گروه ورزشی: فدراسیون فوتبال همچنان حامی مالی ندارد. این در حالی است که تبلیغ زرماکارون روی پیراهن تیم ملی کشورمان در بازی دوستانه مقابل چین واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشته است.

مسئولان فدراسیون فوتبال خود نیز موافق این مسئله‌اند که تیم ملی نباید از هرگونه اسپانسری استقبال کند. با این وجود علی کفاشیان در خصوص تبلیغات انجام شده روی پیراهن تیم ملی می‌گوید: «این موضوع به کمیته تیم‌های ملی بازمی‌گردد اما بالطبع هر حمایت‌کننده مالی‌ای که بیشتر پول بدهد می‌تواند از این فضا برای تبلیغ کالا و خدمات خود استفاده کند.»

حامی مالی، هفته بعد 

رئیس کمیته تیم‌های ملی اما در تازه‌ترین واکنش خود همچون دفعات قبل پیداشدن اسپانسر تیم ملی را به روزهای پایانی هفته موکول کرده است. وی گفته که در حال نهایی کردن مذاکرات هستیم و در هفته جاری حمایت‌کننده مالی تیم ملی معرفی خواهد شد. تاج گفت: «برای جذب حامی مالی چند گزینه در اختیار داریم که با بهترین و قوی‌ترین آنها قرارداد امضا می‌کنیم.» وی اما از گزینه‌های موردنظر نام نبرد.

این در حالی است که رئیس فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با همشهری تاکید می‌کند: «گمان نمی‌کنم تا پایان هفته تکلیف اسپانسر تیم ملی مشخص شود.» کفاشیان ادامه داد: «مشکلات و موانعی وجود دارد که باید حل شود. در صورت رفع این مشکلات به زودی اسپانسر تیم ملی مشخص می‌شود.» رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص رقم دریافتی از شرکت زرماکارون به همشهری گفت: «مبلغی  حدود 60 میلیون تومان از زرماکارون دریافت کرده‌ایم.»

وی در واکنش به انتقادها درباره تبلیغ زرماکارون روی پیراهن تیم ملی گفت: «ما واقعا مشکل داشتیم. فدراسیون از لحاظ مالی در وضعیت نامناسبی قرار دارد. از سویی مسابقات و اردوهای تدارکاتی تیم ملی باید به نوعی تامین شود و ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم.»

کفاشیان بخشی از انتقادات درباره فدراسیون فوتبال را منطقی دانست و تاکید کرد: «برخی انتقادات را می‌پذیرم اما یک حامی مالی با مبلغی مشخص به تیم ملی کمک کرده و به نظر من این مسئله جای انتقاد ندارد. تلاش می‌کنیم یک حامی مالی در شان تیم ملی پیدا کنیم.» وی همچنین ضمن اشاره به کمک رئیس جمهوری تصریح کرد: «در راستای کمک 15 میلیارد تومانی، نوع پرداختی‌ها از سوی وزارتخانه‌ها و صنایع بزرگ و کوچک با مراحل اداری خاصی همراه است.

با شرکت سایپا مذاکراتی داشته‌ایم تا مرحله عقد قرارداد نیز پیش رفتیم. حتی در تورنمنت قطر نیز یکی از محصولات سایپا را تبلیغ کردیم و این نشانگر تمایل فدراسیون برای همکاری با سایپاست. باید بگویم هنوز ناامید نیستیم.»

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به تلاش سازمان ورزش برای حل مشکل اسپانسر تیم ملی گفت: «آقای علی‌آبادی در نامه‌ای به وزیر نفت فضای حساس فوتبال کشورمان را تشریح کرده است. مذاکرات مقدماتی صورت پذیرفته و فدراسیون امیدوار است که وزارت نفت در این خصوص انعطاف نشان دهد.» وی ادامه داد: «به دنبال اسپانسری مثل ایرانول هستیم؛ ایرانول یک مدل فوق‌العاده بود.» آخرین خبرها حاکی از آن است که هنوز وزارت نفت در خصوص حمایت مالی از تیم ملی واکنشی نشان نداده است. کفاشیان در این‌باره گفت: «آنها به خودی خود نمی‌توانند اسپانسر تیم ملی شوند. بلکه شرکت‌های تابعه وزارت نفت باید در این خصوص فعال شوند و از خود تمایل نشان دهند.»

 آخرین خبرها از این حکایت دارد که مناطق ویژه انرژی کشور همچون عسلویه و پارس‌جنوبی گزینه‌های فدراسیون به عنوان حامی مالی هستند.رضوی، مدیرعامل منطقه نفتی پارس‌جنوبی در گفت‌وگو با همشهری تصریح می‌کند: «برای حمایت از فوتبال مشکلی نداریم.

اما قبل از هر چیز باید وزیر نفت در این خصوص به ما دستور بدهد. در غیر این صورت نمی‌توانیم تعهدی بدهیم که تیم ملی یا فدراسیون را از لحاظ مالی حمایت می‌کنیم.»

وی ادامه داد: «از نامه علی‌آبادی خطاب به وزارت نفت بی‌خبرم اما در صورت ابلاغ رسمی از سوی وزارتخانه نفت به سرعت فدراسیون فوتبال را حمایت خواهیم کرد.»

رضوی گفت: «در حال حاضر تیم فوتبال شاهین بوشهر را حمایت می‌کنیم و مشکلی برای حمایت از فدراسیون فوتبال هم نداریم.»

انتقاد از حامی مالی بازی چین

  رئیس صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی در پاسخ به انتقادها نسبت به قرار گرفتن زر ماکارون روی پیراهن تیم ملی گفت: «نمی‌دانم منظور از شان تیم ملی چیست؟»

 محمدتقی خزایی درباره اینکه شان تیم ملی فوتبال برای جذب اسپانسر باید حفظ شود، اظهار داشت: «در مورد جذب حامی مالی عوامل مختلفی می‌تواند تاثیرگذار باشد. مهمترین عامل وضعیت اقتصادی این شرکت‌هاست.»

وی افزود: «شرکت‌های خارجی و داخلی مختلفی هستند که ما در حال مذاکره با آنها هستیم. ترجیح می‌دهیم حامی مالی تیم ملی یک شرکت داخلی باشد. اما شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که هنوز با شرکتی به توافق نرسیده‌ایم.» خزایی با بیان اینکه نمی‌داند منظور از شان تیم ملی چیست، ادامه داد: «واقعیت این است که منظور  از حفظ شان تیم ملی را متوجه نشدم. شرکت زرماکارون دارای کارخانجات متعدد غذایی است که مایحتاج مردم را تامین می‌کنند و از پرمصرف‌ترین‌ کارخانجات مواد غذایی است.»

رئیس صندوق حمایت از ورزشکاران تصریح کرد: «این شرکت هنوز اسپانسر تیم ملی نشده و فقط برای بازی مقابل چین اسپانسر بود. منبع درآمد خوبی هم بود. خیلی از شرکت های ایرانی منتظر هستند تا ببینند ایران به جام جهانی صعود می‌کند یا خیر.»

خزایی با اشاره به اینکه در حال مذاکره با چند شرکت‌ هستند تا یک اسپانسر خوب جذب شود، اظهار داشت: «با وجود انتقادهایی که شد هنوز هم معتقدم که این شرکت از بزرگترین کارخانجات ماکارونی است اما چون این غذایی است که قشر متوسط جامعه بیشتر از آن استفاده می‌کنند و متمولان کمتر استفاده می‌کنند، اعتراض کرده‌اند.»

وی در پاسخ به این سئوال که چرا علی کفاشیان در جریان جذب این شرکت نبوده است، گفت: «طبیعی است که وی در جریان جزییات این موضوع نباشد. فدراسیون، جذب حامی مالی را در اختیار صندوق گذاشته و این ماموریت را به ما داده‌اند. ما هم با هماهنگی کمیته بازاریابی فدراسیون این انتخابات را انجام می‌دهیم.»

خزانه‌دار فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سئوال که مذاکرات با وزارت نفت و کارخانه سایپا در چه مرحله‌ای است، عنوان کرد: «همچنان در حال مذاکره هستیم. سایپا هنوز جواب رد به ما نداده است. به هر حال وضعیت اقتصادی یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در این قضیه است.»

خزایی درباره اینکه گفته می‌شد فدراسیون با یک اسپانسر خوب خارجی مذاکراتی داشته گفت: «من هم این موضوع را در یکی از روزنامه‌ها خواندم اما چنین مذاکره‌ای در فدراسیون صورت نگرفته است.»

وی خاطر نشان کرد: «بازی مقابل چین چون دوستانه بود ما توانستیم نام حامی مالی خود را روی پیراهن تیم ملی حک کنیم، اما در بازی‌های رسمی اجازه این کار را نداریم. بنابراین در بازی مقابل سنگاپور پیراهن تیم ملی حامی مالی نخواهد داشت.»

کد خبر 72652

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز