سفیر چین در عربستان سعودی با تاریخی خواندن سفر رئیس‌جمهور این کشور به ریاض گفت که سه نشست برگزار شده علیه هیچ کشوری در منطقه نبود.

چن وی چینگ

به گزارش همشهری آنلاین، «چن وی چینگ» سفیر چین در عربستان سعودی در یک برنامه تلویزیونی در شبکه الشرق درباره سفر «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور این کشور به ریاض و حضور در سه نشست «چین و عربستان سعودی»، «چین و کشورهای عربی» و «چین و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس» گفت که این سه نشست علیه هیچ کشوری در منطقه نبود.

او که در برنامه «الوان الشرق» حضور یافته بود، گفت که این سفر تاریخی و نشانه روشنی از گسترش روابط چین با عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی بود. وی افزود: «روابط چین و عربی مبتنی بر احترام متقابل و اصول مشترک بر اساس منافع متقابل و عدم مداخله در امور داخلی کشورهاست و علیه هیچ طرفی نیست. چین قرار نیست هیچ جای خالی را پر کند، چون اصولا جای خالی وجود ندارد و کشورهای خاورمیانه خود مالک این منطقه هستند».

این دیپلمات چینی ادامه داد: «این یک سفر واقعاً تاریخی بود و عربستان سعودی همچنان به همه اطمینان می‌دهد که کشور صلح و توسعه و مرکز رشد همه کشورها است. چین و پادشاهی سعودی در این سفر مجدداً تاکید کردند که روابط آن‌ها قوی و جاودانه است زیرا اهداف مشترکی دارند که مهمترینشان توسعه و صلح است».

سفیر چین در عربستان یکی از مهم‌ترین نتایج سفر رئیس‌جمهوری این کشور به ریاض را درج عربستان به عنوان یکی از مقصدهای گردشگران چینی دانست و افزود که به زودی گردشگران چینی از مهم‌ترین مسافران به مقصد عربستان خواهند بود. او تأکید کرد که در سطح امنیت منطقه‌ای نیز چین و کشورهای شورای همکاری مواضع یکسانی درباره حفظ امنیت و ثبات در منطقه دارند.

وی افزود که پکن و ریاض درباره منطبق کردن پروژه چینی راه ابریشم جدید و سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان نیز به توافق رسیده‌اند و این روند ادامه خواهد داشت.

عربستان سعودی چهارشنبه تا شنبه (۱۶ تا ۱۹ آذر) میزبان رئیس‌جمهور چین بود. در این سفر علاوه بر نشست‌های مشترک سران عربستان و چین، نشست سران شورای همکاری و نشست سران کشورهای عربی با حضور رئیس‌جمهوری چین برگزار شد.

کد خبر 727507
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha