مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۷ دی ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

گروه دانش – حمید ضیایی پرور: خودرویی که قادر است پرواز کند، به‌زودی نخستین پرواز آزمایشی خود را انجام خواهد داد و به این ترتیب فناوری جدیدی در خدمت انسان‌ها قرار خواهد گرفت

با وجود این تا زمانی که خودروهای پرنده‌ای ساخته شوند که قادر باشند در محیط‌های ترافیک شهری پرواز کنند فاصله زیادی داریم؛ چراکه خودرو ساخته شده اخیر تنها قادر به پرواز در جاده‌های برون شهری با استانداردهای خاص خواهد بود.[خودروی پرنده ساخته شد]

به گزارش ساندی‌تایمز، فاکس‌نیوز و تایمز لندن، خودرو پرنده که هنوز اسمی برای آن در نظر گرفته نشده در آمریکا ساخته شده و قرار است از ماه آینده به شکل آزمایشی پرواز کند.

این خودرو 200 هزار دلار معادل 132 هزار پوند قیمت دارد و می‌تواند سفر خوبی را برای صاحبش مهیا کند.

خودرو فوق که بیشتر به یک جت کوچک شباهت دارد، توسط مهندسان سابق ناسا طراحی شده و با فشار تنها یک دکمه و در مدت زمان 15 ثانیه تبدیل به هواپیمایی کوچک خواهد شد. به گفته مهندسان سازنده این خودرو، اگر آزمایش‌های اولیه موفقیت آمیز باشد نمایش این وسیله تا 18ماه دیگر در نمایشگاه‌های خودرو آغاز خواهد شد.

کارل دایتریچ، مهندسی که کارخانه سازنده این وسیله را در ماساچوست آمریکا به نام TERRAFUGIA دایر کرده است، گفت: این نخستین وسیله یکپارچه طراحی شده برای 2 ماموریت است که به‌طور خودکار می‌توان هر یک از 2 کارایی را از آن دریافت کرد.

موتور این خودرو پرنده قادر به تولید نیرویی برابر 100 اسب بخار روی زمین و آسمان است که آن‌را قادر می‌سازد با سرعت 115 مایل (معادل 188 کیلومتر) در ساعت در آسمان و 95 مایل (معادل 156 کیلومتر) در ساعت روی زمین حرکت کند.

از جزئیات خودروی پرنده تنها به سوخت بنزینی آن اشاره شده است و با اندازه کوچکی که دارد به راحتی در پارکینگ منازل پارک می‌شود. تا به حال 40 درخواست خرید برای این خودرو گران‌قیمت که به اندازه خودروهای فراری و بنتلی قیمت دارد به سازندگان ارسال شده است. این قیمت ممکن است برای یک خودرو گران به‌نظر برسد، اما برای یک هواپیما قیمت خوبی است.

داشتن گواهینامه رانندگی و همچنین خلبانی برای صاحبان این خودرو الزامی است. این خودرو قادر به 10 هزار ساعت پرواز خواهد بود. خلبان اتوماتیک و سیستم نویگیشن متصل به GPS از دیگر امکانات این خودروی پرنده است.

اتحادیه هوانوردی آمریکا در طبقه بندی پروازهای خود ردیف جدیدی به نام پروازهای ورزشی سبک ایجاد کرده است. تنها مکانی در آمریکا که این خودرو خواهد توانست به‌طور قانونی مجوز پرواز دریافت کند آلاسکا خواهد بود.

انواع خودرو‌های پرنده

تا‌کنون گزارش‌های متعددی درباره ساخت خودروهای پرنده در رسانه‌ها منتشر شده است. سال گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه گروهی از دانشمندان دانشگاه MIT (مؤسسه فناوری ماساچوست) در تلاش برای ساخت نمونه اولیه از خودرو پرنده هستند. این دانشمندان معتقدند که تکمیل نمونه اولیه هواپیمایی که می‌تواند روی جاده نیز در وضعیتی مطلوب و بدون خرابی براند، طی یک سال امکان‌پذیر خواهد بود.

در سال 1918 گروهی از دانشمندان در آمریکا از جمله جورج جستون تلاش کردند تا نمونه اولیه از وسیله نقلیه‌ای را بسازند که هم می‌تواند روی جاده راه برود و هم پرواز کند، اما از آن زمان تاکنون تمام نمونه‌های ابتدایی ساخته شده از این وسیله نقلیه با مشکلات فنی مواجه بود  و هرگز به مرحله تولید تجاری نرسید؛

اما محققان دانشگاه MIT اعلام کرده‌اند که توانسته‌اند بر این مشکلات فنی غلبه کنند و طی یکسال این وسیله نقلیه 2منظوره را تولید کنند. شرکت سازنده این خودرو پرنده موسوم به TERRAFUGIA که در سال 2006 تاسیس شد، اخیرا موفق به تولید نخستین بال  تاشوی خودکار برای یک هواپیمای ورزشی سبک شده است، اما ساخت این بال، نخستین گام برای تولید خودروی ترکیبی پرنده است.

ساخت قطعه‌ای که شبیه به بال است از مهم‌ترین قسمت‌های این خودرو ترکیبی است، بنابراین ساخت این بال جدید تحول شگفت و مهمی در زمینه ساخت خودروی پرنده است.
چندی پیش نیز شرکت فراری از ساخت اتومبیل پرنده‌ای با نام Autovolantor خبر داد که تکمیل و عرضه آن به بازار حدود 2 سال طول می‌کشد.

این خودروی پرنده که قیمت پایه آن 319 هزار و 653 دلار اعلام شده بود، براساس مدل GTB Ferrari  599 طراحی شده است و می‌تواند به‌صورت عمودی از روی زمین بلند شود و مانند هلی‌کوپتر حرکت کند.

رؤیای پرواز با خودرو

ایده بهره‌گیری از خودرو شخصی جمع و جوری که قدرت پرواز داشته باشد، به اندازه علم پرواز قدمت دارد، در سازمان ناسا، برنامه ویژه‌ای برای طراحی و تولید خودروهای پرنده تحت عنوان «برنامه کاوش خودروهای شخصی پرنده» در مرکز تحقیقات لانگلی در هامپتون ویرجینیا در حال اجراست و به‌زودی حاصل تحقیقات و آزمایش‌های این مرکز، رؤیای خودروهای پرنده را به واقعیت نزدیک‌تر خواهد کرد.

اندرو هامان، از تحلیلگران مرکز تحقیقات لانگلی می‌گوید: تا به حال، فقط در خیال می‌گنجید، اما سال 2009 نخستین پرواز آزمایشی چشم همه را خیره خواهد کرد.

افزون بر مرکز تحقیق لانگلی، سایر بخش‌های سازمان ناسا نیز برنامه‌های جداگانه‌ای در این زمینه تعریف کرده‌اند که درصورت تحقق این رویا، چگونه هماهنگی‌های لازم به‌عمل آید تا پرواز اینگونه خودروها جنبه عملی پیدا کند.

برای پرنده شدن خودروها، ابعاد بسیار گوناگون و متعددی باید در نظر گرفته شود؛ از جنبه‌های ایمنی گرفته تا مسائل قضائی و قانونی. از سوی دیگر، نحوه ارتباط خودروسوار با مراکز کنترل نیز باید به اندازه‌ای آسان شود که مردم عادی که با مسائل تخصصی پیچیده آشنایی ندارند، از عهده کنترل این خودروها برآیند.

خودروی پرنده در حراجی

از سوی دیگر، یکی از خودروهایی که در نمایشگاه بین‌المللی خودروی نیویورک در سال گذشته به نمایش درآمد و تعجب بسیاری از بازدیدکنندگان را برانگیخت، خودرو پرنده بود. در همین حال نخستین خودرو پرنده موسوم به M200X Volantor1 در حراجی اینترنتی به فروش گذاشته شد.

این خودرو که در دهه 1980 چند بار پرواز کرده است، 18 هزار و 888دلار قیمت‌گذاری شده بود. پل مولر، مدیرعامل شرکت Moller International در این زمینه گفته بود:« خریدار این خودرو نزد ما آموزش‌های پرواز را خواهد دید و در نظر داریم تا مدل‌های دیگری از خودرو به نام‌های Neuera و Firefly را تا 2009 راهی بازار کنیم.»

کد خبر 73079

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز