تصفیه آب با استفاده از فیلتر آب، مواد شیمیایی و روش های فیزیکی مختلف انجام می شود. مواد شیمیایی مختلف هر کدام برای حذف نوعی از آلاینده ها از آب کاربرد دارند.

images_1669795687.jpg

از جمله مواد شیمیایی تصفیه آب می توان به آنتی اسکالانت و رزین سختی گیر، کربن فعال و ... اشاره کرد. اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا اضافه کردن این مواد شیمیایی به آب خود باعث آلودگی آب و ایجاد عوارض در آب می شود یا خیر؟

موضوع مهم در رابطه با مواد شیمیایی تصفیه آب، استفاده از دوز مشخص آن با توجه به میزان آلایندگی آب است. در این صورت و استفاده استاندارد از مواد شیمیایی هیچ عوارضی برای انسان و دیگر موجودات زنده ایجاد نمی شود. بنابراین اهمیت میزان استفاده از مواد شیمیایی در رابطه با ایجاد عوارضی که می توانند داشته باشند، بسیار بالاست.

معرفی تصفیه کن های صنعتی و خانگی

مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعتی تصفیه آب بیش تر در بخش پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب و در مقیاس تصفیه آب صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. در تصفیه کن های خانگی معمولا فیلترهای پیش تصفیه برای آماده کردن آب جهت ورود به فیلتر ممبران کفایت می کند. تصفیه کن های صنعتی بسته به میزان آلاینده های آب به مواد شیمیایی مختلف برای فیلتراسیون آب نیاز دارند.

در بخش پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی از مواد شیمیایی شامل آنتی اسکالانت، کربن، سیلیس، رزین سختی گیر و آنتراسیت استفاده می شود. در این دستگاه ها آب پس از بخش پیش تصفیه به فیلترهای ممبران وارد شده و مرحله اصلی تصفیه بر روی آن صورت می گیرد.

معرفی-تصفیه-کن-های-صنعتی-و-خانگی

فواید و معایب مواد افزودنی برای تصفیه آب

مواد افزودنی تصفیه آب هر کدام به منظوری و برای حذف نوع مشخصی از آلاینده ها از آب مورد استفاده قرار می گیرند. طبیعی است که این مواد در کنار فوایدی که دارد، می تواند معایبی نیز داشته باشد. برای نمونه برخی از مهم ترین مواد شیمیایی تصفیه آب را از نظر نقاط قوت و معایب در زیر بررسی می کنیم:

فواید و معایب آنتی اسکالانت

فواید و معایب آنتی اسکالانت شامل موارد زیر می باشد:

  • آنتی اسکالانت مانع از تشکیل رسوب در فیلترهای ممبران می شود
  • طول عمر فیلترهای ممبران را افزایش می دهد
  • و باعث بازدهی بالای سیستم می شود
  • نکته مهم این است که این ماده همراه با آلاینده های حذف شده توسط فیلتر ممبران از پساب سیستم خارج می شود، بنابراین هیچ نگرانی بابت وجود آن در آب تصفیه شده نیست.
  • اما در هر صورت اگر از دوز مناسب آنتی اسکالانت استفاده نشود می تواند اثرات مخربی در فیلتر ممبران و کیفیت آب تصفیه شده داشته باشد.

فواید و معایب رزین سختی گیر

فواید و معایب رزین پرولایت یا سختی گیر در زیر آمده است:

  • رزین سختی گیر با فرایند تبادل یونی باعث حذف یا کاهش سختی آب می شود.
  • با کاهش سختی آب از اثرات مخرب آن در تاسیسات و دستگاه جلوگیری می کند
  • تنها عیب رزین می تواند به انتخاب نوع مناسب و نحوه طراحی سیستم سختی گیر اشاره کرد.

فواید و معایب کربن فعال

کربن اکتیو دارای فواید و معایب زیر می باشد:

  • کربن اکتیو با خاصیت جذب سطحی بالا قابلیت حذف رنگ، طعم، بو، برخی فلزات سنگین و کلر را دارد.
  • کربن اکتیو نیز در صورتی که به میزان لازم برای فرایند تصفیه آب استفاده شود هیچ گونه عوارضی ایجاد نمی کند.

با توضیحات ارائه شده در مورد مهم ترین مواد شیمیایی تصفیه آب، مشخص است که در اغلب موارد اگر از دوز مشخص ماده شیمیایی متناسب با نیاز سیستم استفاده شود، عوارضی نخواهند داشت.

فواید-و-معایب-مواد-افزودنی-برای-تصفیه-آب

آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت یا ضد رسوب ممبران برای جلوگیری از تشکیل رسوب در فیلتر ممبران کاربرد دارد. این ماده با ساختار شیمیایی که دارد باعث چسبیدن ذرات آلاینده به خود شده و از ته نشین شدن و ایجاد رسوبات در فیلتر ممبران جلوگیری می کند.

آنتی اسکالانت باید متناسب با میزان آلاینده ها و املاح آب با دوز مشخص به سیستم تزریق شود. در این صورت از ایجاد رسوبات و گرفتگی فیلتر ممبران جلوگیری می کند و باعث افزایش طول عمر آن می شود. مورد مهم برای آنتی اسکالانت استفاده از نوع متناسب آن و تزریق دوز مناسب به آب ورودی است.

رزین پرولایت

رزین پرولایت یکی از بهترین رزین های سختی گیر تبادل یونی است. رزین پرولایت از طریق فرایند تبادل یونی یون های فرم یونی خود را با یون های عامل سختی آب مبادله کرده و باعث کاهش سختی آب می شود. برای حذف هر نوع سختی یا مواد آلاینده از رزین پرولایت با مدل مشخص استفاده می شود.

رزین پرولایت با مقدار مشخص همراه با محلول آب نمک برای احیای رزین در سیستم سختی گیر مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از رزین نوع مناسب و به اندازه ای که لازم است، هیچ عوارضی در آب تولیدی ایجاد نمی کند.

 کربن اکتیو

کربن اکتیو از پرکاربردترین مواد شیمیایی تصفیه آب است. کربن اکتیو قابلیت از بین بردن بو، رنگ، طعم، برخی فلزات سنگین و کلر آب را دارد. کربن فعال به دلیل جذب سطحی بسیار بالا، توانایی حذف آلاینده های نام برده شده را دارد. مقدار کمی از کربن فعال می تواند سطح جذب زیادی را فراهم کند.

کربن اکتیو در فیلترهای کربنی در دستگاه های تصفیه آب مقیاس مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از مقدار لازم کربن فعال متناسب با ظرفیت سیستم آلاینده های آب حذف شده و هیچ عوارضی نیز در آب برای مصارف مختلف ایجاد نمی شود.

 کربن جاکوبی

کربن جاکوبی یکی از بهترین برندهای کربن اکتیو در دنیاست. کربن اکتیو جاکوبی از کیفیت و خلوص بالایی برخوردار است. کلیه پارامترهای تعیین کیفیت کربن فعال برای این برند در محدوده مطلوبی قرار دارد.

مدل های مختلف و کدهای متنوع کربن جاکوبی برای از بین بردن ناخالصی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. کربن جاکوبی علاوه بر تصفیه آب با کدهای aquasorb، دارای کدهای petrosorb برای صنایع نفت و پتروشیمی و goldsorb برای تصفیه و استخراج طلا و دیگر فلزات گران بها می باشد.

کد خبر 726182

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز