رئیسی، قانون ارتقای سلامت اداری را از جمله قوانین بسیار خوب و کارآمد در مبارزه با فساد دانست و دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور را به اجرای کامل آن، مکلف کرد.

رئیسی

به گزارش همشهری آنلاین، رئیسی، امروز یکشنبه در نخستین همایش ملی ارتقای شفافیت، با تسلیت ایام فاطمیه، از برگزار کنندگان این همایش تشکر کرد و اظهار داشت: شفافیت، یک اصل وارداتی به فرهنگ و قوانین و مقررات ما نیست، بلکه ریشه در فرهنگ دینی و اسلامی ما دارد.
 
دستور رئیس جمهور برای اجرای قانون ارتقای سلامت اداری
 
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی، اساس بر آن است که مردم در جریان گردش اطلاعات قرار گیرند، گفت: در قانون اساسی و قوانین موضوعه، مقرر شده است که مردم باید در جریان قراردادها، پیمان‌ها و نیز فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی قرار گیرند، مگر آن مواردی که به تعبیر امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام، احتمال سوء استفاده دشمن از آن‌ها وجود دارد.
 
رئیسی با تأکید بر محترم شمرده شدن حریم شخصی و خصوصی در جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: قانون اساسی، حریم شخصی افراد را محترم شمرده است. در امور و حوزه شخصی، شفافیت معنا ندارد، زیرا حوزه خصوصی است. حوزه خصوصی باید در اختیار خود فرد یا کسانی باشد که او صلاح بداند. حوزه شخصی و خصوصی، جای ورود نیست، حریمی است که باید همواره محترم شمرده شود؛ اما غیر از آن، آنچه در فضای عمومی جامعه می‌گذرد و از جمله، تصمیم‌گیری‌ها برای کشور و مردم، کاملا شفاف است و از جمله مجلس در جمهوری اسلامی ایران، با شفافیت متولد شد.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه در قوه قضائیه، استنطاق از متهم، غیر علنی است، اما زمانی که حکم به قطعیت برسد، قضیه تفاوت می‌کند، گفت: بر اساس قانون، زمانی که حکم به قطعیت برسد، باید شفاف اعلام شود. همچنین، دادگاه‌هایی که قاضی صلاح بداند نیز می‌تواند علنی برگزار شود.
 
رئیسی با اشاره به اینکه در دستگاه‌های اجرایی نیز روند امور باید به صورت شفاف باشد تا عموم مردم از شیوه جذب، گزینش، انتصاب، ارتقا، به کارگیری، برنامه و پیشرفت کار، شاخص‌های کمی و کیفی، مطلع شوند، اظهار داشت: چرا قراردادهای اقتصادی، علنی نباشد؟ چرا بهره‌برداری از حوزه‌های مختلف اقتصادی، شکل شفاف نداشته باشد؟ چرا در وضعیتی که همه باید بتوانند با رقابت، ظرفیت‌های خود را عرضه کنند، این زمینه برای همه به طور مساوی ایجاد نشود؟ این همان زمینه‌هایی است که کاملاً می‌تواند فساد را ریشه‌کن کند.
 
گام‌های خوبی برای شکل‌گیری دولت هوشمند برداشته شده است
 
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هر چه شفافیت بیشتر شود، از فساد، روابط ناسالم و پارتی‌بازی، جلوگیری می‌شود، گفت: شفافیت در فرهنگ دینی ما نیز ریشه دارد و از سوی دیگر در سراسر قوانین ما به آن اشاره شده است. البته، بخشی از کار دولت الکترونیک به خوبی پیش رفته، اما همچنان به علت همکاری نکردن برخی دستگاه‌ها در پیوستن به شبکه ملی اطلاعات، امکان بهره برداری کامل از این شبکه، امکان پذیر نشده است.
 
رئیسی با بیان اینکه در ابتدای دولت به علت پیشرفت نداشتن مناسب دولت الکترونیک، تصمیم بر ادامه مسیر بر قالب دولت هوشمند گرفته شد، اظهار داشت: برای تحقق دولت هوشمند نیز نیاز است تا همه بخش‌ها و دستگاه‌ها کمک کنند که خوشبختانه گام‌های خوبی برای شکل‌گیری آن برداشته شده است.
 
رئیس جمهور با اشاره به اینکه سامانه جامع تجارت از بخش‌هایی است که حتماً می‌تواند از فسادهای احتمالی در فرایند کار تجاری، از تأمین و تولید تا مصرف جلوگیری کند، تصریح کرد: این سامانه نیز با پیشرفت ۹۰ درصدی در حال تکمیل است و می‌تواند هم برای دستگاه‌های نظارتی و هم برای دستگاه‌های اجرایی، کار را آسان کند، به این ترتیب که محل دقیق کالاها و همچنین، محل تخصیص اعتبارات، قابل رصد باشد.
 
آغاز به کار سامانه جامع صدور مجوز در دولت مردمی، پس از ۱۳ سال وقفه
 
رئیسی، همچنین به فعال‌سازی سامانه مجوزهای کسب و کار، پس از ۱۳ سال وقفه، اشاره کرد و گفت: مصمم به تقویت این سامانه برای شفاف‌سازی، نظارت و اجرای دقیق و بدون حاشیه آن هستیم.
 
رئیس جمهور، صدور نسخه الکترونیک در حوزه سلامت را از دیگر کارهای دولت سیزدهم در مسیر شفاف‌سازی عنوان کرد و اظهار داشت: قطعاً ادامه این مسیر می‌تواند دستگاه‌های نظارتی و اجرایی را در جلوگیری از فساد و لغزش در امور، یاری کند.
 
رئیسی، همچنین افزایش ۲ میلیون نفری مودیان مالیاتی در یک سال و چند ماه گذشته را از نتایج نگاه ویژه دولت به موضوع شفاف‌سازی دانست و تصریح کرد: فرار مالیاتی، یکی از مشکلات بزرگ کشور است و در برخی گزارش‌ها، رقم فرار مالیاتی، برابر با مالیاتی عنوان شده است که در حال حاضر، اخذ می‌شود. عمده این افراد نیز کسانی هستند که درآمدهای کلان دارند و از پرداخت مالیات، فرار می‌کنند.
 
رئیس جمهور، انتشار فهرست افراد بد حساب یا ابربدهکاران بانکی را از کارهای شفافیت‌ساز دانست که در این دوره انجام شده است و گفت: نمی‌خواهم بگویم این همه کار است، اما در معرفی افراد بد حساب، آن هم افرادی که بالاترین رقم‌های تسهیلات را دریافت کرده‌اند، تأثیر دارد. این شفافیت‌ها در این دوره انجام شده و بی سابقه است.
 
رئیسی، اظهار داشت: اینکه صورت‌های مالی ۴۰۰ شرکت بورسی و غیر بورسی منتشر شد، برای برخی‌ها قابل باور نبود، زیرا چنین کاری تا به حال انجام نشده بود و معلوم شد که این کار برای انضباط مالی در کشور، مؤثر است.
 
شفافیت، نه تنها نگرانی ایجاد نمی‌کند، بلکه اطمینان‌بخش است
 
رئیس جمهور با بیان اینکه کارهای شفافیت‌ساز، نه تنها به اقتصاد ضربه نمی‌زند، بلکه موجب ارتقای امنیت و حمایت از فعالان اقتصادی نیز می‌شود، گفت: انجام کارهای شفافیت‌ساز، نگرانی ندارد و حتی به افراد دارای صحت عمل، اطمینان می‌دهد که کار آنها تحت حمایت قانون است.
 
رئیسی با اشاره به اینکه شفافیت، در مبارزه با فساد، افزایش اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی، بسیار مؤثر است، تصریح کرد: اگر این کنترل‌ها و پاسخگویی‌ها در روند کارها انجام گیرد، هم می‌تواند از وقوع تخلف پیشگیری کند که پیشگیری، مقدم بر برخورد و اقدام است و هم افراد می‌توانند بدون اتهام و افترا کار خود را با قدرت، قوت و از موضع قانونی، دنبال کنند.
 
اگر بخواهیم به عدالت و قانون عمل کنیم، بهترین نظام کنترلی، خود کنترلی است
 
رئیس جمهور با بیان اینکه شفافیت و جریان آزاد اطلاعات در کنار اصل اساسی امر به معروف و نهی از منکر، اصل بسیار مهم نظارت ملی را محقق می‌کند، اظهار داشت: اگر بخواهیم به عدالت و قانون عمل کنیم، بهترین نظام کنترلی، خود کنترلی است. همه مدیران و مسئولان دستگاه‌ها قبل از اینکه بازرسان و ناظران از آن‌ها حساب‌کشی کنند، خود را در محضر مقدس پروردگار متعال، نزد شهروندان، به ارباب رجوع و سلسله مراتب مدیریتی و نظارتی، پاسخگو بدانند.
 
رئیسی، پاسخگویی به این ۴ مرجع نظارتی را تفاوت اساسی نظام مدیریتی در جمهوری اسلامی ایران با دیگر نظام‌های مدیریتی دانست و گفت: اینکه قبل از هر چیز و هر کس، خود را در محضر مقدس پروردگار متعال پاسخگو بدانیم، بسیار بازدارندگی دارد.
 
سازمان‌های نظارتی نباید برای مچ‌گیری، عمل کنند
 
رئیس جمهور با بیان اینکه جریان نظارت و بازرسی نیز کمک مؤثری برای ارزیابی دقیق عملکرد دستگاه‌ها است، اظهار داشت: بازرسی و نظارت، نباید به عنوان یک دستگاه مچ‌گیر، شناخته شود. سازمان بازرسی و همه ناظران باید به عنوان کمک‌کننده به دستگاه‌ها شناخته شوند تا مدیران از نظارت، استقبال کنند. اولویت در نظارت، بازرسی، شفافیت و مبارزه با فساد در هر سازمانی با خود مدیران و ناظران درون‌سازمانی است و در وهله دوم، نظارت برون‌سازمانی به کمک مدیران می‌آید.
 
رئیسی، تصریح کرد: هیچ مدیری نباید در برابر فساد، بی‌تفاوت باشد. مدیران، اجازه ندهند کوچک‌ترین فسادی در مجموعه اداری آن‌ها لانه کند. اینجا ناظران، بهترین یاری کننده مدیران هستند و مدیران، باید قدردان ناظرانی باشند که کمک کرده‌اند تا مشکلی از چشم او پنهان نماند.
 
تأکید می‌کنم که هاضمه نظام جمهوری اسلامی، فساد را نمی‌پذیرد
 
رئیس جمهور با اشاره به اینکه بنده بارها تأکید کرده‌ام که هاضمه نظام جمهوری اسلامی، فسادناپذیر است، گفت: ممکن است در گوشه و کنار، فسادی پیدا شود که با آن برخورد می‌شود، اما اینکه کسی تصور کند، چند گزارش، فساد را فراگیر کرده، این موضوع نادرست است و اصلا این طور نیست.
 
رئیسی، تصریح کرد: امروز در نظام اسلامی، روحیه مبارزه با فساد در سازمان‌ها، ادارات و بسیاری از مدیران، وجود دارد. اگر هم موردی پیدا شود، هم دستگاه اجرایی، خود را موظف می‌داند با فساد برخورد کند و هم دستگاه قضایی در این باره بهترین کمک برای برخورد با فساد است.
 
از ابتدا شرط همکاری با همه مدیران را داشتن روحیه فسادستیزی قرار دادیم
 
رئیس جمهور با بیان اینکه از ابتدای کار دولت مردمی، شرط همکاری با همه مدیران را داشتن روحیه فسادستیزی اعلام کردیم، اظهار داشت: اصلاح نظام اداری و حکمرانی، در گرو داشتن روحیه فسادستیزی مدیران است، زیرا حساسیت مدیران می‌تواند بهترین عامل بازدارنده فساد در همه اجزای سازمان‌ها باشد.
 
رئیسی، اصلاح بسترهای فسادزا را موجب اطمینان بخشیدن به مردم دانست و تصریح کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، با دزد دزد گفتن، اعتماد مردم جلب نمی‌شود، بلکه مبارزه با مفسد و اصلاح بسترهای فسادزا است که باعث جلب اطمینان و اعتماد مردم خواهد شد.
 
رئیس جمهور در ادامه، اطلاع‌رسانی درست و دقیق به مردم برای اصلاح بسترهای فسادزا را از جمله وظایف دستگاه‌های اجرایی و قضایی، عنوان کرد و گفت: خود کنترلی، نظارت مردم با ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر، نظارت مدیران و دستگاه‌های نظارتی برون‌سازمانی و درون‌سازمانی و برخورد با متخلفان، چهار گام است که می‌تواند در مبارزه با فساد و اجرای عدالت، بسیار نتیجه داشته باشد.
 
برخورد مناسب با فساد، تلاش دشمن برای زیر سؤال بردن کارهای ارزشمند دستگاه‌ها را خنثی می‌کند
 
رئیسی، کارهای پیشگیرانه و برخورد مناسب با فساد را خنثی‌کننده تلاش دشمن برای زیر سؤال بردن کارهای خالصانه و ارزشمند دستگاه‌های کشور در ذهن مردم دانست و اظهار داشت: باید در عمل، به مردم اطمینان دهیم که مجموعه اداری و اجرایی کشور، کارآمد است و می‌خواهد با سلامت، کار و گره‌های کشور را باز کند.
 
رئیس جمهور، قانون ارتقای سلامت اداری را از جمله قوانین بسیار خوب و کارآمد در مبارزه با فساد دانست و دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور را به اجرای کامل آن، مکلف کرد.
 
رئیسی، همچنین به نگاه ویژه دولت به اصل شفافیت، در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: در دولت مردمی، شفافیت را به نفع همه مردم و دستگاه‌های اداری، اجرایی و نظارتی می‌دانیم و عقیده داریم که تحقق شفافیت، برای آحاد مردم، اطمینان‌بخش و اعتمادآور است.

کد خبر 727241
منبع: صدا و سیما

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha