گروه سیاسی: وزیر امور خارجه از ارسال نامه‌ای به همتایان خود در برخی کشورهای اسلامی خبر داد که در آن از این کشورها خواسته شده روابط خود با رژیم صهیونیستی را قطع کنند.

به گزارش خبرنگار همشهری، منوچهر متکی صبح دیروز در حاشیه نوزدهمین نشست شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای اکو در جمع خبرنگاران گفت: امروز در نامه‌ای به برخی از وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی که متأسفانه با رژیم صهیونیستی روابط سیاسی دارند، ضمن اشاره به اقدام برخی کشورهای مهم اسلامی و غیراسلامی مثل موریتانی، بولیوی و ونزوئلا، از آنان خواستم روابطشان با رژیم صهیونیستی را قطع کنند.

وی افزود: پس از ارسال این نامه، یکی از کشورها اعلام کرد که اگر دیگر کشورهای اسلامی چنین ایده‌ای را عملی کنند، ما نیز دفتر تجاری اسرائیل در کشورمان را تعطیل خواهیم کرد.

رصد شرکت‌ها

متکی در پاسخ به سؤالی در مورد اقدام ایران علیه فعالیت شرکت‌های مرتبط با رژیم‌صهیونیستی نیز گفت: وزارت بازرگانی لایحه‌ای را تنظیم کرده که براساس آن کمیته‌ای اجرایی این شرکت‌ها را رصد می‌کند.

وی با بیان اینکه اطلاعات خوبی در این زمینه جمع‌آوری شده که بعد از نهایی شدن اعلام خواهد شد، عنوان کرد: فرض ما بر این است که این شرکت‌ها چنین ارتباطی با رژیم‌صهیونیستی ندارند، مگر اینکه بررسی‌های جدید منجر به اثبات ارتباط آنها شود.

قطعنامه‌ دیرهنگام

وزیر امور خارجه در مورد قطعنامه 1860 شورای امنیت درباره غزه نیز خاطرنشان کرد: به‌نظر ما قطعنامه صادره کمبودهای زیادی دارد و مهم‌ترین اشکال هم صدور دیرهنگام آن است؛

قطعنامه‌ای که می‌توانست به فاصله یکی دو روز بعد از بحران صادر شود، 14 روز بعد از بحران تصویب شد، چراکه کسانی تصور می‌کردند رژیم‌صهیونیستی در تجاوز جدید خود پیروز خواهد شد و ما این تأخیر را بر عهده کسانی می‌دانیم که از رژیم‌صهیونیستی حمایت کردند.

ادامه حمایت ملت ایران از غزه

در ایران نیز سازمان‌های غیردولتی و دانشجویی همچنان به حمایت خود از مردم مظلوم فلسطین ادامه می‌دهند. به گزارش واحد مرکزی خبر، دانشجویان دانشگاه‌های تهران روز گذشته در اعتراض به ادامه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه بار دیگر در مقابل سفارتخانه‌های انگلیس، فرانسه و روسیه در تهران تجمع کردند.

خبرگزاری رسا نیز گزارش داد که روز گذشته دانشگاهیان مراکز آموزش عالی استان قم نیز در حمایت از مقاومت مردم غزه در محل دانشگاه باقرالعلوم قم تجمع کردند.

همچنین به گزارش فارس، قرار است امروز ساعت 15:30 کانون‌های معنوی بسیج دانشجویی در حمایت از مردم غزه در میدان فلسطین تهران تجمع ‌کنند. 3 اتحادیه دانشجویی و 120 تشکل دانشگاه آزاد هم در بیانیه‌ای خواستار تحریم کالاهای صهیونیستی شدند.

گروهی از جانبازان جنگ تحمیلی نیز امروز در اعتراض به جنایات رژیم‌صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران تجمع می‌کنند.

همچنین قرار است طومارهایی که به‌صورت خودجوش از جانب نمازگزاران جمعه 28 استان کشور امضا شده است، به‌زودی به همراه دادخواستی خطاب به دبیرکل سازمان ملل به دفتر این سازمان در تهران تحویل داده شود.

تلاش‌های دیپلماتیک

در کنار تلاش‌های مردمی، نمایندگان رئیس‌جمهوری نیز همچنان مشغول ابلاغ پیام‌های محمود احمدی‌نژاد با موضوع «غزه» به سران کشورهای جهان هستند. روز گذشته همزمان با ابلاغ پیام رئیس‌جمهوری به همتای تونسی‌اش، حسین دهقان، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران پیام احمدی‌نژاد را به معمر قذافی، رئیس‌جمهوری لیبی تحویل داد.

محمدحسین صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم که 2 روز قبل پیام رئیس‌جمهوری را به امیر امارات تحویل داده بود، شب گذشته به‌منظور ابلاغ پیام کتبی احمدی‌نژاد به امیر بحرین، وارد این کشور شد.

همچنین قرار است امروز علی لاریجانی، رئیس‌ مجلس شورای اسلامی به ترکیه برود تا علاوه بر مذاکره با مقام‌های این کشور در مورد اوضاع غزه، فردا نیز در نشست سران مجالس کشورهای اسلامی در استانبول شرکت کند

کد خبر 72817

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز