پله، پادشاه فوتبال دو روز پیش به علت سرطان روده و در سن ۸۲ سالگی از دنیا رفت اما یاد و خاطراتش تا ابد در ذهن اهالی ورزش خواهند ماند.

پله

به گزارش همشهری‌آنلاین، پله پس از مرگ مارادونا برایش نوشته بود: «امیدوارم یک روز بتوانیم با هم در بهشت فوتبال بازی کنیم» و حالا پس از ۲سال این آرزو برآورده شده. ادسون آرانتس دوناسیمنتو ملقب به پله، سلطان فوتبال جهان و به ادعای بسیاری بهترین بازیکن تاریخ فوتبال، در ۸۲سالگی بر اثر سرطان روده در بیمارستان درگذشت و برزیل و جامعه فوتبال جهان را در روزهای پایانی سال۲۰۲۲ عزادار کرد. او آن‌قدر زنده ماند تا رکوردهایش یکی پس از دیگری توسط کریستیانو رونالدو، مسی، نیمار و امباپه شکست.

رکورددار توپ طلا

در زمان او فقط به بازیکنان اروپایی توپ طلا اهدا می‌شد، وگرنه پله حتی از مسی هم بیشتر این جایزه را می‌گرفت. سال۲۰۱۴ یک توپ طلای افتخاری به سلطان اهدا شد و او در مراسم دریافت این جایزه اشک ریخت. سال۲۰۱۶ و به‌مناسبت ۶۰سالگی توپ طلا، فرانس‌فوتبال جوایز قبل از سال۱۹۹۵ را مورد ارزیابی مجدد قرار داد؛ سال‌هایی که اروپایی‌بودن، شرط حضور در رقابت توپ طلا بود. براساس این ارزیابی، توپ طلا در ۷سال (۱۹۵۸، ۱۹۵۹، ۱۹۶۰، ۱۹۶۱، ۱۹۶۳، ۱۹۶۴ و ۱۹۷۰) باید به پله تعلق می‌گرفت و در این صورت، پله می‌توانست با ۷توپ طلا، در کنار لیونل مسی رکورددار کسب این جایزه باشد. مجله فرانس فوتبال سال۱۹۹۹ در رای‌گیری از برندگان توپ طلا تا آن سال پله را با ۱۷رای به‌عنوان برترین بازیکن قرن۲۰ فوتبال انتخاب کرد. او همچنین از طرف کمیته بین‌المللی المپیک برترین ورزشکار قرن۲۰ شناخته شد.

کد خبر 731429
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha