تهدید و ارعاب ضدانقلاب برای «اعتصاب اجباری» دیروز بی‌نتیجه ماند و بازارها در سراسر کشور مشغول فعالیت روزانه بودند.

بازار تهران

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه همشهری نوشت:

در شرایطی که چهره‌ها و رسانه‌های ضدانقلاب در روزهای اخیر با بسیج همه امکانات خود، مشغول فراخوان دادن برای تجمع و اعتصاب‌های سراسری طی روزهای ۱۴تا ۱۶آذرماه هستند، بررسی‌های میدانی از شهرهای مختلف و به‌ویژه تهران، حکایت از آن دارد که فراخوان اغتشاش در نخستین روز خود با شکست قابل‌توجهی مواجه شده ‌است. شهروندانی که دیروز در سطح شهرهای مختلف کشور تردد می‌کردند، شاهد فعالیت عادی کسبه و بازاریان بودند.

 جریان‌های معاند، از طیف‌ها و گروه‌های مختلف؛ از سلطنت‌طلب و مارکسیست گرفته تا منافقین، در روزهای اخیر تلاش کردند با ایجاد نوعی «اتحاد صوری» بر اعلام فراخوان اعتصاب و اغتشاش در روزهای ۱۴تا ۱۶آذرماه، آتش ناآرامی‌ها را در ایران همچنان شعله‌ور نگه دارند؛ رویکردی که اکنون شکست آن در نخستین گام نمایان شده‌است.

نکته جالب اینجاست که فراخوان‌دهندگان که در جریان فراخوان‌های گذشته با «نه» بزرگ مردم و اصناف مواجه شده بودند، تلاش کردند با تغییر تاکتیک، روز نخست فراخوان (۱۴آذرماه) را به «اعتصابات» اختصاص دهند؛ رویکردی که با ۲دلیل عمده ازسوی جریان‌های معاند پیگیری شد؛ نخست «عدم‌استقبال اصناف» و دوم «استفاده از پوشش مردمی برای ایجاد آشوب و سخت کردن کار مأموران امنیتی».

تغییر تاکتیک اجباری

دلایل ذکر شده برای تغییر تاکتیک در فراخوان‌ها که در اطلاعیه شماره ۲۳موسوم به «جوانان محلات تهران» که براساس بررسی‌های امنیتی صورت‌گرفته سرنخ آن در دست آلبانی‌نشین‌ها نیز ذکر شده بود، به‌وضوح حکایت از آن داشت که فراخوان‌های گذشته با شکست محسوسی برای معاندان همراه بوده و آنان را وادار به امتحان کردن راهکارهای دیگر برای شعله‌ور نگه داشتن آتش آشوب‌ها در ایران کرده ‌است.

شکست جریان فراخوان‌دهی برای اعتصاب و اغتشاش آنقدر محسوس بود که جریان معاند در اطلاعیه پیش‌گفته خود اذعان کرد: «قبول داریم که بخشی از مردم به دلایل مختلف هنوز به اعتراضات خیابانی نپیوسته‌اند»؛ اگرچه آنها می‌کوشند در بازی کلمات، بر شکست سنگین فراخوان‌های گذشته سرپوش بگذارند، اما واقعیت‌های میدانی حکایت از آن دارد که قاطبه شهروندان، در سراسر کشور، نه‌تنها از چنین فراخوان‌هایی استقبال نکرده‌اند، بلکه از فعالیت‌های تخریبی انجام شده ازسوی آشوبگران گلایه داشته و از مسئولان مربوطه تقاضا دارند اقدام‌های قاطعی برای برخورد با آشوبگران انجام دهند.

فراخوان‌هایی که شکست خوردند

در روزهای اخیر جریان‌های معاند از «مرکز همکاری احزاب کردستان ایران» و «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران» گرفته تا تعداد دیگری از تشکل‌های خودساخته با نام محلات، قشرها و اصناف مختلف، ضمن حمایت از فراخوان اعتصاب و اغتشاش، مردم و بازاریان را برای عملی شدن اهداف خود، تهییج می‌کردند.

در کنار چنین تشکل‌هایی، برخی چهره‌ها نیز در روزهای اخیر کوشیدند با اعلام فراخوان اعتصاب و اغتشاش در روزهای ۱۴تا ۱۶آذرماه، افکارعمومی را برای تحقق نیات خود، تحت‌تأثیر قرار دهند. رضا پهلوی، علی کریمی، مریم رجوی، ابراهیم حامدی، مسیح علی‌نژاد، نازنین بنیادی و... ازجمله چهره‌هایی بودند که در روزهای اخیر وقت زیادی را برای انتشار فراخوان اعتصاب و اغتشاش در شبکه‌های اجتماعی صرف کردند، اما بررسی‌های میدانی از شهرهای مختلف کشور حکایت از آن دارد که این گروه‌ها و چهره‌ها در نخستین‌گام با شکست محسوسی مواجه شدند و نتوانستند جامعه را با اهداف خود همگام کنند.

ابزارهای اعتصاب اجباری؛ از چسب تا میخ

در کنار اعلام فراخوان اما جریان‌های معاند از شیوه‌های مختلفی برای همراه کردن اجباری اصناف در «اعتصاب اجباری» استفاده کردند. یکی از این شیوه‌ها که بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت، ریختن چسب داخل قفل مغازه‌ها بود تا کسبه نتوانند مغازه‌های خود را باز کنند. براساس گزارش‌های منتشر شده، در برخی از شهرها، ازجمله بجنورد، هنگامی که برخی بازاریان برای گشودن مغازه‌های خود مراجعه کردند، با قفل‌هایی مواجه شدند که چسب داخل آنها ریخته شده بود تا باز نشوند.

انجام چنین اقدام‌هایی پیش‌از این نیز مسبوق به سابقه بوده‌است؛ در روزهای گذشته گزارش‌های مختلفی از شهرهای مختلف کشور منتشر شد که نشان می‌داد اغتشاشگران برای تحت‌فشار قرار دادن کامیون‌داران باهدف پیوستن به «اعتصاب اجباری» به آنها و خودرویشان آسیب می‌زدند.

ریختن میخ در مسیر تردد کامیون‌ها باهدف پنچر شدن آنها، حمله با اسلحه شکاری به برخی از رانندگان کامیون، سنگ‌اندازی به کامیون‌ها، فحاشی به رانندگان و اجبار آنها برایتوقف و همچنین بستن مقطعی برخی محورهای جاده‌ای به‌منظور متوقف کردن کامیون‌ها، ازجمله شیوه‌هایی بوده‌ که ازسوی اغتشاشگران برای همراه کردن کامیون‌داران با «اعتصاب اجباری» مورد استفاده قرار گرفته‌است.

 در این میان با وجود اینکه دیروز تهران نخستین روز برفی پاییز ۱۴۰۱را تجربه کرد، اما فعالیت روزانه کسبه و بازاریان ادامه داشت؛ موضوعی که نشان‌دهنده شکست سنگین در وادار کردن فعالان اقتصادی به تعطیلی کسب‌وکارشان بود. با وجود اینکه رسانه‌های معاند و برخی فعالان مجازی ضدانقلاب، از نخستین ساعت‌های آغاز کار روزانه در تهران و برخی از شهرهای کشور کوشیدند با انتشار اخبار دروغ و جعلی، اینگونه وانمود کنند که بسیاری از کسبه و بازاریان به اعتصابات سراسری پیوسته‌اند، اما واقعیت چیز دیگری بود و شهروندانی که در خیابان تردد می‌کردند، با وجود بارش سنگین برف و باران در تقریبا همه نقاط شهر، شاهد فعالیت عادی اصناف بودند و خبری از اعتصاب نبود.

یک روز عادی در بازارهای ایران

گزارش‌ها و تصاویری که از بازارهای مختلف در شهرهای سراسر کشور طی دیروز و در ساعت‌های مختلف روز منتشر شد، حکایت از آن داشت که کسب‌وکار روزانه اصناف در جریان است و مردم نیز برای خرید مایحتاج خود، حضور پررنگی در بازارها داشتند. با وجود اینکه جریان‌ها و رسانه‌های معاند در روزهای اخیر تلاش کردند مردم را از خرید و حضور در بازارها در روز ۱۴آذرماه بازدارند، اما مشاهدات میدانی از شهرهای مختلف نشان‌دهنده «یک روز عادی» در ایران بود.
گزارش‌ها از شهرهایی مانند تهران، زاهدان، شهرری، قزوین، تبریز، رشت، سرپل‌ذهاب، همدان، اردبیل، شیراز، یاسوج، کرمان، اصفهان، زنجان و... نشان می‌دهد فعالیت عادی اصناف، کسبه و بازاریان طی دیروز به‌صورت کاملا عادی در جریان بوده و مشکل امنیتی ویژه‌ای نیز در سطح شهرها مشاهده نشده‌است.
ازسوی دیگر مشاهدات از مراکز و پاتوق‌های ویژه جوانان، مانند کافه‌ها در شهرهای مختلف و به‌ویژه تهران حکایت از آن دارد که اینگونه اصناف نیز در روز ۱۴آذرماه درحال خدمت‌رسانی به مشتریان خود بوده‌اند و به فعالیت عادی و روزانه‌شان ادامه داده‌اند.

پلمب جواهرفروشی و رستوران علی دایی

اینها درحالی است که به‌گفته مسئولان مربوط، با معدود اصناف و فعالان اقتصادی که ضمن اعلام پیوستن به اعتصابات در شبکه‌های اجتماعی، اقدام به بستن واحد صنفی خود کرده بودند نیز برخورد شده‌است. مهم‌ترین نمونه از انجام اقدام‌های قانونی دراین زمینه، پلمب رستوران و جواهرفروشی متعلق به علی دایی بود.

این دو مرکز صنفی که در روزهای اخیر اعلام کرده بودند در همراهی با اعتصابات، طی ۱۴، ۱۵و ۱۶آذرماه تعطیل خواهند بود، دیروز ازسوی پلیس اماکن پایتخت پلمب شده‌است. مرکز رسانه قوه قضاییه در این باره اعلام کرد به‌دنبال همراهی با گروه‌های ضدانقلاب در فضای‌مجازی در راستای اخلال در آرامش و کسب‌وکار بازار، دستور قضایی برای پلمب گالری جواهرآلات نور صادر شده ‌است.

پروژه ضدانقلاب شکست خورد

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه با وجود تهدیدهای جریان ضدانقلاب، اصناف و بازارها دیروز در سراسر کشور فعال بودند، گفت: طی روز گذشته پروژه تعطیلی اصناف و بازار ازسوی ضدانقلاب با شکست کامل مواجه شد. دیروز همه اصناف، از صنف طلافروشان گرفته تا قماش‌فروشان و همه صنوف، به‌طورکامل مشغول فعالیت بودند و امنیت لازم نیز برای فعالیت آنان تأمین شده بود.

سیدمجید میراحمدی با بیان اینکه در مواردی بازاریان درصورت باز کردن مغازه‌ها به حمله تهدید شدند، گفت: حافظان امنیت برای تأمین امنیت کسبه در بازار حضور مؤثری داشتند. دیروز بازارها در شهرهای مختلف مانند روزهای گذشته فعالیت صنفی خود را داشتند و مشکل خاصی در استان‌ها و به‌ویژه کلانشهرها گزارش نشد. وی با بیان اینکه در شیراز تعدادی از کسبه به‌دلیل تهدید عناصر ضدانقلاب مجبور به تعطیل کردن موقت واحد خود شدند که اقدامات لازم برای رفع مشکل انجام شد، ادامه‌ داد: دیروز در آذربایجان‌غربی و شهرهای کردنشین این استان نیز همه بازاریان مشغول فعالیت بودند.

کد خبر 726012
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 128
  • نظرات غیرقابل انتشار: 38
  • بابک IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    لعنت به همشون که از کار بیکار شدیم.آخه چه معنی داره بستن مغازه ها
  • معلم IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    به نظر شما در دوره رکود چرا مالیات باید اینقدر زیاد بشه اینه شکایت کاسبان
    • ناشناس IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
      35 98
      کاسبی که سه روز مغازه اش را تعطیل میکنه میره باغ خوش گذرانی حتما وضعیتش خوب است باید مالیات بیشتر بدهد
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    متاسفانه پاساژ شهرک اکباتان واقع در فاز 1 و 2 عموما در اعتصابات شرکت میکند . سری قبل 3 روز کامل و دیروز هم نصفه نیمه تعطیل بود و جزو اماکنی هست که کاملا همسو با ضد انقلاب همراهی میکنند . لازم است تدبیری اندیشیده شود
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      ببخشید باید از تو اجازه بگیرن برای باز کرد ملک خودشون
  • بهرام IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    چرا گزینشی مطالب رو انتخاب می‌کنید و اونایی که به نفع خودتان هست رو نمایش میگذارید
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      نه از کسی نمی خواهد اجازه بگیرند ولی چرا در این روز و تو هم برو وطن فروش بی وطن مرگ بر منافق کثیف
  • داریوش IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    درود اگر اعتراض مسالمت امیزحق مردم است ....چرا اعتصابات سراسر ی را اغتشاشات نام می دهید
  • گیتی IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    شیراز کلا مغازه داران بدون اجبار تعطیل کرده بودند
  • من IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    جهت اطلاع یه چیزی اومده به اسم ریموت و کسی دیگه قفل به درب مغازه نمیزنه
  • شهرام CA ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    اعتصاب اجباری هست اما پلمپ ها اجباری نیست! عجب!
  • پویا IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    48 77
    اصفهان که همه مغازه ها باز بود ،چرا فقط بازاری ها اعتصاب کنن هزینه مالیات واجاره سنگین رو شما می دید
  • پوپک US ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    بسیاری از مغازه ها درسراسر کشور تعطیل بود
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    این اعتصابات مربوط به همراهی کردن اصلاح طلبان است.انها در زمان روحانی تدارک لازم برای این روز ها را دیده بودند.گرانی های کمرشکن جبران این تعطیلی ها را می کنه.اگر واقعا در تنگنای معیشتی باشند دکان ها را نمی بندد.پس معلوم میشه از قبل فکر این جا ها را کرده بودند.
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    به کوری چشم دیکتاتورهای ضد انقلاب که فراتر از انگشت های دست هم نیستندما همه سر کار بودیم مغازه هایمان نیز باز بود ما که نوچه آمریکا وانگلیس وضد انقلاب نیستیم ما ایرانی هستیم.وانقلاب واستقلال آزادی وتمامیت ارضی خود را دوست داریم.
  • ایرانی IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    انقلابی و غیر انقلابی ملاک نیست، انسانیت ملاک است که متاسفانه.....
  • مهدی IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    28 67
    امروز آقای زاکانی قوی ظاهر شدن فقط لازمه به ایشون گفته بشه قرار نیست هرچی میشه مارو با آمریکا یا اسرائیل مقایسه کنن چون اونها حاکمینشون دینی نیستن از این مهمتر شیعه نیستن وقتی حکومتی دینی باشه توقعه مردم ازش خیلی بالاتره درمورد معیشت و عطوفت انسانی که ما کم داریم
  • بهمنی IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    49 73
    توروخدا نظر منو بگذارید کجای دنیا دیدین که پلیس رو بکشن و بعد لختش کنن یکی بیاد به من جواب بده البته اگه جوابی واسه گفتن دارین
  • رضا IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    چرا نمیرید ازجای که مغازه هابسته هستن عکس بگیرید من خودم بچه شیرازم میخوای چندجای شیراز بگم امروزبسته بودن اجباری هم نبوده به میل خودشون بوده بسه خبردروغ خسته نشدین ازدروغ
    • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
      38 73
      خوب عزیزم تو هنوز نمیفهمی که ساعت ۱ بامداد همه جا تعطیل است صبح پو شو برو عکس بگیر ببینم کجا تعطیل است نه مثل اونی که رفته بود جمعه فیلم گرفته بود و می‌گفت ساعت ۱۰ صبحه همه جا بسته است ولی تو فیلمم درب بانک ملی،بسته بود آخه جمعه بود و ومیگفت ۱۴ آذر ماه
  • رستوران دار IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    25 44
    والاماکه اعتصاب ومغازه بسته ندیدیم خودمون هم که رستوران داریم ازهمیشه شلوغ تربودیم خداروشکر ازقصابی ومرغ فروشی وخواروبارفروشی وغیره که باهاشون کارمیکنیم همه مشغول کاروشلوغ بودند