هوشمندی فناوری اطلاع از آخرین تغییرات تکنولوژی و شناسایی روندهای تغییرات جهانی مرتبط با فناوری‌های کلیدی در واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی است.

هوش مصنوعی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، زینب محمدی، عضو هیات مدیره یک شرکت دانش‌بنیان  با اشاره به این که در راستای توسعه هوشمندی تکنولوژی ابتدا در واحدها مسائل فنی و تکنولوژی‌های کلیدی شناسایی می‌شود، گفت: فرآیند «هوشمندی تکنولوژی» به این شکل است که پایگاه‌های ثبت اختراع، بانک اطلاعات مقالات معتبر، گزارش‌های تجاری و اطلاعات محصولات تأمین‌کنندگان کلیدی در ابتدا بررسی می‌شود.

سهولت در تصمیم‌گیری

در نتیجه روندهای تغییرات تکنولوژی، مسائل حل شده در رابطه با تکنولوژی های کلیدی، پیشرفت‌های صورت گرفته و ظرفیت ارتقا برای تکنولوژی‌ها شناسایی خواهد شد.

معمولا نتایج فرآیند «هوشمندی تکنولوژی» موجب خواهد شد تا شرکت‌ها در تصمیم‌گیری‌ها دقیق‌تر عمل کرده و به نتایج دلخواه خود نزدیک‌تر شوند. برای خرید تکنولوژی جدید، تنظیم برنامه ارتقای فنی و افزایش قدرت در مذاکرات می‌توان از این خدمت استفاده کرد.

برای مثال در یکی از پروژه‌های اجرا شده در واحد الفین ۱۴ ظرفیت ارتقای فنی شناسایی و برنامه ارتقای فنی تدوین شد یا در واحد آروماتیک با لیسانس اکسنس، با محصولات زایلین و بنزن، ۲۰ ظرفیت ارتقای فنی شناسایی شده، اطلاعات اولیه برای تعیین ۱۸ شکاف تکنولوژیک استخراج و برنامه های ارتقای فنی تدوین شد.

فرآیند «هوشمندی تکنولوژی» از آن جهت حائز اهمیت است که یکی از چالش‌های پیش روی کشورها، تنظیم نوع و شرایط همکاری تکنولوژیک به نحوی است که در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی بیشترین عایدی را برای آنها به همراه داشته باشد و همچنین موجب نوآوری و افزایش بهره‌وری تکنولوژیک نیز می‌شود.

در این رابطه لازم است بنا به شرایط موجود تنظیم مقررات، ساختارهای سازمانی، شبکه‌های همکاری، برنامه‌های ملی و فناوری مورد توجه قرار گیرند.

تدوین پیوست فناوری تسهیل شد

از دیگر نتایج «هوشمندی تکنولوژی» می توان به تدوین پیوست تکنولوژی همکاری های تجاری و افزایش میزان یادگیری فناورانه در قراردادها، ارتقای نقش بازیگران کلیدی صنعت نفت در توسعه فناوری و نوآوری و پیشبرد برنامه های خودکفایی اشاره کرد.

این مدیر حوزه دانش بنیان توضیح داد: «هوشمندی فناوری» علاوه بر صرفه جویی ارزی کمک می کند تا واحدهای صنعتی نیز بتوانند هزینه های خود را کنترل کنند و در مصارف خود صرفه‌جویی کنند.

کد خبر 726931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha