محمدرضا منصوریان: لیگ برتر کشتی آزاد کشور امروز در حالی وارد هفتمین هفته خود می‌شود که پیکارهای این هفته متاثر از سه موضوع است.

 نکته اول اظهارات تازه محمدرضا یزدانی‌خرم رئیس فدراسیون کشتی است که از آمدن قریب‌الوقوع افسران وادا به ایران خبر داده و گفته است که آنها به زودی برای انجام آزمایش دوپینگ از کشتی‌گیران وارد ایران می‌شوند. این خود زنگ خطری برای آن دسته از کشتی‌گیرانی است که احتمالا ممکن است در لیگ هم کشتی بگیرند و با شنیدن این خبر تکلیف حضورشان در مسابقات این هفته مشخص نیست چراکه این عده از کشتی‌گیران برای آنکه بتوانند خود را از این مهلکه خارج کنند باید دست به پاکسازی بزنند و حداقل اینکه با چنین شرایطی توانایی حضور در لیگ را نخواهند داشت. متاسفانه از شروع لیگ امسال تا الان هیچ آزمایشی از کشتی‌گیران صورت نگرفته است.

قضاوت داوران جدید در لیگ

  مسئله دوم، تغییرات وسیع در سطح کمیته داوران فدراسیون کشتی است. مهدی خالدی از پست ریاست این کمیته کنار رفته و اکبر طهماسبی یکی از داوران بین‌المللی، چند روزی است جانشین وی شده است و یقینا با توجه به مشکلاتی که از نظر داوری در هفته‌های گذشته وجود داشته به نظر می‌رسد که از این پس شرایط تازه‌ای در چینش داوری‌ها و نوع قضاوت‌ها ایجاد شود.

این احتمال هم وجود دارد که در روزهای آتی و هفته‌های بعد داوران جوان‌تری برای قضاوت در رقابت‌های لیگ دیده شوند و از داوران قدیمی‌تر که بعضی از آنها نیز در هیات‌رئیسه کمیته داوران حضور داشته‌اند، به عنوان ناظر یا نماینده فدراسیون استفاده شود. طهماسبی گفته است افرادی همچون خالدی، نمازیان و عظیمی از جمله پیشکسوتان داوری کشتی ایران هستند و باید که از تجربیات آنها استفاده شود.

مبارزه برای قهرمانی

نتیجه مسابقه امروز تیم‌های گاز مازندران و راه‌آهن خراسان یقینا تا حدود زیادی سرنوشت تیم‌های صعودکننده به مرحله نیمه‌نهایی پیکارهای لیگ برتر را در گروه دوم تعیین می‌کند. البته در این گروه تیم صنایع و معادن همدان هم یک مدعی جدی است. شاگردان امیر توکلیان که در دور رفت در مشهد صاحب پیروزی دلچسبی شده‌اند، امروز در ساری مقابل
گاز مازندران شرایط دشواری را روبه‌روی خود دارند. راه‌آهنی‌ها که گفته می‌شود واسیلی فدروشین اوکراینی بهترین آزادکار سال 2008 جهان را به خدمت‌ گرفته‌اند، ظاهرا نتوانسته‌اند برای مسابقه امروز او را به ایران بیاورند اما آلن دودایف روسی را در اختیار دارند.

طبق توافق، دودایف امروز در یک وزن بالاتر در 66 کیلوگرم کشتی می‌گیرد که اگر این اتفاق صورت پذیرد جدال دیدنی مسعود واحدی و دودایف می‌تواند یکی از مسابقات سنگین دیدار این دو تیم باشد. واحدی در دور رفت به دودایف باخته است و جدال امروزش با این کشتی‌گیر می‌تواند جنبه انتقالی داشته باشد.

 تیم گاز مازندران که تاکنون از هیچ کشتی‌گیر خارجی استفاده نکرده برای آنکه بتواند شکست 6 بر یک دور رفت در خانه حریف را از یاد ببرد. تمام مهره‌های مطرح خود را به میدان فراخوانده و مترصد آن است تا با بهترین ترکیب به میدان بیاید. به نظر می‌رسد مسابقه این دو تیم با رویارویی یاسر خالپور و محمد سلطانی در وزن 55 کیلوگرم آغاز شود. احتمال پیروزی خالپور در این مسابقه بیشتر است.

در وزن
60 کیلوگرم مراد محمدی دارنده مدال برنز المپیک پکن دومین کشتی خود را در لیگ می‌گیرد. علی خالق‌زاده یا هادی حاجیان یکی از دو حریف محمدی هستند. اصغر بذری نایب‌قهرمان سابق جهان، نماینده 74 کیلویی گاز مازندران است.

حریف بذری یکی از پدیده‌های این فصل لیگ برتر جعفر قاسمی است. قاسمی امروز در ساری کار دشواری برای پیروزی دارد. دو دیدار سنگین اوزان 84 و 96 کیلوگرم اوج هیجان در این مسابقه است. در 84 کیلوگرم مصاف مهدی حاجی‌زاده و اسماعیل نجاتیان که او هم از جمله پدیده‌های فصل جاری کشتی است ، تکرار حوادث مسابقه رفت است. خیلی‌ها نتیجه آن دیدار را ضعف داوری قلمداد کرده و از آن انتقاد کردند اما از آن جایی که نجاتیان حریفی جدی برای حاجی‌زاده است و سابقه دو پیروزی مقابل او را هم دارد پیش‌بینی می‌شود که مقابله امروز این دو کشتی‌گیر با هم  نمی‌تواند خالی از حادثه باشد.

در وزن 96 کیلوگرم نماینده مازندرانی‌ها در حالی رضا یزدانی معرفی شده است که چند روز قبل مربیان مازندران، بیماری این کشتی‌گیر را خیلی جدی نشان می‌دادند و می‌گفتند که یزدانی تحت مراقبت‌های شدید پزشکی قرار دارد. اگر امروز یزدانی به میدان بیاید مقابله سختی با اباذر اسلامی دارد. اسلامی تمرینات خوبی را پشت‌سر گذاشته و نگاهی جدی برای ملی‌پوش‌شدن دارد. این کشتی‌گیر در دور رفت، حریف عنوان‌دار جهانی خود رضا یزدانی را شکست داده است.

در وزن 120 کیلوگرم نیز مشهدی‌ها حمید سیفی را دارند و مازندرانی‌ها یاسر قربانی و اشکان ازلی‌فر. سیفی کشتی‌گیری باتجربه است و دو حریفش جوان‌تر و پرنفس‌تر. بنابراین اگر مسابقه تیم‌های گاز مازندران و راه‌آهن خراسان با شرایط مساوی به کشتی آخر کشیده شود هیچ ضمانتی برای پیروزشدن یکی از حریفان وجود ندارد چراکه هرکدام از آنها دارای شرایطی خاص خود هستند و به راحتی تسلیم نمی‌شوند.

از گروه دوم در هفته هفتم، امروز دو مسابقه دیگر هم برگزار می‌شود که طی آن تیم عسگری‌محمدیان با نماینده کلاردشت روبه‌رو می‌شود و نیروی زمینی در تهران میزبان صنایع و معادن همدان است. از گروه اول هم امروز دو دیدار انجام می‌شود که مسابقه آزادگان بابل و صدرای زیرآب در بابل می‌تواند حوادثی را به همراه داشته باشد، اما گرادی‌ها که با جذب چند کشتی‌گیر خوب خارجی دورخیزی جدی برای قهرمانی در این دوره دارند، به نظر می‌رسد که برای پیروزی مقابل سیمان دورود در تهران نباید کار سختی داشته باشند.

کد خبر 72943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز