همشهری آنلاین رئیس‌جمهور در پیامی به چهارمین سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی با تاکید بر این‌که مردم جهان تشنه صداقت و پاکی و عدالت و صلح هستند، تصریح کرد: امروز اطلاع‌رسانی صحیح، بیان واقعیت‌ها و روشن‌کردن ذهن‌ها و مبارزه با دروغ و نیرنگ بعضی رسانه‌ها یک مجاهدت و یک وظیفه انسانی است.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد در این پیام که غلامحسین الهام، سخنگوی دولت آن را قرائت کرد، با بیان این‌که بعضی رسانه‌ها در قبال واقعیت تلخ و دردناک غزه به کلی سکوت کردند و بعضی تجاوز صهیونیست‌ها را دفاع از خود و دفاع از مردم غزه را اقدام تروریستی نامیدند، اظهارکرد: کاستی‌های امروز اعم از خبررسانی‌های تفرقه‌انگیز و یا ناظر به تحقیر انسان‌ها اعم از گروه‌ها و اقشار منتسب به یک آیین یا نژاد یا منطقه جغرافیایی و یا رنگ پوست، دور کردن مردم از واقعیت‌ها، کوچک و بزرگ جلوه دادن واقعیت‌ها، عبور از بعضی واقعیت‌ها و پرداختن به بعضی دیگر به مقتضای منافع شخصی و گروهی و منفعت‌طلبی و قلب واقعیت‌ها در خبر و گزارش همه ناشی از دوری و یا بی‌توجهی به تعلیمات الهی است.

متن کامل پیام رئیس‌جمهور به چهارمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه»

حضار محترم، میهمانان گرامی

خداوند بزرگ انسان را نسبت به همه آفرینش کرامت بخشید و عرصه هستی را بستر کمال و رشد او قرار داد و بلکه روح و جوهر هستی را با حضور انسان کامل معنا بخشید.

هستی بدون موجود برتر که آن را ادارک کند، عجایب آن را بشناسد، به مقاصد و رموز آن پی ببرد و زیبایی‌های آن را ببیند چه مفهومی دارد؟

و سخر لکم ما فی السموات و ما فی الارض و بالاتر از آن رتبه و مقام انسان بدان‌جا می‌رسد که با خودشناسی به خداشناسی می‌رسد. انسان کامل آیینه جمال و جلال حق است.

تمام مقوله شناخت و معرفت و ادارک و احساس به مقوله ارتباط برگیرد و بدون آن هیچ معرفتی و کمالی حاصل نمی‌شود. از ارتباط با صدا گرفته تا ارتباطات عاطفی و انسانی و یا ارتباط با مراتب وجودی نازل‌تر از مرتبه انسانی.

بنابراین بحث ارتباط هم از نظر فلسفی بحث عمیق و گسترده‌ای است که توضیح آن در این مقال نمی‌گنجد و هم از ابعاد انسانی قابل توجه جدی است.

حضار محترم

بالاترین پیام‌ها، پیام‌های وحیانی است که مبلغ آن پیامبران و بعد از آن همه صالحان و انسان‌های پاک هستند. در اینجا، هم منبع پیام و هم پیام و هم پیام‌آور و رسانه صادق‌ترین و پاک‌ترین است و هم با بهترین شکل و شیوه پیام به مخاطب می‌رسد. بلاغت و فصاحت در اوج است؛ به نحوی که همه، هر کدام بهره‌ای می‌گیرند.

ابلاغ هر پیام به مقتضای زمان و مکان و مخاطب است و هر پیام شأن نزولی دارد.

تعلیم، هدایت، عبرت‌آموزی، روشن‌کردن مسیر حرکت، نشان دادن راه از چاه، جلوگیری از انحراف و ورود به ظلمت‌ها، غفلت‌زدایی، حقیقت‌نمایی، واقع‌بینی، اخطار، انذار و در برابر آن بشارت، امید، برانگیختن روحیه عدالت‌طلبی، حق‌جویی، تحریص نسبت به خیرخواهی، تشویق به مجاهدت و کار، پرهیزدادن از ظلم و ستم، تجاوز و خودخواهی و تاکید بر این‌که نباید براساس ظن و گمان قدم برداشت و قضاوت کرد و یا اخبار ناصحیح را منتشر نمود.

در خصوص تاکید بر حفظ کرامت انسان‌ها، عیب‌پوشی به جای عیب‌جویی و در عین حال انذار و اخطار همان‌طور که اشاره شد.

ایراد سخن در حد فهم مخاطب، مخاطب‌شناسی و استفاده از همه صفات در ابلاغ کلام و پیام و به کارگیری اشاره و ایهام و تمثیل و تشبیه و محکم و متشابه و همه اینها درس‌های ارزشمند مکتب انبیاء الهی است. بهترین و بالاترین درس‌ها را در مدرسه و تبلیغ پیامبران می‌توان آموخت.

مع‌الوصف، کاستی‌های امروز اعم از خبررسانی‌های تفرقه‌انگیز و یا ناظر به تحقیر انسان‌ها اعم از گروه‌ها و اقشار منتسب به یک آیین یا نژاد یا منطقه جغرافیایی و یا رنگ پوست، دورکردن مردم از واقعیت‌ها، کوچک و بزرگ جلوه دادن واقعیت‌ها، عبور از بعضی واقعیت‌ها و پرداختن به بعضی دیگر به مقتضای منافع شخصی و گروهی و منفعت‌طلبی و قلب واقعیت‌ها در خبر و گزارش همه ناشی از دوری و یا بی‌توجهی به تعلیمات الهی است.

عضی رسانه‌ها به کلی سکوت کردند و بعضی مردم غزه را به خاطر دفاع از خود محکوم کردند. تجاوز صهیونیست‌ها را دفاع از خود و دفاع از مردم غزه را اقدام تروریستی نامیدند و همین‌ها حمله آمریکا به عراق و صهیونیست‌ها به لبنان را توسعه دموکراسی نامیدند و بعضی از سران رژیم صهیونیستی را جایزه صلح دادند و رسانه‌های آنان نیز همین را تبلیغ کردند.

دوستان عزیز

امروز اطلاع‌رسانی صحیح، بیان واقعیت‌ها و روشن‌کردن ذهن‌ها و مبارزه با دروغ و نیرنگ بعضی رسانه‌ها یک مجاهدت و یک وظیفه انسانی است.

جمهوری اسلامی ایران تبیین واقعیت‌ها و ابلاغ درست پیام‌ها را وظیفه خود می‌داند. مردم جهان تشنه صداقت و پاکی و عدالت و صلح هستند.

و همه باید در این مسیر گام برداریم.

امیدوارم شرکت‌کنندگان در این اجتماع با مشارکت فعال خود پیام‌های جدیدی را به همکاران خود در سراسر جهان در جهت تبیین واقعیت‌ها، دفاع از عدالت و مبارزه با ستم و تجاوز ارائه نمایند.

در پایان از برگزارکنندگان این برنامه و نیز از حضور اندیشمندان داخلی و خارجی و همه حضار گرانقدر تشکر و قدردانی نموده و از خداوند متعال برای همه آنان سربلندی و سعادت مسالت می‌کنم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

محمود احمدی‌نژاد

رئیس جمهوری اسلامی ایران 

کد خبر 72940

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز