همشهری آنلاین: دادگستری تهران موافقت اولیه خود را برای ایجاد مراکز حفاظت شده قضایی ویژه بیماران روانی مجرم اعلام کرد.

رئیس ستاد ساماندهی بیماران روانی مزمن سازمان بهزیستی با بیان این مطلب در مورد مراکز خفاظت شده قضایی به مهر گفت: در حال حاضر بیماران روانی مجرم در کنار افراد عادی که مرتکب جرمی شده اند نگهداری می‌شوند و این امر درست نیست به همین دلیل پیشنهاد تاسیس مراکز حفاظت شده قضایی را مطرح کرده‌ایم.

حسین نحوی نژاد افزود: برخی از بیماران روانی با توجه به بیماری خود مرتکب جرم می‌شوند که یا باید به زندان روند و یا قصاص شوند و به دلیل خطرات احتمالی در هیچ جای دنیا این بیماران مجرم در کنار افراد عادی نگهداری نمی‌شود و یکسری مراکزی زیر نظر سازمان زندانها و قوه قضائیه به عنوان زندانهای تخصصی دارند که این افراد را در این مکانها نگهداری می کنند.

بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون 90 هزار بیمار روانی مزمن در کل کشور شناسایی شده‌اند که تا پایان سال جاری 50 هزار نفر آنان تحت پوشش قرار می گیرند.

رئیس ستاد ساماندهی بیماران روانی مزمن سازمان بهزیستی در ادامه تاکید کرد: ما نمی‌توانیم این افراد را آزاد کنیم و از سویی دیگر نیز نمی‌توان بخش خصوصی را ملزم به نگهداری از این بیماران روانی مجرم کرد بنابراین برای نگهداری آنان به لحاظ اجرایی مشکل داریم.

نحوی نژاد گفت: بدین منظور تفاهمنامه‌ای با آوایی رئیس کل دادگستری استان تهران انجام شده که آنها موافقت اولیه خود را با طرح احداث مراکز حفاظت شده قضایی ویژه بیماران روانی مزمن اعلام کرده اند که ما هم اکنون منتظر موافقت نهایی برای اجرایی شدن این طرح هستیم.

در حال حاضر 7 هزار بیمار روانی در مراکز شبانه روزی و 2 هزار بیمار در مراکز روزانه نگهداری و از خدمات مختلف بهره مند می‌شوند همچنین 26 هزار نفر نیز مستمری دریافت می‌کنند و 2 هزار نفر نیز توسط تیمهای سیار در منزل ویزیت می‌شوند.

رئیس ستاد ساماندهی بیماران روانی مزمن سازمان بهزیستی افزود: چنانچه با اجرایی شدن این طرح موافقت شود سال آینده این مراکز را احداث خواهیم کرد.

کد خبر 72897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز