فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ناوشکن دماوند و زاگرس دو دستاورد ما هستند که آماده الحاق به نیروی دریایی ارتش هستند. ناوشکن دماوند هم اکنون در ناوگان شمال مشغول گذراندن تست‌های عملیاتی خود است. ناوشکن زاگرس نیز چنین شرایطی را تجربه می‌کند.

امیر ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش

به گزارش همشهری آنلاین‏ امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آستانه ۷ آذر روز این نیرو ضمن حضور در خبرگزاری فارس، طی نشست با خبرنگار این خبرگزاری درباره آخرین دستاوردهای نداجا مطالبی را بیان کرد.

مشروح گفت وگو با امیر ایرانی در ادامه آمده است:

 شما اخیرا اعلام کردید که قرار است بالگردهای هجومی و پهپادهای بردبلند به منطقه دوم دریایی ولایت نیروی دریایی ارتش الحاق شود. با توجه به اینکه نیروی دریایی ارتش در ناوگان خود بالگردهای پشتیبانی دارد لطفاً درباره تفاوت بالگردهای جدید با بالگردهای قبلی بفرمائید.

 ما در حوزه پروازی یا بالگردی دو کار را به صورت همزمان انجام می‌دهیم. اکنون بالگردهای پشتیبانی که در اختیار داریم در حال تبدیل شدن به بالگرد های پشتیبانی رزمی هستند. این بالگردها هم به زودی تجهیز شده و به میدان خواهند آمد. بالگردهای پشتیبانی به علت دارا بودن ظرفیت و ماموریت های تخصصی خود از این به بعد ماموریت های رزمی را هم به ماموریت‌های خود اضافه خواهند کرد.

ما برای اینکه بتوانیم از تجهیزات پروازی با سرنشین و بدون سرنشین در دریا استفاده کنیم باید این تجهیزات ویژگی های خاص دریایی داشته باشند. یعنی باید در شرایط جوی دریا مقاوم بوده و دچار صدمه نشوند. دریا به علت وجود بخار آب، املاح، آب شور و طوفان های دریایی و سایر شرایط آن و اگر در داخل دریا دچار سانحه شد به سرعت غرق نشود و به قدری روی آب بماند تا بتوانیم زمان کافی برای نجات آن داشته باشیم که بالگردهای هجومی ما به این ویژگی‌ها تجهیز شده‌اند.

صنعت دفاعی کشور به همراه شرکت های دانش بنیان در این حوزه مشغول هستند.‌ این دانش وارد حوزه صنعت شده که خروجی آن حوزه تجهیزاتی است. 

بالگردهای هجومی ما با نام طوفان حامل تجهیزات متعددی همچون توپخانه، سامانه های راکتی و موشکی در آن ها هستند و به عنوان نقطه قوت در بالگردهای ما به حساب می‌آید.

قرار است بالگردهای پشتیبانی رزمی ما، هم به توپخانه و هم سامانه‌های موشکی و راکتی مجهز شوند. مضافاً بر اینکه سامانه های موشکی و راکتی نصب شده در روی این بالگردها به صورت هوشمند عمل می‌کنند و از هوشمندی لازم برخوردار هستند. اما، غایت ما هوش مصنوعی است که در آینده شاهد دستاوردهای نیروی دریایی ارتش در این حوزه نیز خواهیم بود.

بالگرد های هجومی نیروی دریایی ارتش قرار است در قالب یگان هوادریا ساماندهی شده و هنگامی که یگان های نیروی دریایی ارتش به سفرهای دریایی می روند این بالگردها به همراه شناور ها عازم مأموریت‌های دریایی خواهند شد.

دو ناوشکن زاگرس و دماوند دستاوردهایی هستند که چند وقت است که همه منتظر رونمایی آن هستند. آیا این دو ناوشکن آماده رونمایی هستند؟ این رونمایی ها قرار است چه روزی انجام شود؟

ناوشکن دماوند و زاگرس دو دستاورد ما هستند که آماده الحاق به نیروی دریایی ارتش هستند. ناوشکن دماوند هم اکنون در ناوگان شمال مشغول گذراندن تست‌های عملیاتی خود است. ناوشکن زاگرس نیز چنین شرایطی را تجربه می‌کند اما در ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش.

سرعت عزیزان ما در شرکت های دانش بنیان بسیار افزایش یافته و هنگامی که قصد نصب یک تجهیزات جدید را داریم این عزیزان بلافاصله به ما می گویند که صبر کنید تا فناوری جدیدتر با توانمندی بالاتری را به شما ارائه کنیم. به همین دلیل هنگامی که این پیشنهادات به ما ارائه می شود، صبر می‌کنیم و آن وسیله قبلی را نصب نمی‌کنیم تا اینکه تکنولوژی بالاتری که توسط دانش‌بنیان‌ها به ما ارائه شده است در آن تجهیزات اعمال شود و سپس آن وسیله را نصب می‌کنیم.

در حوزه ناوشکن دماوند آماده هستیم تا آخرین تکنولوژی در حوزه رادار که دانش بنیان ها به آن دست پیدا کرده‌اند و شاخص های فنی بسیار بالایی دارد و روزگاری دستیابی به چنین فناوری در حوزه راداری برای ما آرزو بود نیز دست پیدا کرده ایم و امروز محقق شده است. فقط ما در بعد عملیاتی خواسته هایی داشتیم که در حال اجرای سریع آن  و افزودنش به این رادار هستند. 

فکر می کنم زمان چندانی برای اعمال این تغییرات نیاز نیست و ظرف یک ماه آینده ناوشکن دماوند به صورت عملیاتی به بدنه نیروی دریایی ارتش الحاق شود. 

در حوزه ناوشکن زاگرس نیز وضعیت مشابه ناوشکن دماوند را شاهد هستیم. یک شرکت دانش بنیان طراحی جدیدی را در حوزه دکل ناوشکن انجام داده و به ما ارائه کرده است. آنچه برای ما مهم است این است که دشمن نتواند از فاصله دور ما را تشخیص بدهند چون در دریا هیچ مانع یا سدی وجود ندارد تا بتوان پشت آن پنهان شد. 

عزیزان ما در حوزه دانش بنیان ها به این توانمندی دست پیدا کردند که هم در حوزه جنس این دکل که امواج راداری از آن عبور می کند و هم از نظر ساختار که بتواند وزن بیشتری را تحمل کند و بتوانیم آنتن های جدیدتری را بر روی آن نصب کنیم هم منتظر هستیم تا عزیزان هر چه سریع‌تر آن را آماده کرده و به ما تحویل بدهند. البته آنچه اهمیت دارد کیفیت کار است نه سرعت تحویل یک تجهیز. عزیزان دانش بنیان به کیفیت بیشتر توجه دارند تا زمان تحویل یک دستاورد و تجهیز.

ناوشکن زاگرس در قالب پروژه شیراز طراحی و ساخته شده است و نخستین ناوشکن بومی اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. البته هم اکنون یگان های دیگری در حوزه ماموریت های اطلاعاتی داریم که مشغول فعالیت هستند. 

 ایجاد موشک های پرتاب عمودی بر روی ناوشکن یکی از برنامه های نیروی دریایی ارتش برای تسلیح ناوشکن های خود به موشک های پدافندی بود. آیا تاکنون ناوشکن های نیروی دریایی ارتش به این سامانه ها مجهز شده اند؟ آیا سامانه سطح به هوای نواب جزو همین سامانه ها است؟

ما در برنامه خود داریم تا موشک های عمود پرتاب بر روی ناوشکن دماوند نصب شوند. نکته مهمی که در خصوص موشک‌های عمود پرتاب وجود دارد این است که تجهیزات ما از روی عرشه به زیر عرشه منتقل می شوند که دشمن دیرتر می تواند ما را رصد کند. استفاده از موشک های امتحانی کتاب مزیت مهم دارد و آن این است که می توانیم از تعداد موشک های بیشتری استفاده کنیم.

علاوه بر این لانچر ها یا پرتابگرهای موشک های عمود پرتاب نیز چند منظوره هستند یعنی می توانند انواع موشک های در اختیار ما را پرتاب کنند. موشک‌های عمود پرتاب نصب شده بر روی ناوشکن ها و شناورهای ما در دو نقش پدافندی و آفندی انجام وظیفه خواهند کرد. 
سامانه موشکی و پدافندی نواب هم یکی از دستاوردهای جدید نیروی دریایی ارتش است که به زودی رونمایی می‌شود. البته ما برای رونمایی آن آمادگی داشتیم و پرتاب نیز برای آن پیش‌بینی کرده بودیم. اما، به علت برگزاری جام جهانی همه کشورها تعهد داده بودند تا هیچ رزمایشی انجام ندهند. 

موشک های کروز یکی از بخش های مهم ناوشکن ها و شناورهای نیروی دریایی ارتش در حوزه دفاع و حمله هستند. شما اخیرآ اعلام کرده بودید که قرار است ناوشکن های نیروی دریایی ارتش به موشک های کروز ابومهدی تجهیز شوند. آیا این تنها موشک کروز مورد نظر شما برای ناوشکن ها است یا قرار است موشک های دیگری نیز به نیروی دریایی ارتش اضافه شوند؟

ما در نیروی دریایی ارتش برای موضوع در دو حوزه برنامه ریزی انجام داده ایم. نخست؛ یگان های ساحل به دریا و دوم؛ سامانه های دریا به دریا. سامانه های دریا به دریا بر روی سکوهای شناوری نصب می شود. سکوهای شناوری  ویژگی ها و ملزومات خاص خود را دارند که عزیزان متخصص ما به آن دست پیدا کرده اند و قادر هستند تا در اختیار ما قرار دهند. لذا، ما قطعاً روی برد بیشتر مورد درخواست ما است و موشک های بروز تر و با توانمندی بالاتر که آن هم رقم خورده است. انشاالله در حوزه دریایی حرف های مهم تر و بزرگ‌تری را خواهیم زد.

 شما در یکی از برنامه های تلویزیونی اعلام کرده بودید که ناوشکن سهند به سامانه دفاع نقطه‌ای و ضد موشک کمند مجهز شده است. اگر ممکن است بفرمائید که ویژگی های این سامانه چیست؟

 امروز دو تهدید در دریا برای ما وجود دارد؛ حوزه‌های موشکی و ریز پرنده‌ها. ویژگی سامانه کمند این است که در مقابل هر دو قادر است آن‌ها را به موقع کشف کرده و به موقع با آن ها درگیر شود. همچنین، سامانه کمند قادر است با تعداد قابل ملاحظه ای از تهدیدات رصد کرده و با آن‌ها درگیر شود. لذا، یک نسخه از این سامانه بر روی ناوشکن البرز نصب شده و قرار است نمونه ارتقا یافته این سامانه بر روی ناوشکن سهند نصب شود.

نمونه مورد نظر برای نصب بر روی ناوشکن سهند در حوزه جنگال یک قابلیت ویژه دارد و می‌تواند در این حوزه نیز رصد انجام بدهد. بقیه ناوشکن‌های ما نیز با این وسیله تجهیز خواهند شد. 

 ناوشکن خلیج فارس جزو دستاوردهای نیروی دریایی ارتش است که وعده داده شده که قرار است به این نیرو الحاق شود. لطفا درباره ویژگی های این ناوشکن و زمان الحاق آن بفرمائید.

ناوشکن خلیج فارس جزو ناوشکن های سنگین محسوب می شود و بزرگترین ویژگی آن این است که میزان ماندگاری و پایداری آن با توجه به ابعاد و تناژ خود قطعاً بیشتر است. در کنار آن، این ناوشکن می تواند تسلیحات بیشتر و ویژه‌تری را در سه حوزه سطح، زیر سطح و پروازی در اختیار داشته باشد که یک ویژگی بزرگ برای ما به حساب می‌آید. موشک ها و پهپادهای برد بلند می‌توانند به راحتی از روی سکوی این شناور به پرواز در بیایند.

 حوزه زیرسطحی یکی از حوزه های مهم برای نیروهای دریایی به شمار می رود. نیروی دریایی ارتش با کمک صنایع دفاعی دستاوردهای مختلفی در حوزه زیرسطح داشته است که زیردریایی های غدیر و فاتح از این جمله هستند. آیا نیروی دریایی ارتش برنامه ای برای ساخت دستاوردهای جدید در حوزه زیرسطحی دارد؟

 بله، قطعاً. زیردریایی‌های غدیر و فاتح زیردریایی های سبک و نیمه سنگین هستند و تمرکز ما بر روی زیردریایی سنگین است که ویژگی های خاص خود از نظر ابعادی، حضور در عمق اقیانوس ها و دریاها، میزان ماندگاری و پایداری ویژگی‌های خاص خود را دارد که آن را در قالب زیردریایی بعثت تعریف کرده‌ایم.

زیردریایی سنگین بعثت همه مراحل طراحی مفهومی خود را پشت سر گذاشته و امروز صنعت در حال ساخت بدنه آن است که به مرور تکمیل شده و تجهیزات آن نصب خواهد شد. این کار به بازه زمانی خاص خود نیازمند است چراکه ساخت زیردریایی نیاز به تکنولوژی های بسیار بالا و حساسیت‌های خاص خود را دارد.

حوزه پهپادی از دیگر حوزه هایی است که در سال های اخیر مورد توجه ویژه نیروی دریایی ارتش قرار گرفته و چند ماه قبل نیز از ناودسته پهپادبر رونمایی کرد. آیا قرار است که تعداد این ناودسته ها افزایش پیداکند؟ آیا نیروی دریایی ارتش برنامه ای برای اعزام این ناودسته به ماموریت های اقیانوسی دارد؟

 ناو دسته پهبادبر یک ابتکار جدید بود که در کشور اتفاق افتاد. با توجه به نوع ماموریت ما که از آب‌های سرزمینی به داخل عمق می رویم، سه کلاس سبک، نیمه سنگین و سنگین تعریف شده است. شناور سنگین که جزو ناودسته پهپاد بر است قطعاً به زودی عازم ماموریت های اقیانوسی خواهد شد.

نکته مهم این است که ماموریت اصلی یگان ها سر جای خود است و در کنار مأموریت اصلی خود این ماموریت پهپادی نیز به آن ها افزوده شده است. 

قرار است، تعداد ناو دسته پهبادبر با کیفیت و تناژ بالاتر افزوده شود. 

 شما اعلام کردید که فرماندهی اقیانوسی نیروی دریایی ارتش در سه حوزه اقیانوس آرام، اقیانوس هند و اقیانوس اطلس فعال شده است. لطفا درباره این فرماندهی بفرمائید و اینکه چرا تصمیم به ایجاد یک بخش مجزا در نیروی دریایی گرفته شده است؟

با توجه به تجاربی که در بیش از یک دهه گذشته حاصل شده همه آنها در کنار یکدیگر قرار گرفت و با توجه به توانمندی موجود و تهدیداتی که داشتیم و عمق اثربخشی و اثر گذاری ما به این سو حرکت شد که نیاز است یک مدیریت واحد داشته باشیم که یک فرمانده در یک اقیانوس حرف اول را بزند. ما باید متناسب با این موضوع تجهیزات مورد نیاز را اختصاص می دادیم. امروز این سازماندهی اتفاق افتاده و هر تجهیزات جدیدی که داریم ذیل این سه فرماندهی واگذار و الحاق خواهد شد.

بنابر ضرورتی که در آن وجود دارد قطعاً تمرکز اصلی ما روی اقیانوس هند است که به عنوان یک شاهرگ اقتصادی بین‌المللی مطرح است. امروز ما به عنوان نیروی دریایی ارتش که بخش کوچکی از جمهوری اسلامی است، امنیت را برای جامعه جهانی به ارمغان آورده و آن را هدیه کرده‌ایم. چرا که در ازای این کار هیچ منفعت و سود مادی به دست نمی آوریم. البته نظام هم تا به امروز هیچ چشم داشتی نسبت به این موضوع نداشته است. اما، همه جهان از این فرصت طلایی استفاده می کنند و خم به ابروی خود نمی آورند. البته گاهی هم تشکر می‌کنند.

کد خبر 723887

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • اشکان IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    7 4
    درود بر ارتش وارتشیان زحمت کش