ویدئوهای پست‌شده در رسانه‌ای اجتماعی نشان می‌دهد مردم در شهر گوانگ‌ژو که کانون تولیدی چین است،سه‌شنبه شب در اعتراض به مقررات سخت‌گیرانه قرنطینه‌های کرونا که به سوم پاندمی‌اش را رسیده، به خیابان آمدند و با پلیس ضدشورش کلاه‌سفید چین به زدو خورد پرداختند.

China

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویتر ناخشنودی‌های فزاینده‌ای به علت آسیب‌های اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا پس از دهه‌ها رشد مداوم اقتصادی  به وجود آمده است. این رشد اقتصادی اساس قرارداد اجتماعی نانوشته میان حزب حاکم کمونیست و مردمی بوده است که آزادی‌هایشان در دوران حکومت شی جین‌پنگ تا حد زیادی محدود شده است

فوران خشم بر ضد قرنطینه‌های کرونا در چین | تظاهرات کووید در کوانگ‌ژو در جنوب چین بالا می‌گیرد

در یک ویدئوی پست‌شده در توئیتر، شمار زیادی از پلیس‌های ضد شورش که لباس‌های کاملا سفید مخصوص پاندمی به تن داشتند در حالیکه سپرهایشان را روی سرشان نگهداشته بودند، همراه یکدیگر از روی چیزی که به نظر می‌رسید که موانع از هم‌گسیخته مربوط به قرنطینه باشد، می‌گذشتند و به جلو می‌رفتند و اشیایی به سویشان پرتاب می‌شد.

در بخش دیگری از این ویدئو نیروهای پلیس دیده می‌شوند که گروهی از افراد دست‌بند زده را در یک محل نامعلوم  همراهی می‌کنند.

یک ویدئوی دیگر مردمی را نشان می‌داد که اشیایی را به سوی پلیس پرتاب مب‌کنند و ویدئویی سوم فرود آمدن یک گلوله گاز اشک‌آور را در میان جمعیتی کوچک درون یک خیابان باریک نشان می‌داد که باعث گریز مردم می‌شود.

رویترز تایید کرده است این ویدئوها در منطقه هایژو در شهر گوانگ‌ژو گرفته شده‌اند که دو هفته پیش صحنه اعتراضات مربوط به کرونا بود، اما نمی‌تواند تایید کند که این کلیپ‌ها دقیقا در چه زمانی فیلمبرداری شده‌اند یا توالی دقیق رویدادها چه بوده است و چه عامل این زدوخوردها را برانگیخته است.

پست‌های رسانه‌های اجتماعی می‌گویند این زدوخوردها در سه‌شنبه شب رخ داده است و ناشی از اعتراض به محدودیت‌های قرنطینه بوده است.

دولت محلی گوانگ‌ژو، شهری که در آخرین موج کرونا در چین موارد زیادی از عفونت‌ها را گزارش کرده است، هنوز در این باره اظهارنظری نکرده است.

ناظران ناآرامی‌های در چین تخمین می‌زنند که از یکشنبه تا دوشنبه دست کم ۲۷ تظاهرات در سراسر چین رخ داده است.

گوانگ‌ژو که محل زندگی شمار زیادی از کارگران مهاجر شاغل در کارخانه‌ها است، یک شهر بندری در حال گسترش در شمال هنگ‌کنگ در ایالت گوانگ‌ژو اس. مقامات این شهر روز سه‌شنبه اعلام کردند که به افراد در تماس با موارد کووید اجازه می‌دهند دوران فرنطینه‌شان در خانه بگذرانند و آنها را مجبور به رفتن محل‌ عمومی قرنطینه نمی‌کنند.

در شهر ژنگ‌ژو که محل استقرار یک کارخانه بزرگ شرکت «فاکس‌کان»، سازنده آیفون‌های اپل است و  صحنه ناآرامی‌های کارگری بر سر کووید بوده است، مقامات اعلام کردند که از سرگیری «منظم» کسب‌وکارها از جمله سوپرمارکت‌ها،سالن‌های ورزش و رستوران‌ها را اعلام کردند.

با این حال، این مقامات همچنین فهرستی طولانی از ساختمان‌هایی که همچنان در قرنطینه می‌مانند، را اعلام کردند.

چند ساعت پیش از این اعلام‌ها، مقامات بهداشتی ملی چین در روز سه‌شنبه گفتند که دولت به «نگرانی‌های اضطراری» ابرازشده بوسیله مردم پاسخ می‌دهد و مقررات کووید باید به صورتی انعطاف‌پذیرتر بر حسب شرایط منطقه‌ای اعمال شوند.

مقامات البته علاوه بر کاستن برخی از محدودیت‌ها در حالیکه چین با شمار بی‌سابقه روزانه موارد کووید روبرو است، برای خشنود کردن مرد، شروع به جستجوی افرادی کرده‌اند که اعتراضات اخیر حاضر بوده‌اند.

یکی از ساکنان پکن که از اظهار نامش خودداری کرد، گفت: ‌«پلیس به در خانه من آمد تا از من درباره همه وقایع سؤال کند و از من خواست تا یک برگه تحقیق را تکمیل کنم.»

هنوز روشن نیست که چطور مقامات افرادی که می‌خواهند از آنها سؤال کنند، شناساسی کرده‌اند و همچنین شمار افرادی که پلیس با آنها تماس گرفته است، معلوم نیست.

اداره امنیت پکن در این باره اظهارنظری نکرده است.

خرابکاری و نفوذ نیروهای دشمن

سازمان ارشد مسئول سازمان‌های اعمال قانون در حزب کمونیست در بیانیه‌ای بعدازظهر سه‌شنبه که در آن اشاره‌ای به اعتراضات نشده بود، اعلام کرد به طور قاطع «نفوذ و فعالیت‌های خرابکاری نیروهای دشمن» را سرکوب خواهد کرد.

«کمیسیون مرکزی امور سیاسی  و قانونی» همچنین گفت: «اعمال غیرقانونی وجنایتکارانه‌ای که نظم اجتماعی را مختل کنند» تحمل نخواهند شد.

کرونا با وجود اینکه چین عمدتا خودش را از دنیا جدا کرده و صدها میلیون‌ها نفر مجبور شده‌اند به طور بی‌وقفه آزمایش دهند و دوره‌های ایزوله شدن طولانی را تحمل کنند، در این کشور انتشار یافته است.

با اینکه شمار عفونت ها و مرگ‌های کرونا در چین در مقایسه استانداردهای جهانی پایین است، تحلیل‌گران می‌گویند که بازگشایی پیش از افزایش میزان‌های واکسیناسیون می‌تواند به انتشار بیش از حد بیماری و مرگ‌های ناشی از آن و پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها بینجامد.

اما در مقابل، قرنطینه‌های عمومی متعدد به اقتصاد چین آسیب زده و زنجیره تامین کالاها در جهان را مختل کرده و به بی‌ثباتی بازارهای مالی انجامیده است.

چ

کد خبر 724445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha