نیما علیزاده: امشب در سالن اوپرای شهر زوریخ سوئیس، بهترین بازیکن مرد و زن سال 2008 از سوی فیفا طی مراسمی با شکوه انتخاب می‌شوند.

 این انتخاب براساس آرای مربیان و کاپیتان‌های تیم‌های ملی است. این مراسم نسبت به دوره قبل که در دسامبر 2007 برگزار شد، دو تفاوت دارد. اول اینکه تاریخ آن از دسامبر به ژانویه موکول شده و دوم اینکه بهترین بازیکن از میان 5 نامزد نهایی انتخاب می‌شود. در دوره گذشته کاکا و مارتا هرکدام از میان تنها سه بازیکن مرد و زن به عنوان بهترین‌ها انتخاب شدند.

بهترین‌های سال گذشته که هر دو هم از برزیل بودند در این دوره نیز جزو نامزدهای نهایی قرار دارند. مارتا می‌گوید:‌ «هنوز راه‌درازی در پیش دارم و امیدوارم هر سال در این مراسم حضور داشته باشم.»

کاکا هم می‌گوید که این روز برایش در زندگی بسیار با ارزش است، اما این‌بار او کار راحتی نخواهد داشت چرا‌که رقیبان او در این دوره عملکرد به مراتب بهتری داشته‌اند.

مراسم امشب، هجدهمین دوره فیفا گالا از سال 1991 تا امروز محسوب می‌شود. اولین بازیکنی که در سال 91 به عنوان مرد سال جهان شناخته شد، لوتار ماتئوس بود که در مراسم امشب هم شرکت می‌کند. اما طی این سال‌ها بازیکنان برزیلی بیشترین عناوین را از آن خود کردند. روماریو و رونالدو هر کدام سه بار، رونالدینیو 2 بار و کاکا یک‌بار توانسته‌اند به این افتخار دست پیدا کنند. بعد از برزیلی‌ها، فرانسوی‌ها در مکان دوم قرار دارند. زین‌الدین زیدان توانسته تاکنون 3 بار از سوی فیفا به عنوان بهترین بازیکن سال انتخاب شود، ایتالیایی‌ها هم با روبرتو باجو در سال 1993 و کاناوارو در سال 2006 در مکان سوم قرار دارند.

یکی از میهمانان ویژه امشب ژورژ وه‌آ است که به عنوان تنها بازیکن آفریقایی به این عنوان دست یافته. نکته مهم این دوره، حضور دو بازیکن از اسپانیا و یک بازیکن از آرژانتین است که در صورت انتخاب می‌توانند اولین بازیکن کشورشان در فهرست برندگان باشند.

فهرست نهایی نامزدهای عنوان بهترین بازیکن سال 2008 جهان به شرح زیر است:
 کریستیانو رونالدو: او که یک ماه پیش برنده توپ طلا شد، با توجه به درخشش در لیگ‌برتر انگلیس و لیگ قهرمانان اروپا بخت اصلی به حساب می‌آید. او در صورت انتخاب، بعد از لوئیز فیگو که در سال 2001 انتخاب شده بود، دومین بازیکن پرتغالی است که این عنوان را کسب می‌کند.

 از دید بسیاری از کارشناسان رونالدو که توانسته به خوبی در منچستر جای دیوید بکام را پر کند، بهترین انتخاب خواهد بود. او سال گذشته در مجموع 42 گل در لیگ‌برتر و لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رساند.

 فرناندو تورس: مهاجم لیورپول که سال 2007 با مبلغ 20 میلیون پوند به آنفیلد آمد، درخشش فوق‌العاده‌ای داشته و توانسته در یک فصل 24 گل به ثمر برساند.

 تورس همچنین تابستان گذشته به همراه تیم ملی اسپانیا قهرمان جام ملت‌های اروپا شد. از طرفی درخشش تورس در این فصل باعث شده تا لیورپول در رقابت قهرمانی لیگ برتر قرار بگیرد تا شاید بعد از 20 سال بتواند عنوان قهرمانی را کسب کند.

 ژاوی هرناندز: هافبک 28 ساله بارسلونا که او نیز به همراه تیم ملی اسپانیا قهرمان جام ملت‌های اروپا شد، از سوی یوفا، به عنوان بهترین بازیکن جام ملت‌ها انتخاب شد. ژاوی که در یازده سالگی فوتبال را از مدرسه بارسلونا شروع کرده تا سال 2014 با این تیم قرارداد دارد. درخشش ژاوی در این فصل باعث شده تا بارسلونا  امید اول قهرمانی در لالیگا محسوب شود.

 لیونل مسی: هم تیمی ژاوی در بارسلونا از دیگر کاندیداهای بهترین بازیکن سال 2008 است. هافبک 21 ساله آرژانتینی به خاطر جثه کوچک و همچنین تکنیک فوق‌العاده‌ای که دارد به مارادونای کوچک مشهور است.

 مسی که از 13 سالگی در تیم نوجوانان بارسلونا بازی کرده تنها زمانی‌که 16 سال سن داشت از سوی فرانک رایکارد به تیم بزرگسالان بارسلونا دعوت شد. دلیل اصلی قهرمانی آرژانتین در مسابقات فوتبال المپیک پکن، درخشش مسی بود. او همچنین در این فصل در لالیگا 10گل به ثمر رسانده و باعث شده تا تیمش صدرنشین مطلق باشد. او در لیگ قهرمانان اروپا هم 5 گل زده است.

 کاکا: او سال پیش از سوی فیفا به عنوان بهترین بازیکن سال انتخاب شد، ولی با توجه به افت میلان در فصل گذشته و مصدومیت‌های زیاد، احتمال انتخاب دوباره‌اش بسیار کم است. میلان در پایان فصل گذشته به عنوان پنجمی رسید و به همین دلیل در این فصل تنها در جام یوفا حضور دارد.

کد خبر 72740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز