روزگاری در یکی از پسکوچه‌های خیابان ظهیرالاسلام، آوایی خوش از ساختمانی زیبا به گوش می‌رسید که مالکش می‌توانست چندین ساز ایرانی را هنرمندانه بنوازد؛ کسی که صدای ساز ویولن را به خدمت موسیقی ایرانی گرفت.

ابوالحسن صبا

همشهری آنلاین- ابوذر چهل امیرانی:‌ صاحب این ساختمان قدیمی «ابوالحسن صبا» بود که ترانه‌هایی همچون «بهار مست»، «به زندان»، «در قفس» و «به یاد گذشته»، از آثار فاخر او هستند. این استاد موسیقی و آهنگساز ایرانی، شاگردان زیادی در همین خانه تربیت کرد که می‌توان به «رحمت‌الله بدیعی»، «علی تجویدی»، «فرامرز پایور»، «امیرهمایون خرم» و دیگر بزرگان موسیقی کشور اشاره کرد. حالا این خانه که طبق وصیت استاد از ۲۹آبان سال۱۳۵۳ به موزه تبدیل شده، یکی از جاذبه‌های دیدنی پایتخت کشورمان است و می‌توان دستخط و آثار وی را هم در آن به تماشا نشست.

خانه‌ای ساده، اما باصفا

موزه استاد صبا در محله بهارستان منطقه۱۲، خانه مسکونی و اجدادی اوست که پدرش «ابوالقاسم» معروف به کمال‌السلطنه، پزشک دربار ناصرالدین شاه خریده بود. تاریخ بنچاق (سند) خانه که در بین وسایل موزه به نمایش گذاشته شده، تاریخ ۱۳۱۶قمری را نشان می‌دهد که به سبک معماری قدیمی ایرانی ساخته شده است.

اینجا از اولین خانه موزه‌های ایران به شمار می‌رود که وزارت فرهنگ و هنر، از بازماندگان استاد خریده است. این خانه دارای ۵اتاق، زیرزمین و حیاطی کوچک است که به سبک خانه‌های قدیم، حوض کوچکی در آن قرار دارد. سمت راست حیاط، دالانی وجود دارد که بازدیدکننده‌ها از آنجا وارد موزه می‌شوند. زیرزمین هم که بیشتر شبیه حوض‌ خانه‌های قدیمی‌ است، در سال‌های گذشته محلی برای تدریس استادان بزرگی همچون علی‌اکبر شهنازی، غلامحسین بنان، علی تجویدی، فرامرز پایور، علی‌اصغر بهاری، احمد عبادی و... بوده است. این خانه موزه ۲۳۰متر مربع مساحت و معماری بسیار ساده، اما باصفا و دلنشین دارد.


در بزنید و به تماشا بروید

خانه موزه استاد صبا ۲بهمن سال۱۳۸۲ با شماره ۱۰۸۷۰ ثبت شده و خوشبختانه برای نگه‌داری آن که در راستای بزرگداشت و ارج نهادن به میراث ارزشمند او در موسیقی راه‌اندازی شده، توجه کافی می‌شود. بازدید از آن رایگان است و در بخشی از موزه می‌توان تصاویر، لوازم شخصی، اسناد، نامه‌های اداری و مکاتبات شخصی استاد صبا را تماشا کرد. در این بخش که در ابتدای سالن قرار دارد، ویترینی از وسایل شخصی صبا مانند دفتر یادداشت شخصی و شعرهایی با خط خوش او روی کاغذ دیده می‌شود.

به یاد «ابوالحسن صبا»، حتماً زنگ در این خانه را بزنید!

همچنین عینک، قلم و دوات، بنچاق قدیمی خانه، کت و شلوار رسمی‌ او و یک ماسک گچی از صورت این هنرمند، در این بخش قرار گرفته است. در میانه سالن هم، عکس‌هایی از دوره‌های مختلف زندگی استاد صبا در معرض دید گذاشته شده‌ که دوره کودکی، نوجوانی و بزرگسالی وی را نشان می‌دهد.

در قسمت دوم خانه، مجموعه‌ای از سازها وجود دارد که قدمت و ارزش بالایی دارند. در بخش دیگر این خانه، مجموعه‌ای از یادگارهای خانم «منتخب اسفندیاری کوه نور» همسر استاد صبا در معرض دید عموم قرار گرفته است. برای بازدید از خانه موزه ابوالحسن صبا می‌توانید روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۸ تا ۱۴ به میدان بهارستان، خیابان ظهیرالاسلام، بن‌بست صبا، شماره۹۰ بروید و اگر در خانه بسته بود، کافی است زنگ در را بزنید.

کد خبر 729439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha