تیرآهن یکی از این محصولات فولادی است که در ساخت یک ساختمان در بخش‌های مختلف سازه به کار گرفته می‌شود. یکی از رایج‌ترین راه‌های تقسیم‌بندی تیرآهن، دسته بندی بر اساس ظاهر محصول است؛ در حالت کلی این محصول می‌تواند به دو شکل حرف H یا به شکل حرف I تولید شود.

image-20221220105248-1.jpeg

هر یک از این محصولات فولادی خواص مکانیکی و مشخصه‌های فنی منحصر به خود را دارند. برای دسترسی به این اطلاعات جداولی تحت عنوان جدول اشتال تیرآهن‌های IPE – HEA – HEB تدوین شده است.

 شما می‌توانید با مراجعه به سایت آهن اسپات (ahanspot) با تولیدکنندگان انواع آهن آلات مانند تیرآهن آشنا شوید. همچنین امکان مشاهده قیمت‌ این محصولات بر روی سایت فراهم شده است.  آهن اسپات با درج تمامی اطلاعات به شما این امکان را می‌دهد که قیمت این محصول را از تولیدکننده‌های مختلف جستجو کنید تا خرید تیرآهن را به راحتی و با قیمت مناسب داشته باشید.

آشنایی با انواع تیرآهن

در صنایع فولادسازی انواع مقاطع به نام تیرآهن تولید می‌شود. تفاوت این تیرها در اختلاف‌های ابعادی بین دو بخش جان و بال و فاصله آن‌ها از یکدیگر است. بر اساس استانداردهای بین‌المللی چند تیرآهن با ابعاد و ویژگی‌های فنی مشخص تعریف شده است. تیرآهن‌های فولادی به تناسب کاربردی که دارند در ضخامت و عرض بال‌های مختلفی تولید می‌شوند.

تیرآهن IPE

یکی از رایج ترین شکل‌های تیرآهن تولید شده تیرآهن IPE است که نام دیگر این تیرآهن نوع ساده یا نیم پهن می‌باشد. این تیر آهن از نظر ظاهری، دارای یک تنه یا جان و دو بال در دو طرف است. بال‌ها در همه سمت ضخامت یکسان و یکدست دارند اما نسبت پهنای آن‌ها به پهنای جان کمتر بوده و شکل نهایی محصول، مانند حرف I انگلیسی است. در عین وزن کمی که دارد، دارای مقاومت و استحکام بسیار بالایی است. این فرآورده فولادی، در سایزهای مشخص ۱۲ الی ۱۶ به بازار عرضه می‌گردد و به تناسب نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد تیرآهن IPE

تیرآهن نیم پهن، پرکاربردترین نوع از دسته محصولات مشابه خود در ایران است. این محصول، اولین انتخاب برای ساخت ساختمان است، خصوصا وقتی قرار است ارتفاع سازه بسیار بلند باشد. تیر آهن نیم پهن یا IPE محصولی سبک است که به دلیل طی کردن فرآیند نورد برای تولید، مقاومت بالایی دارد و برای استفاده به عنوان پایه‌های ساختمان مناسب است. همچنین این محصول به راحتی می‌تواند نیروی کششی وارده بر سازه را به صورت یک طرفه تحمل کند.

از این محصول برای ساخت ماشین‌های سنگین مانند جرثقیل یا کامیون، تولید دستگاه‌های بزرگ کارخانه‌ای، ساخت پل‌های عظیم و سدها نیز استفاده می‌شود.

تیرآهن HEA

تیرآهنی که به سطح مقطع H دیده می‌شود؛ هاش بال پهن نام دارد. این تیر آهن را با توجه به بال‌های پهن موازی که دارند، تشخیص می‌دهند. هاش بال پهن(IPB) در سه وزن سبک، سنگین و فوق سنگین تولید می‌شود که تیرآهن سبک  HEAنامیده می‌شود حرف آخر HEA نشان دهنده ضخامت بال تیرآهن است. در اینجا منظور از A نازکترین سطح مقطع میان تیرآهن های بال پهن است. با توجه به وزن کمتری که دارد، ضخامت بال و جان آن نیز کاهش محسوسی نسبت به نمونه‎‌های سنگین و فوق سنگین خواهد داشت. ارتفاع تیرآهن هاش سبک نسبت به عرض آن معمولاً کمتر است.دامنه مجاز برای تغییر ضخامت در بال‌های HEA بین 8 تا 31 میلیمتر و مقدار ضخامت در جان می‌تواند بین 5 تا 16.5 میلیمتر انتخاب شود و از سایز ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ میلی‌متر، ارتفاع مقطع ۹۶ الی ۹۹۰ میلی‌متر و طول بال ۱۰۰ الی ۳۰۰ میلی‌متر تولید می‌شود.این تیرآهن در ساخت ساختمان‌های ضد زلزله کاربرد دارد.

تیرآهن HEB

تیرآهن بال پهن HEB بیشترین ضخامت را در میان انواع IPB دارد. به همین خاطر به آن تیرآهن سنگین نیز می‌گویند. دامنه مجاز برای تغییر ضخامت جان تیرآهن‌ سنگین از 6 تا 19 میلیمتر و دامنه مجاز برای تغییر ضخامت بال‌های آن از 10 تا 36 میلیمتر است. در صورتی که پروژه بلندتر باشد، استفاده از این تیرها ایمن‌تر و به‌صرفه است و از کاربرد بیشتری برخوردار است. تولید این تیرآهن‌ها از سایز ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ میلی‌متر، با ارتفاع مقطع ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ میلی‌متر و طول بال آن در ۱۰۰ الی ۳۰۰ میلی‌متر انجام می‌شود..

کاربرد تیرآهن HEB

از تیرآهن هاش HEB در ساخت ستون‌های بزرگ در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود، همچنین به دلیل مقاومت بالا برای تحمل وزن زیاد از آن در تهیه تیر و خرپا هم استفاده می‌شود. از آنجایی که سطح مقطع تیرآهن HEB در مقایسه با تیرهای I بزرگ‌تر است، تنش کمتری را تحمل می‌کند و محصولی عالی برای استفاده به عنوان ستون‌های عمودی هستند.

از این محصول در صنایعی مانند برج‌سازی، سدسازی، پل‌سازی و.. که نیاز به مقاومت بالایی داشته باشند استفاده می‌شود و زمان‌هایی که نیاز به استفاده از تیرآهن با طول‌های بلند است، استفاده از این نوع در مقایسه با تیرآهن‌های I توصیه می‌شود.

معرفی تیرآهن‌ IPE – HEA – HEB و کاربرد آن + جدول اشتال آنها

جدول اشتال تیرآهن

تیر آهن های به دلیل طراحی‌های مختلف دارای مشخصات متفاوتی هستند که برای دسترسی راحت‌تر به چنین اطلاعاتی، جداولی تحت عنوان جدول اشتال تیرآهن‌های مختلف از تیرهای‌ IPE – HEA – HEB تدوین شد.

 مهندسان با مراجعه به این جداول می‌توانند پروفیل‌های صنعتی مورد نظرشان را از نظر خواص مکانیکی و سایز بررسی و انتخاب کنند. در این جدول اطلاعات مهمی از جمله وزن، ضخامت، شکل سطح مقطع، طول و استانداردهای مرتبط نوشته شده است.

حروف نشانگر

راهنمای حروف

حروف نشانگر

راهنمای حروف

b

عرض بال (میلیمتر)

h

ارتفاع جان تیر (میلیمتر)

r

شعاع انحنا داخلی جان به بال (میلیمتر)

s

ضخامت جان (میلیمتر)

h - 2c

ارتفاع جان – ضخامت دو بال (میلیمتر)

c

ضخامت بال + انحنای داخلی (میلیمتر)

G

وزن واحد طول هر شاخه (کیلوگرم بر متر)

A

محیط سطح مقطع

Wx

مدول مقطع حول محور  x

Jx

ممان اینرسی حول محور  x

WY

مدول مقطع حول محور y

JY

ممان اینرسی حول محور  y

IY

شعاع ژیراسیون در محور  y

Ix

شعاع ژیراسیون در محور  x

RT

شعاع تنشی

A1

مساحت سطح مقطع (سانتیمتر مربع)

در نهایت پس از انتخاب تیرآهن مورد نظر، می‌توانید به وب‌سایت آهن اسپات مراجعه کنید. در این سایت قیمت ‌روز انواع آهن آلات و محصولات فولادی به همراه نام تولیدکنندگان و مشخصات فنی محصول درج شده است. به طور مثال قیمت تیرآهن ۱۴ اصفهان امروز را میتوانید از بخش تیرآهن ذوب آهن اصفهان مشاهده و در زمان مناسب اقدام به ثبت سفارش در آهن اسپات نمایید تا خریدی به صرفه را تجربه کنید.

کد خبر 729329

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز