گروه بورس: پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ بورس از روز شنبه آغاز می‌شود

به گزارش همشهری، پس از گذشت یکسال از آغاز به کار نخستین صندوق سرمایه‌گذاری کوچک در بورس، از روز شنبه مقدمات فعالیت نخستین صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ نیز در بورس تهران فراهم می‌شود.

پیش از این، 14 صندوق سرمایه‌گذاری کوچک فعالیت خود را در بورس تهران آغاز کرده بودند. هدف بورس تهران از تشکیل این صندوق‌ها جذب نقدینگی و ایجاد تنوع در نحوه سرمایه‌گذاری در بورس تهران است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابزار‌هایی هستند که در بیشتر بورس‌های دنیا، مردم از طریق آنها در بازار سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند.

تعریف صندوق‌ها

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در واقع واسطه‌هایی هستند که سرمایه‌ها را از سرمایه‌گذاران دریافت می‌کنند و به نام خودشان در اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کرده و سود حاصل را بین این اشخاص تقسیم می‌کنند.

روشن است که تصمیم به خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار نیازمند تخصص است و هر سرمایه‌گذار لزوماً چنین تخصصی ندارد.

یک راه‌حل آن است که هر سرمایه‌گذار با یک متخصص قرارداد ببندد و سرمایه خود را در اختیار وی بگذارد تا او به جای وی به خرید و فروش اوراق بهادار پرداخته و سود حاصله را به وی بپردازد و بابت خدماتی که ارائه می‌دهد حق‌العمل دریافت کند.

شرکت‌های مادر (هلدینگ)، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی جزء چنین نهادهای مالی محسوب می‌شوند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نظر حقوقی در قالب شرکت ثبت نمی‌شوند و تابع قانون تجارت نیستند، بلکه در چارچوب اساسنامه و امیدنامه خود و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار اداره می‌شوند.

هدف صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مدیریت سبد اوراق بهادار است نه مدیریت بنگاه‌های اقتصادی؛ درنتیجه این صندوق‌ها نیز باید همچون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سبد متنوعی از اوراق بهادار را تشکیل دهند.

سازمان بورس و اوراق بهادار از سال گذشته تا‌کنون مجوز فعالیت 14 صندوق سرمایه‌گذاری را صادر کرده است و با آغاز به کار نخستین صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ، تعداد این صندوق‌ها در بورس به عدد 15 خواهد رسید. ارزش اسمی این صندوق که به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان نامگذاری شده، بالغ بر 50 میلیارد تومان برآورد شده است.

رئیس اداره امور نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد پذیره‌نویسی این صندوق به همشهری گفت: پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ از روز شنبه هفته آینده در شعب بانک‌ها آغاز خواهد شد.

رضا کیانی افزود: این پذیره‌نویسی در 350شعبه بانک‌های صادرات، سرمایه و اقتصاد نوین انجام خواهد شد. او با بیان اینکه سود مورد انتظار سرمایه‌گذاران در این صندوق توسط شرکت تامین سرمایه نوین تضمین شده است، تاکید کرد: سود روز شمار این صندوق برای سرمایه‌گذارانی که از 3 ماه تا یکسال در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند به میزان 19درصد تضمین شده است.

او تصریح کرد: این حداقل سودی است که توسط شرکت تامین سرمایه نوین تضمین شده و انتظار می‌رود میزان سود آوری این صندوق برای دوره یکساله به 25 درصد برسد.

کیانی خاطر نشان کرد: متولی این صندوق بانک اقتصاد نوین است و شرکت تامین سرمایه نوین نیز مدیر و ضامن این صندوق خواهد بود. به گفته کیانی، ارزش اسمی صندوق یکم‌ایرانیان 50 میلیارد تومان برآورد شده است.

ارزش صندوق‌های کوچک

رئیس اداره امور نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در مورد عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری کوچک در بورس توضیح داد: در حال حاضر 14‌صندوق سرمایه‌گذاری کوچک در بورس تهران در حال فعالیت هستند که ارزش آنها تاکنون به 10 میلیارد دلار رسیده است.

به‌گفته او، تاکنون 600 سرمایه‌گذار در این 14‌صندوق سرمایه‌گذاری کرده‌اند و میزان بازدهی این صندوق‌ها در طول 7 ماه گذشته به‌طور میانگین به 21‌درصد رسیده است. کیانی  اظهار کرد: از میان این صندوق‌ها صندوق سرمایه‌گذاری بانک ملی با 70 درصد بازدهی بیشترین میزان سود را در طول 7 ماه گذشته به دست آورده است.

صندوق‌های زمین و ساختمان

رئیس اداره امور نهاد‌های مالی سازمان بورس از آغاز به کار 2 صندوق زمین و ساختمان تا پایان سال‌جاری خبر داد. کیانی در این زمینه اظهار داشت: موافقت اصولی برای تاسیس 2 صندوق زمین و ساختمان انجام شده و این صندوق‌ها تا پایان امسال فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

او تاکید کرد: توافق‌های خوبی بین سازمان بورس و اوراق بهادار، وزارت مسکن و سازمان ملی زمین و مسکن برای تاسیس این صندوق‌ها انجام شده و به همین منظور صندوق‌های زمین و مسکن اراضی‌ای را در نظر گرفته است.

او خاطرنشان کرد: مراحل نهایی تدوین مقررات صندوق‌های زمین و ساختمان در سازمان بورس در حال طی شدن است و سازمان بورس این آمادگی را دارد که درخواست‌های جدید را برای تاسیس این صندوق‌ها از سوی متقاضیان دریافت کند.

کد خبر 73015

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز