گروه اجتماعی - وحید رضا نعیمی: بحران اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته پیامدهای ناگواری برای برخی از کشورهای در حال توسعه خواهد داشت که هیچ نقشی در شکل‌گیری آن نداشتند

یک نهاد غیردولتی غربی با اعلام این خبر افزود: پیشرفت بسیاری از کشورهای در حال توسعه در عرصه ارائه خدمات بهداشتی و آموزشی پایین‌تر از حد رضایتبخش بوده است.

گزارش شبکه غیردولتی سوشال واچ (دیده‌بان اجتماعی) حاکی از آن است که حدود 80 کشور که سکونتگاه نیمی از جمعیت جهان است، از نظر سه معیار عمده ضعیف هستند.

این سه معیار عبارتند از تعداد کودکانی که پیش از 5سالگی می‌میرند، نسبت کودکانی که دبستان را به پایان می‌رسانند و نسبت زایمان‌هایی که زیر نظر ماماهای آموزش‌دیده یا دیگر متخصصان پزشکی صورت می‌گیرد. شبکه مذکور این سه معیار را شاخص قابلیت‌های اساسی نامیده است.

به گزارش ای‌پی‌اس، فقط 16 کشور از سال 2000 تا به حال از نظر این شاخص پیشرفت کرده‌اند. با وجود اینکه پیشرفت در کشورهایی مانند هند رخ داده است که بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارد، در کشورهایی با مجموع جمعیت 150 میلیون نفر عقبگرد اتفاق افتاده است. در این دسته دوم کشورهایی مانند بنین، نیجر، مالاوی و چاد قرار دارد.

کشورهایی مانند بنگلادش، اوگاندا، نیجریه و غنا نیز درجا زده‌اند.  با وجودی که بخش عمده‌ای از کشورهای جنوب صحرای آفریقا در سال‌های اخیر شاهد رشد اقتصادی نیرومندی بوده اما این امر باعث پایین آمدن سطح فقر نشده است.

درصورت تداوم وضع فعلی، نیازهای اساسی میلیون‌ها آفریقایی تا قرن بیست‌و‌سوم میلادی بی‌پاسخ خواهد ماند. بسیاری از این کشورها می‌کوشند به وعده‌هایی که داده‌اند، عمل کنند. مثلا زامبیا وعده کرده است مراقبت‌های بهداشتی اساسی را به‌طور رایگان به همه ارائه کند، اما در حال حاضر این کشور یکی از پایین‌ترین نسبت‌های میانگین عمر را در میان کشورهای جهان دارد.

روبرتو بیسیو هماهنگ‌کننده دیده‌بان اجتماعی گفت: بحرانی که در سال 2008 گریبانگیر نظام سرمایه‌داری شد، وضع را بدتر خواهد کرد. وی افزود: کشورهای فقیر از رهگذر این بحران که هیچ نقشی در ایجاد آن نداشتند، بسیار زیان خواهند دید.

مثلا پولی که اتباع این کشورها از کشورهای صنعتی به کشورشان می‌فرستند، کاهش خواهد یافت. بیسیو خاطرنشان کرد: در خلال 20 سال گذشته، نهادهای بین‌المللی به حقوق شرکت‌هایی توجه کرده‌اند که خواسته‌اند در هر کشوری شعبه تأسیس کنند و کشورهای فقیر را از اعمال شروطی بر آنها که به توسعه کشور میزبان کمک کند، بازداشته‌اند.

مقررات آسان سرمایه‌گذاری اغلب سبب شده است که شرکت‌های بزرگ، مالیات اندکی به دولت‌های کشورهای میزبان بپردازند.

کد خبر 72520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز