ایلان ماسک در تازه‌ترین حرکت جنجالی خود، حساب توییتری چند روزنامه‌نگار برجسته از مطرح‌ترین رسانه‌های دنیا را به حالت تعلیق درآورد.

توییتر

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از فاکس نیوز، خبرنگارانی از نیویورک تایمز، سی ان ان و واشنگتن پست ازجمله کسانی هستند که عصر پنجشنبه یک قفل بزرگ روی صفحه حساب کاربری خود دیدند.

سخنگوی توییتر علت این ممنوعیت را مخالفت با لغو اشتراک‌گذاری مستقیم اطلاعات مربوط به مکان دانست. هفته گذشته، توییتر حسابی به‌نام ElonJet@ و همچنین حساب‌های دیگر را که از اطلاعات عمومی برای ردیابی هواپیمای شخصی وی استفاده می‌کردند، به حالت تعلیق درآورد. صاحب حساب کاربری ElonJet@، جک سوینی ۲۰ساله است که حساب شخصی او هم مسدود شده است.
ماسک از آن زمان متعهد شد که علیه او و همچنین سازمان‌هایی که از آسیب رساندن به خانواده او حمایت کردند، از طریق قانونی اقدام کند. ماسک معتقد است که این فرد از امکان اشتراک‌گذاری مستقیم موقعیت مکانی، برای پیدا کردن و برخورد با خودروی حامل فرزندانش در لس‌آنجلس استفاده کرده است.

برخورد عجیب با رسانه‌ها
سایر روزنامه نگاران تعلیق شده از سوی توییتر، شامل میچا لی از روزنامه The Intercept، مت بایندر از سایت Mashable و خبرنگاران مستقل آرون روپار و تونی وبستر هستند.

سخنگوی نیویورک‌تایمز این تعلیق‌ها را مشکوک و تأسف‌بار خواند و گفت: نه روزنامه نیویورک تایمز و نه رایان مک، خبرنگار این روزنامه هنوز توضیحی در مورد این اقدام توییتر دریافت نکرده‌اند. ماسک در مجموعه‌ای از توییت‌ها نوشت که روزنامه‌ نگاران، ازجمله دانی اوسالیوان، خبرنگار سی‌ان‌ان، رایان مک،

گزارشگر فناوری نیویورک تایمز، درو هارول خبرنگار واشنگتن پست و سایرین ظاهرا خط مشی جدید پلتفرم مبنی بر عدم ‌اشتراک‌گذاری اطلاعات مکان را نقض کرده‌اند. او از تصمیم خود مبنی بر تعلیق خبرنگاران دفاع کرد و گفت که آنها به‌مدت ۷ روز خارج از این سکو خواهند ماند. چند ساعت بعد از این توییت‌ها، ماسک از ۱۲۱.۶ میلیون دنبال‌کننده خود نظرسنجی کرد که آیا روزنامه نگاران باید بازگردانده شوند یا خیر. ۴۳درصد گفتند که حساب‌ها باید بازگردانده شوند و ۵۷درصد نیز معتقد بودند که باید در حالت تعلیق بمانند. ماسک پس از این نظرسنجی نوشت: همان قواعدی که برای سایر افراد اعمال می‌شود درباره روزنامه‌نگاران نیز به‌ کار گرفته می‌شود. چون روزنامه نگار هستید با سایر افراد هیچ فرقی ندارید، به ‌هرحال کاربر توییتر هستید.

چرا ثبت موقعیت مکانی لغو شد؟
الا اروین، رئیس بخش اعتماد و ایمنی توییتر گفت: تعلیق‌های اخیر مربوط به قانون جدیدی است که روز چهارشنبه معرفی و اجرا شد که طبق آن، ثبت اطلاعات موقعیت مکانی زنده ممنوع شده است. این اطلاعاتی است که مستقیما در توییتر به اشتراک گذاشته می‌شود یا پیوندهایی به URL(های) مسیرهای سفر شخص ثالث می‌دهد. خانم اروین گفت: بدون اظهارنظر در مورد هیچ حساب خاصی، می‌توانم تأیید کنم که هر حسابی را که خط مشی‌های حفظ حریم خصوصی ما را نقض کند و سایر کاربران را در معرض خطر قرار دهد، به حالت تعلیق در می‌آوریم. ما در استفاده از این سیاست برای خبرنگاران یا هر حساب دیگری استثنا قائل نیستیم.

رفتارهای نگران‌کننده ماسک
سایت سی‌ان‌ان تعلیق ناگهانی و غیرموجه تعدادی از خبرنگاران را نگران‌کننده خواند، اما آن را عجیب ندانست. آنها فقط از توییتر درباره این رفتار توضیح خواسته‌اند. دانی سالیوان که حساب کاربری‌اش در میان حساب‌های تعلیق شده است، گفت که این اقدام به خاطر تأثیر وحشتناک و بالقوه بر روزنامه‌نگاران، به‌ویژه کسانی که سایر شرکت‌های آقای ماسک را پوشش می‌دهند، مهم است.

ماسک زمانی که توییتر را تصاحب کرد، در توییتی نوشت که از این پس، از این پلتفرم برای کمک به بشریت استفاده می‌کند، چون می‌خواهد یک شهر دیجیتال متمدن داشته باشد. اما رفتارهای او گفته‌هایش را نقض می‌کند. ماسک مستقیما در مورد این تعلیق‌ها اظهارنظر نکرده، اما در توییتی گفته است: انتقاد از من خیلی هم خوب است، اما لو دادن موقعیت مکانی واقعی من و به خطر انداختن خانواده‌ام، اصلا پذیرفتنی نیست.

نگرانی درباره آینده
یول راث که در اوایل ماه گذشته از سمت خود به‌عنوان مدیر اجرایی توییتر استعفا داد، معتقد است که این پلتفرم با تصمیم‌هایی که ایلان ماسک به تنهایی می‌گیرد، در حال دور شدن از پایبندی به سیاست‌هایی است که این شبکه اجتماعی را در دسترس مردم قرار می‌داد. راث گفت: یکی از مشکلات من برای ادامه کار در توییتر این بود که اگر توییتر با فرمان دیکتاتوری اداره شود، دیگر نیازی نیست من به ایفای نقش در سمت فعلی ادامه دهم.

راث بلافاصله پس از استعفای خود در مقاله‌ای نوشته بود: بسیاری از تغییراتی که ماسک ایجاد کرده است برای کارمندان و کاربران به‌طور یکسان ناگهانی و هشداردهنده بوده است. راث در آن زمان توییت کرد، میلیاردر تسلا تقریبا نیمی از ۸هزار کارمند شرکت، ازجمله ۱۵درصد از بخش اعتماد و ایمنی را اخراج کرده است.

کد خبر 728485
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha