شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

گروه محیط‌زیست- اسد افلاکی: شادگان از مرگ حتمی نجات یافت. مدیرکل محیط‌زیست خوزستان در گفت‌وگو با همشهری از اختصاص بخشی از آب رودخانه جراحی به تالاب شادگان خبر داد و گفت:

 با مساعدت مدیرکل اداره امور آب استان، از بیستم ماه جاری حقابه این تالاب از طریق جراحی تامین می‌شود و بدین ترتیب شادگان از وضعیت بحرانی خارج می‌شود.

هرمز محمودی در توضیح این خبر افزود: براساس تمهیدات اداره کل امور آب استان از این پس بر اساس یک برنامه‌ریزی پایدار، طی روزهای خاصی آب این رودخانه وارد شادگان خواهد شد و در طول این زمان خاص، چنانچه کسی در بالادست آب برداشت کند به‌شدت با او برخورد خواهد شد، این روند به‌صورت پایدار ادامه می‌یابد و دیگر مشکل حقابه برای شادگان وجود نخواهد داشت.

مدیرکل محیط‌زیست خوزستان درباره وضعیت کارون نیز یادآورشد: هرچند خشکسالی و فاضلاب‌های شهری و صنعتی، کارون را تهدید می‌کند اما وضعیت این رودخانه بحرانی نیست.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر حداقل دبی آب در کارون جریان دارد، افزود: بزرگ‌ترین مشکل کارون فاضلاب‌های واحدهای مسکونی، صنعتی، خدماتی و شهری است که بی‌ضابطه و بدون رعایت استانداردهای محیط‌زیست وارد این رودخانه می‌شود.

البته براساس مصوبه اخیر مسئولان استان که در ماه‌جاری به تصویب شورای استان رسید با واحدهای صنعتی و خدماتی که بی‌توجه به مقررات زیست‌محیطی فاضلاب‌های خود را به سمت کارون هدایت می‌کنند به‌شدت برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به پیگیری شرکت فاضلاب برای جمع‌آوری فاضلاب‌های مسکونی، تصریح کرد: در حال حاضر سیستم تصفیه فاضلاب شرق اهواز کار می‌کند اما بخش غرب فاقد تصفیه فاضلاب است که زیر‌ساخت‌های آن از سوی شرکت فاضلاب اهواز در دست تهیه است اما با توجه به اعتبار بسیار بالایی که برای اجرای این طرح نیاز است نمی‌توان زمانی برای پایان آن اعلام کرد ضمن آنکه این طرح از جمله طرح‌هایی است که با کمک بانک جهانی اجرا می‌شود براین اساس، تخصیص اعتبار از سوی این بانک نقش تعیین‌کننده در اجرایی شدن آن دارد.

وضعیت بحرانی است

در حالی که مدیرکل محیط‌زیست خوزستان از تامین حقابه شادگان از طریق رودخانه جراحی خبر می‌دهد، دکتر بهروز بهروزی راد، عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، در این باره به خبرنگار ما گفت: این خبر گرچه بسیار امید‌بخش است اما باید دید آیا حداقل نیاز آبی تالاب شادگان را تعیین کرده‌اند و اگر تعیین شده این میزان بر چه شاخص‌هایی استوار است.

در صورتی می‌توان به حیات شادگان امیدوار بود که حداقل نیاز آبی این زیستبوم براساس شاخص‌های اکولوژیکی گیاهان و جانوران موجود در آن تعیین شده باشد. این مدرس محیط زیست ، درباره وضعیت کنونی تالاب شادگان خاطرنشان کرد: وضعیت شادگان در حال حاضر غیرطبیعی و بحرانی است.

بخش شمالی این تالاب را پساب‌های کشت و صنعت نیشکر به‌شدت تهدید می‌کند، بخش جنوبی آن کاملا خشک شده و در نتیجه این تالاب بسیار کم آب است و کارکرد اکولوژی ندارد، ضمن آنکه آلودگی‌هایی که از طریق رودخانه جراحی به این زیستبوم راه می‌یابد به وضعیت بحرانی آن دامن می‌زند.

حجم این آلودگی‌ها به اندازه‌ای است که ازسه راه دارخوین به سمت تالاب به‌خوبی نمایان است. بهروزی راد    ابراز کرد: این تصمیم می‌تواند مشکلات تالاب را برطرف سازد مشروط برآنکه میزان حقابه تخصیص یافته براساس شاخص‌های اکولوژیکی گیاهان و جانوران تالاب تعیین شده باشد.

وی درباره کارون و آلودگی‌های آن بیان کرد: آلودگی کارون به معضلی تبدیل شده که علاوه برآنکه بر سلامت شهروندان تاثیر منفی دارد، منظر زیبای این رودخانه را خدشه‌دار و نازیبا ساخته، باعث شیوع انواع بیماری در بین مصرف‌کنندگان آب این رودخانه شده است، همچنین حیات آبزیان به‌ویژه ماهیان این رودخانه را در آستانه نابودی قرار داده به‌طوری که ادامه این وضعیت باعث نابودی کامل ماهیان این رودخانه می‌شود.

وی در‌باره منابع آلوده‌کننده کارون تصریح کرد: این رودخانه که از کوه‌های زاگرس در چهارمحال وبختیاری سرچشمه می‌گیرد در طول920 کیلومتر مسافتی که تا مقصد طی می‌کند از 3 منبع واحدهای صنعتی، مسکونی و کشاورزی آلودگی دریافت می‌کند که میزان این آلودگی‌ها بسته به زمان وفصل سال و موقعیت جغرافیایی متغیر است.

مثلا در فصل کوددهی و سم‌پاشی محصولات کشاورزی بر حجم این آلودگی‌ها به‌شدت افزوده می‌شود همچنان‌که در زمانی که کارخانه‌ها با ظرفیت بالا کار می‌کنند حجم پساب‌های ناشی از آنها بسیار زیاد است و این میزان آلودگی بر حسب میزان بارندگی رقیق یا غلیظ می‌شود.

کد خبر 72617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز