حضرت زهرا هجده سال زندگی کردند و در مورد تاریخ ولادت حضرت فاطمه نیز دو نقل قول وجود دارد.

حضرت زهرا

به گزارش همشهری آنلاین، حوزه نوشت: درباره این که کدت عمر حضرت فاطمه چقدر بوده است و آن حضرت در چه سالی متولد شده اند دو نقل قول وجود دارد. قول اول این است که حضرت 5 سال بعد از بعثت متولد شده اند یعنی زمانی که پیامبر 45 سال داشتند حضرت زهرا به دنیا آمده است. وشهادت ایشان بعد از مدت کوتاهی ( بنا بر برخی نقل ها 75 روز و بنا بر برخی نقل ها 95 روز ) از رحلت پیامبر اکرم  ص بوده است. پس طبق این قول حضرت در زمان شهادتشان 18 سال داشته اند و با توجه به این که طبق نقل ها ازدواج ایشان در سال دوم یا سوم بعد از هجرت صورت گرفته است.  با احتساب 8 سال حضور ایشان در مکه ( ایشان در سال پنجم بعثت به دنیا آمده اند و پیامبر هم 13 سال بعد از بعثت در مکه حضور داشتند) و دو یا سه سال حضور ایشان در مدینه، ایشان 10 یا 11 ساله بودند که ازدواج کردند.

زمان ولادت حضرت فاطمه زهرا

به این نقل قول ها توجه بفرمایید:

مرحوم کلینی در اصول کافی در کتاب الحجة، ج۲، ص۳۵۵ می فرماید:
«وُلِدَتْ فـَاطـِمـَةُ عَلَیْهَا وَ عَلَی بَعْلِهَا السَّلَامُ بَعْدَ مَبْعَثِ رَسُولِ اللَّهِ ص بِخَمْسِ سِنِینَ وَ تـُوُفِّیـَتْ ع وَ لَهـَا ثـَمـَانَ عـَشـْرَةَ سَنَةً وَ خَمْسَةٌ وَ سَبْعُونَ یَوْماً وَ بَقِیَتْ بَعْدَ أَبِیهَا ص خَمْسَةً وَ سَبْعِینَ یَوْماً؛ فـاطـمه علیها و علی بعلهاالسلام پنج سال بعد از مبعث رسول خدا صلی للّه علیه و آله مـتـولد شـد و زمـانـی وفـات کـرد کـه ۱۸ سـال و ۷۵ روز داشت و بعد از پدرش ۷۵ روز زندگی کرد.»

مدت عمر حضرت فاطمه زهرا | محل دفن | تاریخ تولد حضرت فاطمه

 و ابن شهر آشوب در مناقب، ج۳، ص۳۵۷ می گوید:
 «فاطمه – سلام الله علیها- پنج سال بعد از نبوت و سه سال پس از معراج در بیستم جمادی الآخر در مکه بدنیا آمد و هشت سال با پدرش در مکه بود،سپس به مدینه هجرت کرد و دو سال پس از هجرت در روز اول یا ششم ذی حجه با علی(علیه السلام) ازدواج نمود، و روزی که پیغمبر(صلی الله علیه و آله) از دنیا رفت، هیجده سال و هفت ماه از عمر فاطمه(سلام الله علیها) گذشته بود.»

مجلسی در بحار الانوار، ج۴۳، ص۶ و حیات القلوب، ج۲، ص۱۴۹ و فیض کاشانی در وافی، ج۱، ص۱۷۳ نوشته اند:
«فاطمه(س) پنج سال بعد از بعثت تولد یافت مدرک آن روایتی است که ابو بصیر از امام صادق ـ علیه السلام ـ روایت کرده که فرموده: مادرم فاطمه در بیستم جمادی الثانی در هنگامی که پیغمبر چهل و پنج ساله بود به دنیا آمد، هشت سال با پدرش در مکه بود و ده سال در مدینه با پدرش زندگی کرد.»

تاریخ شهادت حضرت زهرا

در کتاب تاریخ قم هم در مورد تاریخ ولادت و شهادت آن حضرت آمده است:
«فاطمه زهرا علیها السلام بمکّه در وجود آمده است پس از آنک جبرئیل‏ برسول علیه السلام آمد به پنج سال و مادر او خدیجه است دختر خویلد الاسدی و امیر المؤمنین علی علیه السلام بمدینه او را عقد نکاح بسته است و در حباله خود آورد و در آن وقت او را نه سال بود و چون او را وفات رسید عمر او هیجده سال و هفتاد و پنج روز بوده، بعد از وفات رسول هفتاد و پنج روز در قید حیات بود و الله اعلم.»

تاریخ ازدواج حضرت فاطمه

طبق نقل منابع تاریخی ازدواج آن بانوی بزرگوار با مولای متقیان امام علی(ع) در سال دوم هجرت صورت گرفته است. برخی از مورخین هم تاریخ ازدواج را بعد از جنگ احد ذکر کرده اند،و از آنجایی که جنگ احد در سال سوم هجرت اتفاق افتاده است، پس سال ازدواج حضرت زهرا(سلام الله علیها) سال سوم هجرت می باشد. ابن عبد البر می گوید:«و أنکح رسول الله صلی الله علیه و سلم فاطمة علی بن أبی طالب بعد وقعة أحد» اما قول دومی که شما بدان اشاره کردید بر اساس قول اهل سنت است. بنا بر قول برخی از مورخین اهل سنت حضرت زهرا (س)  5 سال قبل از بعثت به دنیا آمده است یعنی در زمان بعثت پیامبر 5 ساله بوده است و 13 با پیامبر ص در مکه زندگی کرده اند. و در سال دوم یا سوم هجری ازدواج کرده اند. یعنی طبق این قول حضرت در زمان ازدواج 20 یا 21 سال داشته اند و در زمان رحلت پیامبر ص حضرت حدودا 28 سال سن داشتند.  در هر صورت بین سال ازدواج ایشان که دوم یا سوم هجری بوده و سال شهادت ایشان که سال دهم هجری بوده است حدود 7-8 سال فاصله است. 

مدت عمر حضرت فاطمه زهرا | محل دفن | تاریخ تولد حضرت فاطمه

مدت عمر حضرت زهرا 

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه امام علی دختر پیامبر صلّی اللّه علیه و آله هجده سال زندگی که هشت سال آن در دامن پر مهر پدرش در مکّه بود و سپس همزمان با هجرت پیامبر، از مکّه به مدینه هجرت نمود.

پیامبر صلّی اللّه علیه و آله یک سال پس از اقامت او در مدینه، وی را به عقد امیر المؤمنین درآورد، در حالی که سنّ او نه سال بود. و از فاطمه علیها السّلام حسن علیه السّلام متولّد شد در حالی که سنّ او یازده سال بود و حسین علیه السّلام بعد از امام حسن با فاصلۀ ده ماه و هجده روز متولّد گردید و هنگام رحلت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله فاطمه علیها السّلام هجده سال، سه ماه کم بود. و او پس از پدر،75 روز بیشتر زنده نبود.

کد خبر 730636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 15
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • علی IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    47 16
    لعنت الله علی قوم الظالمین
  • فاطمه IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    50 33
    ایکاش همه زنان بخصوص ارشاد کنندگان مانند حضرت فاطمه باشند آن بانوی بزرگوار
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    51 25
    السلام علیک یا فاطمه الزهرا بنت رسول الله الهم صل علی محمد و آل محمد_الهم عجل لولیک الفرج_💖
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    51 58
    السلام علیک یا فاطمه الزهرا ای زن به تو اینگونه خطاب است ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است الگوی زنان مومن حضرت فاطمه زهرا و قرآن کریم و چهارده معصوم علیهم السلام هستند
  • نیما IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    56 28
    هنوز کسی از محل دفن و تاریخ وفات اطلاع نداره...همه روایت و داستانه،که هیچکدوم دقیق نیست
  • غلامرضا IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    38 41
    السَّلامُ عَلَيْكِ يَا سَيِّدَةَ نِساءِ الْعالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ .
  • نرگس IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    22 12
    السلام علیک یا فاطمه الزهرا زمانی که از فاطمه سخن میگوییم باید از حجابش بگوییم . از زیبا نماز خواندن و عبادتش و از بسیار حکیمانه سخنان. از شوهر داری عالی. محبت به پدر . فرزندان خوب تربیت کردن. و با نداری و دست تنگی و مشکلات زندگی دست و پنجه نرم کردن. آیا ما هم اینگونه هستیم. زنان جامعه ما چند درصد اینگونه اند. پاکدامنی و عفت داشته باشیم و مانند حضرت زندگی کنیم. یکی از بزرگترین دلایل طلاق در جامعه داشتن الگوهایی نامناسب است.
  • ناشناس IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    13 5
    سلام بر فاطمة الزهرا الگوی ما باید در زندگی باشه
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    7 2
    البته مورخین زیادی عقیده دارند که ایشان سال دوم بعثت متولد شده اند و زمان شهادت ۲۱ سال داشته اند
  • داوود IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    11 5
    السلام علیک یا فاطمه الزهرا خدایا بحق مادر فرج فرزند صالح را برسان انشاالله
  • عبدالله IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    14 7
    زیباترین تعریف فاطمه فاطمه است ای آبرومند نزد خدا التماس دعا
  • Ali8 IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    14 4
    سلام و عرض تسلیت به عاشقان حضرت فاطمه زهرا (س) . بچه ها همه بیایین 18 بار سوره قدر بخوانیم هدیه بفرستیم به حضرت فاطمه زهرا (س) .
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    17 5
    خداوند به برکت وجود مطهر حضرت زهرا(س)همه ما را عاقبت به خیر کند
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    18 5
    یا فاطمه زهرا ترو به مهریه پاکت ‌که آب زلاله وتمام آلودگیها رو پاک میکنه قسمت میدم تمام این کثافتای آشعالی که دین واسلام را به تمسخر گرفتن بشورهو دنیا رو از این آلودگی پاک کنه آاااامین یا رب لعامین
  • ام خ IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    16 4
    همگان زن ومرد وهمه مسلمین جهان وهمه عدالت طلبان بایدایشانرا الگوی دنیا و آخرت خودقراردهند سلام برتو ای مایه فخر خدا سلام برتو که والا ترین ومظلوم ترین بانوی جهانی سلام برتو سلام برمتقم تو