رئیس کل بانک مرکزی گفت: افزایش دستمزد ۵۷ درصدی امسال رقم عجیب و  غریبی بود و به هیچ وجه سال آینده چنین افزایشی نخواهد بود. دولت قطعا افزایش حقوق را کنترل می کند و قطعا افزایش این عدد نخواهد بود.

صالح آبادی - بانک مرکزی

به گزارش همشهری آنلاین، علی صالح آبادی در نشست خبری امروز درباره چاپ پول در پایان سال افزود: دولت اگر هزینه اجتناب ناپذیری ندارد از آنجا کم کند و در جای دیگر استفاده کند از اوراق هم‌می تواند استفاده کند؛ خط قرمزمان با دولت کنترل نقدینگی است.

وی درباره دستمزد ۱۴۰۲ گفت: اصلاح دستمزد در چارچوب سیاست دولت و مجلس تصویب می شود ولی نگاه ما در دولت در راستای کنترل تورم است.

صالح آبادی درباره آمارهای کلان بانک مرکزی در حوزه کنترل تورم، پایه پولی و نقدینگی اظهار کرد: پایه پولی در پایان آبان نسبت به اسفند سال قبل ۲۰.۵ درصد بوده است. روند رشد نقدینگی از ابتدای کار دولت و امسال نزولی بوده است.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی بانک مرکزی کاهش رشد نقدینگی به زیر ۳۰ درصد در سال جاری است؛ گفت: برخلاف روال سال های گذشته امسال تنخواهی به دولت پرداخت نکردیم؛ می توانستیم طبق قانون بودجه ۶۰ هزار میلیاردتومان تنخواه بدهیم.

رییس کل بانک مرکزی به خرید ارزهای دولت توسط این بانک اشاره و تاکید کرد: به شدت کنترل میکنیم این ارزها در بازار فروخته و ریال آن از بازار جمع آوری شود.

مطالبات بانک مرکزی از دولت موضوع مهم دیگری بود که صالح آبادی به آن اشاره کرد و افزود: باید سیاست های پولی به گونه ای وضع شود که بازار با کسری نقدینگی مواجه نشود.

وی گفت: کنترل ترازنامه بانک ها حائز اهمیت ویژه ای است که بانک مرکزی در دستور کار دارد؛ بانکها رتبه بندی شده اند و براساس رتبه آنها رشد ترازنامه‌شان را در بانک مرکزی کنترل کردیم. هم اکنون این عدد برای هر بانک مشخص و اعلام شده است؛ رتبه هر بانک با بانک دیگر متفاوت است.

وی افزود: تسهیلات تکلیفی بانک ها موضوع مهم دیگری است که در بانک مرکزی به آن پرداختیم؛ عدد کلی را مشخص وبه دولت پیشنهاد کردیم؛ خواهش ما از مجلس این است که هنگام تصویب بودجه سال آینده تسهیلات تکلیفی را متناسب با پیشنهاد ما تعیین‌کند تا خللی در سایر اقدامات و سیاست های بانکی پیش نیاید.

 امسال ۵۵۵ هزار نفر وام فرزندآوری گرفتند

رییس کل بانک مرکزی ‌درباره عدم پرداخت تسهیلات تکلیفی گفت: امسال تا ۲۶ آذر ۶۹۷ هزار فقره به مبلغ ۹۶ هزار میلیاردتومان پرداخت شده است؛ سال قبل کل این رقم ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: تسهیلات فرزندآوری نیز امسال ۵۵۵ هزار فقره تا تاریخ مورد گزارش پرداخت شده است.

۱۵ درصد کل تسهیلات بانکی به خانواده‌ها رسید

رئیس کل بانک مرکزی گفت: کل تسهیلات شبکه بانکی از اول سال تا پایان آبان ۲۶۰۰ همت بوده است که ۴۴.۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. ۸۴.۲ درصد تسهیلات به صاحبان کسب و کار پرداخت شده و ۱۵.۸ درصد به خانوارها پرداخت شده است.

وی باردیگر تاکید کرد: انتظار ما در قانون بودجه سال آینده کنترل تسهیلات تکلیفی بانکها برای کنترل ترازنامه بانکهاست. بیش از ۵۰ همت اوراق گام در سال جاری منتشر شد؛ برای جلوگیری از تنزیل در بازار سرمایه تلاش میکنیم این اوراق در زنجیره تولید مورد استفاده قرار گیرد.

رییس کل بانک مرکزی از برنامه اصلاحی این بانک برای هر بانک به صورت مشخص خبر داد و گفت: نظارت ها دقیق در شبکه بانکی انجام میشود؛ قوانین نظارتی بانک در حوزه تسهیلات پرداختی در سامانه سمات تعریف شده است.

وی افزود: فاکتور الکترونیک؛ جزو برنامه هایی است که تا پایان سال کامل می شود؛ فروش اموال مازاد بانکها بصورت ماهانه رصد میشود. اخیرا دو صندوق نیز در این خصوص تعریف شد. در حوزه کنترل ترازنامه بانکها و نظارت بر حوزه بانکی برنامه های خودمان را اجرا میکنیم تا از این ناحیه نیز کنترل نقدینگی را انجام دهیم.

تورم سال آینده کاهشی است

وی درباره تورم نیز گفت: تورم مصرف کننده ابتدای دولت ۵۹.۳ درصد بود که به ۳۹.۹ درصد کاهش یافت؛ گرچه هنوز بالاست و راضی به این تورم نیستیم وحتما باید کاهش پیدا کند ولی امسال اصلاح ارز ترجیحی، افزایش حقوقها و حقوق گمرکی و ... نصف این‌تورم‌را بخود اختصاص داد. امیدواریم سال آینده افزایش تورم از این محل نداشته باشیم وهمین موضوع می تواند به کاهش تورم سال آینده کمک کند.

صالح آبادی گفت: قرار نیست همیشه افزایش تورم تکرار شود؛ روند تورم به روال طبیعی خود برمیگردد البته باید تلاش کنیم انتظارات را تعدیل کنیم. تورم نقطه به نقطه در اسفندماه ۲۹.۵ درصد شد و اگر اصلاح ارز ترجیحی نداشتیم می‌توانستیم‌تورم را به کمتر از ۲۵ درصد هم‌کاهش دهیم؛ البته آثار این سیاست تخلیه شده است.

چرا مردم کاهش تورم را حس نمی‌کنند؟

وی درباره اینکه چرا مردم کاهش تورم را حس نمی کنند، گفت: چون هنوز تورم بالاست؛ هرچند تورم از ۵۹.۳ درصد به ۳۹.۹ درصد رسیده ولی هنوز تورم بالاست و باید کاهش یابد، از تورم راضی نیستیم و باید کاهش یابد.

ریال دیجیتال راه اندازی شد

وی‌گفت: ریال دیجیتال راه اندازی شد و در دو فروشگاه بصورت آزمایشی در حال اجراست؛ ایرادات فنی این موضوع شناسایی و در حال رفع است، در ریال دیجیتال عقب نیستیم و همگام با کشورهای دیگر به جلو می‌رویم.

ساماندهی کارت‌خوان‌ها و درگاه‌های پرداخت‌ نیز کار بزرگ دیگری بود که در دولت سیزدهم اجرایی شد.  علی صالح‌آبادی؛ رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این موضوع گفت: اتصال ۴ خدمت مهم بانکی به پنجره واحد الکترونیک دولت هم اقدام دیگری بود که در راستای شفافیت و تسهیل‌ خدمات به مردم انجام شد.

وی افزود:‌ سندباکس بانک مرکزی هم برای کمک و حمایت از استارت‌آپ‌ها راه‌اندازی شد تا فناوری های نوین مالی تقویت شود.

صالح آبادی در خصوص‌بازار ارز گفت: در سامانه نیما واردات رسمی کشور تامین مالی می شود، ارز صادرکنندگان در آن عرضه می شود؛ در بازار متشکل ارزی اسکناس ارزی تامین می شود، بازار غیر رسمی نیز وجود دارد که شامل معاملات حواله ای ، فردایی و اسکناس می شود.

رشد ۶۴ درصدی معامله ارز در سامانه نیما

وی گفت: در سامانه نیما بدون هیچ مشکلی تامین ارز انجام می شود. ۳۲.۱ میلیارد دلار معامله ارز در این سامانه انجام شده که بیانگر رشد ۶۴ درصدی است. تامین ارز ۴۶.۵ میلیارد دلار از ابتدای سال انجام شده که رشد ۲۶ درصدی را نشان میدهد.

صالح آبادی تاکید کرد نرخ های غیررسمی که مورد استناد قرار می گیرد برای بازاری است که عمق آن به طور دقیق مشخص نیست؛ در معاملات فردایی که اساسا ارزی معامله نمی شود و شرط بندی روی نرخ ارز انجام میدهند، مابه التفاوت نرخ ارز به صورت ریالی انجام میشود.

صالح آبادی افزود: در بازار رسمی ارز کار بخوبی انجام میشود و نیازهای ارزی تامین می شود.

یکی از محل های کلاهبرداری، سوء استفاده از حسابهای اجاره ای است که بارها به مردم در این خصوص هشدار داده شده است؛ بعنوان مثال سوء استفاده کلانی از حساب اجاره ای یک پیرمرد ۸۰ ساله بازنشسته شده بدون آنکه خودش بداند.

وی‌ درخصوص افزایش نرخ دلار به دلیل کسری بودجه دولت گفت: روند تورمی کاهشی است؛ در بودجه دولت نیز بشدت در حال کنترل هستیم تا دولت از بانک‌ مرکزی استقراض نکند؛ بشدت کنترل می کنیم از کسری بودجه آثاری به بانک مرکزی تحمیل نشود.

اغتشاشات با تحریک خروج سرمایه، در بازار ارز موثر بوده است

صالح آبادی گفت ناآرامی های اخیر با تحریک خروج سرمایه در بازار ارز موثر بوده است ولی تنها دلیل افزایش نرخ ارز نیست.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه تاکید کرد: آنچه مهم است ایجاد آرامش عمومی در فضای جامعه است. همه بازارها مثل بورس و ارز متاثر از عوامل مختلفی است و نمی توان اثر موضوعات مختلف را نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی بگویند چرا صالح آبادی در موضع گیری درباره بازار ارز بازار نیما و متشکل را ملاک قرار می‌دهد؟ گفت:بله درست است؛ حجم معاملات این بازارها بسیار بالاتر از بازار غیررسمی است و تامین مالی واردات و ... در این بازارها انجام می شود. بازار غیر رسمی بازار محدود و غیرشفاف است و بازار نیما و متشکل است که به صورت شفاف ارز کشور را تامین می‌کند. بنابراین باید هنگام تحلیل بازار مد نظر داشته باشیم که کدام بازار را تحلیل می‌کنیم.

 افزایش نرخ سود بانکی به شورای پول و اعتبار رفت

وی درباره نرخ سود بانکی گفت: در بیش از ۹۰ کشور دنیا طی ماه های گذشته اصلاح نرخ سود بانکی انجام شد؛ روسیه نرخ بهره را یکشبه دوبرابر کرد و به ۲۰ درصد رساند؛ در آمریکا نرخ بهره به بیش از ۴ درصد رسید. در ایران به این مقوله به عنوان ابزار سیاست پولی نگاه نشده و باید اصلاح شود؛ از سال ۹۹ دیگر اصلاحاتی در خصوص نرخ سود انجام نشده ؛ باید حتما از این ابزار استفاده کنیم که منوط به تایید شورای پول و اعتبار است که در حال پیگیری و بررسی آن هستیم.

کد خبر 728798
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    0 0
    آقای صالح آبادی میفرمایید که افزایش حقوق باید در چارچوب باشد و افزایش حقوق کاملاً رصد و کنترل میشود و نمیگزاریم مانند سال 1401 حقوق 57% افزایش یابداما آیا خبر دارید که روز به روز حقوق ما کارگران از ارزش آن کاسته میشود هر چقدر هم که افزایش یابد باز تورم در سطح بالاتری قرار دارد و به جایی رسیده که دیگر حقوقهای ما تا آخر ماه جواب نمیدهد