معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تاکید کرد: در مجامع بین المللی از نشان دادن حرکت غیر قانوی و بدعیت‌آمیزی که از سوی آمریکا برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل انجام شده، کوتاهی نمی‌کنیم و حقوق زنان ایرانی را طلب خواهیم کرد.

کبری خزعلی

به گزارش همشهری آنلاین، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران بیان کرد: ایران در کمتر از ۹ ماه به عضویت کمیسیون مقام زن با حق رای درآمد. این مطلب با ۴۳ رای از ۵۴ رای اعضاء صورت گرفت. متاسفانه الان با جوسازی ها و حرکت‌های رسانه ای و ایجاد نوعی رویه غلط که در سازمان ملل معمول نبوده، آمریکا و همکارانش نسبت به اخراج ایران از این کمیسیون اقدام کردند. در حالی که مشابه این موارد و این اعتراضات در کشورهای دیگر حتی خیلی بیشتر وجود داشته، اما هیچ گاه چنین پیشنهادی داده نشده بود. این زنگ خطری برای سازمان ملل و مجامع حقوق بشری است که بسیاری از حقوق انسان ها و زنان از طریق رویه های غلط در حال نقض شدن است.

وی در ادامه اظهار کرد: رایزنی‌هایی از سوی وزارت خارجه انجام شده و ما نیز نشست هایی با سفرا داشتیم. نامه‌هایی به اکوسک/ECOSOC (شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد) ارسال شده است. در مجامع بین‌المللی برای روشنگری و نشان دادن حرکت غیرقانونی و بدعت‌آمیزی که انجام شده است، از هیچ تلاشی کوتاهی نمی کنیم. شرکت ها و نهادهای مردم نهاد و بخش هایی که به صورت خصوصی در حوزه مسائل زنان فعالیت دارند اعتراض خود را رساندند، اما متاسفانه آنگونه که باید ترتیب اثر داده نشده است. درخواست ویزا برای شرکت در آن نشست هم داشتیم که محقق نشد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: به درخواست ایران و هیات اعزامی ایران پاسخ مثبت داده نشد. ما همچنان اعتراض خود را از طرق وزارت خارجه می‌رسانیم. به سازمان ملل هم اعتراض شده است. حق قانونی خود را طلب خواهیم کرد تا به نام حقوق زن، حق زنان را نقض نکنند. حق ندارند نه زنان جهان را از شنیدن صدای زنان ایرانی محروم کنند و نه زنان ایران را از این که مسائل خود را به گوش جهان برسانند و به شبهات و افتراهایی که علیه زنان ایرانی مطرح پاسخ دهند، منع کنند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا در بودجه سال آتی شاهد افزایش بودجه حوزه زنان به ویژه اشتغال زنان خواهیم بود یا خیر، بیان کرد: نگاه خوبی در بودجه سال آینده به حوزه زن و خانواده شده است. زنانی که شرایط ویژه دارند مانند زنان سرپرست خانوار، زنان بدسرپرست و آسیب‌دیده در لایحه بودجه دیده شده و بودجه این حوزه افزایشی است. همچنین اختیاراتی به معاونت زن و خانواده داده شده تا هم بتواند هماهنگی‌های لازم را اعمال کند و هم نظارت و برنامه ریزی برای بهبود وضعیت زنان، توانمندسازی زنان و ارتقای وضعیت زنان داشته باشد.

گفتنی است کمیسیون مقام زنِ سازمان ملل روز چهارشنبه ۲۳ آذر امسال طی نشستی، قطعنامه حذف ایران از این کمیسیون را با ۲۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع به تصویب رساند. لغو عضویت جمهوری اسبلمی در این کمیسیون، واکنش انتقادیِ بسیاری از مسئولان و مقامات کشور را در پی داشته است.

گفته می‌شود با تلاش و فشارهای آمریکا و متحدانش، عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل لغو شد.

کد خبر 729688
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • جواد US ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
    2 0
    هرکی به حقش نرسید شماها خوب حقتان را گرفتید.