امروزه استفاده از قطعات فولادی در ساختمان‌سازی و سازه‌های مختلف به یکی از گزینه‌های رایج و پراهمیت تبدیل‌شده است.

image-20221220110413-1.jpeg

با افزایش ارتفاع ساختمان‌ها اهمیت استحکام‌سازی در آن‌ها نیز روزبه‌روز افزایش می‌یابد، به ‌همین دلیل استفاده از مصالح‌های فلزی همچون انواع تیرآهن ازجمله تیرآهن لانه‌زنبوری یکی از انواع این قطعات فولادی است که می‌تواند در افزایش استحکام و مقاومت ساختمان‌ها و سازه‌ها بسیار تأثیر گذار باشند.

تیرآهن‌های فولادی به شکل‌های متفاوت در سایزهای گوناگون در ساختمان‌های مختلف استفاده می‌شوند. این قطعات فولادی برای ایفای نقش کلیدی به ‌عنوان یک عضو پشتیبانی در سازه‌ها طراحی شده‌اند و توانایی تحمل انواع بارها را دارند.

در ادامه با ما همراه باشید تا با آهن اسپات و نحوه مشاهده قیمت آهن امروز در این وبسایت آشنا شوید.

تیرآهن لانه‌زنبوری چیست؟

همان‌طور که در بالا اشاره شد تیرآهن دارای انواع مختلفی است که بنا بر نوع و کاربرد آن‌ها در قسمت‌های مختلف سازه‌ها و ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقطع تیرآهن لانه‌زنبوری یکی از رایج‌ترین انواع تیرآهن‌های فولادی است که در ساختمان‌سازی بسیار کاربرد دارد. این تیرآهن همان‌طور که از نام آن پیداست در ساختار و امتداد طولی آن سوراخ‌هایی به شکل لانه‌های شش‌ضلعی زنبور ایجاد شده است. به ‌همین دلیل به آن تیرآهن لانه‌زنبوری گفته می‌شود.

درواقع تیرآهن لانه‌زنبوری را نیز می‌توان همان تیرآهن‌های H شکل در نظر گرفت که درون مابین ۲ باله تیرآهن دارای حفره‌های توخالی به شکل لانه زنبور است. باله‌های ۲ طرف در این تیرآهن اغلب به ‌صورت ۱ اندازه و یکسان ساخته می‌شوند.

نحوه ساخت تیرآهن لانه‌زنبوری

تیرآهن لانه‌زنبوری یکی از محصولات تولیدشده توسط کارخانه‌های قطعات آهنی و فولادی در کشور است که تولیدکنندگان مختلفی آن را در کشور تولید و عرضه می‌نمایند. به طور معمول تیرآهن‌های لانه‌زنبوری به ۲ روش مختلف گرم‌وسرد ساخته می‌شوند.

در روش سرد که به آن روش کوپال نیز گفته می‌شود شش‌ضلعی‌های از قبل ترسیم‌شده در امتداد جان تیر آهن با استفاده از دستگاه‌های برش مخصوص برش داده می‌شوند. درنهایت تیرآهن لانه‌زنبوری ایجاد می‌شود.

و اما در روش گرم که به آن در روش نوبل نیز گفته می‌شود؛ ابتدا با ایجاد خال‌جوش در امتداد و در قسمت جان تیرآهن محل برش ضلع‌ها مشخص می‌شود. درواقع درابتدا تیرآهن لانه‌زنبوری به ۲ تیرآهن طولی مختلف تقسیم می‌شود که در هر قسمت از آن ۳ ضلعی‌های متناسب و هم‌اندازه ترسیم می‌شوند.

سپس با برش و حذف این قسمت‌ها در هر دو طرف حالت زیگزاگی ایجاد می‍شود. حالا دو قسمت مختلف بالا و پائین تیرآهن در قسمت اتصال دندانه‌ها روی‌هم قرار می‌گیرند که درنهایت شش‌ضلعی‌ها ایجاد می‌شوند. در پایان نیز برای افزایش مقاومت تیرآهن حفره‌های به‌جامانده در مابین قسمت‌های شش‌ضلعی با استفاده از ورق‌های اضافی با عمل جوش پر خواهند شد.

این روش تولید تیرآهن لانه‌زنبوری به نسبت روش سرد بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است به ‌همین دلیل دارای طرف‌داران بسیاری است.

تیرآهن لانه زنبوری چیست؟ چه کاربردی دارد؟

کاربرد تیرآهن لانه‌زنبوری

در سال‌های گذشته تیرآهن‌های لانه‌زنبوری به صورت وارداتی از کشورهای همسایه در کشور مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اما با افزایش اهمیت و استفاده بیشتر در سازه‌های مختلف از این نوع تیرآهن سبب گردید که کارخانه‌های داخلی نیز تولید این نوع تیرآهن را در داخل کشور آغاز نمایند.

تیرآهن لانه‌زنبوری امروزه در صنعت ساخت‌وساز و ساختمان‌سازی دارای کاربردهای بسیاری است. ازجمله محل‌های مورد استفاده و کاربرد در ساخت‌وساز از این نوع تیر آهن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از این تیرها به ‌عنوان قاب‌های لنگر گیر و مهاربندی شده
  • استفاده از تیرآهن لانه‌زنبوری با قاطع ظاهری یکنواخت در قاب‌های دارای تیرهای شیب‌دار
  • تیرهای شبکه‌های تک لایه فضا کار
  • استفاده به ‌عنوان تیمچه‌ها و تیرهای مختلط در بتن
  • تیرهای طولی یا عرضی عرشه پل‌ها
  • استفاده به ‌عنوان ستون‌ها و تیر ستون‌ها
  • استفاده به‌ عنوان تیرهای ماشین‌آلات ساختمانی

یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین کاربردهای تیرآهن لانه‌زنبوری استفاده از آن در میان بتن در سقف‌های تیرچه و بلوک در ساختمان‌سازی است؛ که بسیار حائز اهمیت است. قرار گرفتن این تیرها درون بتن سبب می‌گردد که عیوب موجود درون این نوع تیرها نیز رفع شود و همچنین پایداری و مقاومت سازه را به ‌طور چشمگیری افزایش دهد.

خرید تیرآهن لانه‌زنبوری از آهن اسپات

همان‌طور که در بالا اشاره شد سال‌های اخیر تولید این نوع تیرآهن توسط تولیدکنندگان و کارخانه‌های فولاد در سرتاسر کشور رایج شده‌است. اما انتخاب تولیدکننده مناسب و خریدی مطمئن از آن‌ها می‌تواند کاری دشوار برای شما باشد. چه‌بسا شما مدت‌زمان کافی برای جستجو و انتخاب گزینه مناسب نداشته باشید.

در این حالت شما می‌توانید از بهترین و مطمئن‌ترین گزینه موجود جهت خرید انواع مقاطع فولادی و فلزی در سرتاسر کشور به ‌طور مستقیم از تولیدکنندگان داخلی اقدام نمایید. آهن اسپات مرجع کامل خرید انواع تیرآهن‌ها به‌ویژه تیرآهن لانه‌زنبوری در سرتاسر کشور است. شما می‌توانید با مراجعه به درگاه اینترنتی آهن اسپات قیمت تیرآهن 14 و سایر سایزهای تیرآهن و انواع محصولات فولادی را با توجه به نیاز خود از تولیدکنندگان مختلف خریداری نمایید.

قیمت تیرآهن لانه‌زنبوری

قیمت تیر آهن به دلیل وجود تورم و مواد اولیه محدود در بازار دارای قیمت‌های ثابتی نیستند. اما شما باز می‌توانید با مراجعه به آهن اسپات به عنوان یکی از معتبرترین مراجع خرید تیرآهن لانه‌زنبوری از قیمت‌های به‌روز آن‌ها نیز توسط تمامی تولید کنندگان این تیرآهن در کشور مطلع شوید.

 شما فقط کافی است به آهن اسپات مراجعه نمایید تا قیمت انواع قطعات فولادی به‌ویژه تیرآهن لانه‌زنبوری را با توجه به متراژ و وزن آن‌ها مشاهده نمایید.

کد خبر 729337

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز