلبردها خالی از سینماست| اکران جدی «بخارست» شروع می‌شود؟| سینما روحیه مردم را بالا می‌برد
«پسر دلفینی» انیمیشن جذاب و درخشانی است که با اقبال مواجه شده است

جایگاه چهارم باز هم در اختیار انیمیشن

انیمیشن پسر دلفینی به نویسندگی و کارگردانی محمد خیراندیش با فروشی معادل ۴۳۵ میلیون تومان در جایگاه چهارم جدول فروش سینمایی روزهای ابتدایی دی ماه ایستاده است.

مخاطبان در مواجهه با انیمیشن پسر دلفینی شاهد روایت این داستان هستند: هواپیمایی در دریا سقوط می‌کند. یک دلفین (سفید) به همراه مادرش (نانا) نوزاد انسانی (پسر دلفینی) را در دریا پیدا می‌کند و از او مراقبت می‌کنند. سر انجام پسر دلفینی بزرگ می‌شود و بعداز اینکه متوجه می‌شود که او یک انسان است به دنبال پیدا کردن مادرش از دریا خارج شده و راهی جزیره می‌شود. او توسط ناخدا مروارید نگهداری می‌شود. پسر دلفینی در مسابقه جمع‌آوری مروارید شرکت می‌کند. او توسط دزدان دریایی که برای بی‌بی زار کار می‌کنند، دزدیده می‌شود.

ویترین سینما در هفته پیش‌رو کامل می‌شود| بیلبردها خالی از سینماست| اکران جدی «بخارست» شروع می‌شود؟| سینما روحیه مردم را بالا می‌برد
اکبر عبدی در «جزیره فضایی»

رتبه پنجم، باز هم در اختیار سینمای کودک و نوجوان

رتبه پنجم فروش گیشه در دهه نخست دی ماه به فیلم سینمایی «جزیره فضایی» یا همان «تورنادو۲» اختصاص دارد. این فیلم در ۱۷۸ سالن طی ۱۰ روز بیش از ۳۲۵ میلیون تومان فروخت. فیلم جزیره فضایی(تورنادو۲) به تهیه ‌کنندگی و کارگردانی سیدجواد هاشمی فیلم خوش ساخت و جذابی در حوزه سینمای کودک است که تماشای آن برای اعضای خانواده هم خالی از لطف نیست. اگر فیلم تورنادو۱ را دیده باشید حتما یادتان هست که این فیلم درباره پروفسوری بود که موفق شد رستورانی را بسازد و این رستوران به یک سفینه فضایی تبدیل شد اما با ورود ۴ پسر نوجوان به ماجرا این سفینه زودتر از موعد پرواز کرد و در سیاره‌ای ناشناخته و عجیب فرود آمد که باعث حوادثی شد.

حالا در جزیره فضایی، تورنادو۲، امید در مسطح فضایی تیانا جامانده است و بخاطر علاقه‌اش به دختر پادشاه تیانا (شیمبا) قصد برگشت ندارد اما دستگاه تصویری سفینه تورنادو هشدار می‌دهد. خانم خوش خیال در حال افتتاح تورنادو به عنوان رستوران تورنادوست. اکبر عبدی، کامران تفتی، بهنوش بختیاری، ارسلان قاسمی، الناز حبیبی، راستین عزیزپور، امیررضا احمدی، نگار نافذ، محمدمهدی ایرانی، عباس جمشیدی‌فر، امیر رونقی، وحید نفر، فرزانه زهره‌وند، هادی نجفی امامی و محسن رستمی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

پس از این پنج فیلم که عمده فروش دهه نخست دی ماه را در سینمای کشور به خودشان اختصاص داده‌اند، فیلم‌های بام بالا ساخته جمال سید حاتمی، ابلق با کارگردانی نرگس آبیار، دوزیست اثر برزو نیک‌نژاد، علف‌زار، از کاظم دانشی و سگ بند به کارگردانی مهران احمدی رتبه‌های ششم تا دهم جدول فروش را در اختیار دارند.

آمارهای این گزارش تا ساعت ۱۷:۵۰ دهم دی ماه اخذ شده است. 

کد خبر 731674

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha