همانطور که می دانید تمامی قوانین ثبت نام آزمون از طریق سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مشخص می گردد.

image-20221127135304-1.jpeg

به طور کلی مجموعه قوانین و شرایط مربوط به ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد و سایر جزئیات مربوطه در دفترچه ثبت نام کنکور ارشد درج می گردد و با توجه به کنکور ارشد دانشگاه آزاد و سراسری به صورت مشترک بر گزار میگردد، شرایط برای داوطلبین سراسری و آزاد مشابه و یکی است. ما در این مقاله تصمیم گرفته ایم  قوانین جدید در ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد را بین نماییم.

همچنین شما با یک انتخاب رشته اصولی با کمک مشاور می توانید از رقبا سبقت بگیرید! در این مطلب قصد داریم توضیحاتی در خصوص انتخاب رشته تضمینی در مقطع کارشناسی ارشد  بپردازیم.

قوانین جدید کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲

قوانین جدید از سوی سازمان سنجش به شرح زیر است:

¨متقاضیان شرکت در آزمون ارشد باید دارای مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد باشند.

¨برای شرکت در آزمون ارشد باید حداقل معدل ۱۲ داشته باشید.

¨داوطلبین علاقه مند به آزمون ارشد که در ترم آخر مقطع کارشناسی هستند، می توانند در آزمون ثبت نام و شرکت نمایند.

¨داوطلبین علاقه مندی که در حال تحصیل در مقطع ارشد و یا دکترا هستند، باید از تحصیل خود انصراف داده و مجدد در آزمون ثبت نام نمایند.

¨دانشجویانی که در دوره روزانه آزمون کارشناسی ارشد پذیرفته شده اند، میتوانند در آزمون ارشد ۱۴۰۲ شرکت نمایند و برای آنها منع ثبت نامی وجود ندارد.

¨دانشجویان پذیرفته شده در دوره های غیر روزانه، باید از تحصیل خود انصراف داده و مجدد در این آزمون ثبت نام نمایند.

¨ داوطلبین طلاب و حوزه های علمیه علاقه مند به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد، اگر مدرک سطح دو داشته باشند و یا تا شهریورماه سال جاری فارغ التحصیل شوند، می توانند در کنکور شرکت نمایند.

قوانین جدید  ثبت نام کنکور ارشد  ۱۴۰۲ برای مدرک تحصیلی معادل

افرادی که دارای مدرک معادل هستند، اگر شرایط اختصاصی ذکر شده در دفترچه آزمون را داشته باشند، می توانند ثبت نام نمایند.

متقاضیان ثبت نام ارشد که دارای مدرک معادل ضمن خدمت فرهنگیان را دارند و در سال های ۷۷ الی ۸۱ وارد این دوره شده باشند، می توانند در این آزمون شرکت نمایند.

داوطلبین علاقه مند به ثبت نام ارشد که دارای مدرک استخدامی و یا معادل دارند باید از دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نامه تائیدیه دریافت نمایند.

افراد متقاضی شرکت در آزمون که فارغ التحصیل دانشگاه های معتبر خارجی می باشند، می توانند با مدرک معادل خود در این کنکور ثبت نام نمایند و اگر هشتاد درصد از نمره قبولی را به دست آورند عنوان معادل از مدرک آن ها حذف می شود.

قوانین جدید  ثبت نام کنکور ارشد  ۱۴۰۲ برای  شاغلین

تمامی افراد شاغل علاقه مند در آزمون کارشناسی ارشد بر اساس قوانین جدید باید موافقت نامه کتبی و بی قید و شرط را از محل خدمت خود بگیرند.

این قوانین برای تمامی دبیرها، شاغلین وزارتخانه ها و سازمان ها و همچنین نهاد های دولتی صدق میکند.

قوانین جدید  ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ برای اتباع خارجی 

اتباع غیر ایرانی طبق قوانین کنکور ۱۴۰۲، اگر مقیم قانونی ایران باشند و شرایط ثبت نام را دارا باشند می توانند در این آزمون ثبت نام نمایند.

اگر مقیم قانونی ایران نباشند، باید مدارک اقامتی خودشان اعمم از دفترچه پناهندگی سیاسی یا گذرنامه با اعتبار حداقل ۵ ماهه داشته باشند تا مجاز به ثبت نام در آزمون ارشد بشوند.

اتباع غیر ایرانی بر اساس قوانین کنکور تنها یک بار مجاز به تحصیل در هر مقطع تحصیلی می باشند و افراد نمیتوانند پس از فارغ التحصیلی، مجدد در همان مقطع تحصیل نمایند.

قوانین جدید ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ برای تحصیل مجدد

بر اساس قوانین جدید اگر فردی برای بار دوم در مقطع کارشناسی ارشد روزانه بول بشود، دیگر نیاز به پرداخت هزینه نمی باشد، در صورتی که در سال های پیش باید هزینه پرداخت میشد. البته لازم به ذکر است که افرادی متقاضی در ثبت نام مجدد نباید محرومیت یا منعی برای ادامه تحصیل داشته باشند.

قوانین جدید  ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ برای استفاده از سهمیه 

داوطلبین کنکور ارشد در صورت داشتن سهمیه می توانند از آن استفاده نمایند. بر اساس قوانین ۱۴۰۲ سهمیه ایثارگران به دو دسته ۵ درصدی و ۲۵ درصدی تقسیم شده و سهیمه رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور در جبهه دارای سهمیه ۵ درصدی می باشند.

سهمیه ایثارگران ۵ درصدی برای جانبازان ۲۵ درصدی و خانواده آنها بوده و سهمیه ۲۵ درصدی متعلق به جانبازان بالای ۲۵ درصد و خانواده آنها می باشد.

علاوه بر این دو سهمیه سهمیه استعداد های درخشان نیز مطرح است که مربوط به دانشجویان ممتاز دوره کارشناسی می باشد. افراد برتر دانشگاه کارشناسی می توانند بدون شرکت در کنکور در یکی از دانشگاه های پذیرنده استعداد درخشان ارشد ثبت نام نمایند و همچنین بر اساس قوانین ۱۰ درصد ظرفیت دانشگاه ها به صورت مازاد متعلق به این سهمیه می باشد.

قوانین جدید  ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ برای نظام وظیفه

داوطلبین علاقه مند آقا در صورتی می توانند در این دوره آزمون ثبت نام نمایند که وضعیت نظام وظیفه آنها مشخص باشد. به این صورت که یا کارت پایان خدمت دائمی داشته باشند یا کارت معافیت دائمی داشته باشند.

بر اساس قوانین ثبت نام در کنکور اگر افرادی دارای سن  عدم اعزام باشند می توانند در آزمون ارشد ثبت نام نمایند. این سن از متولدین ۱۳۵۴ با پایین است.

همچنین داوطلب علاقه مند به ارشد که دارای مدرک کارشناسی می باشد، در صورت نداشتن غیبت، میتواند در آزمون ثبت نام نماید.

داوطلبینی که دارای برگ معافیت موقت و بدون غیبت باشند می توانند در  آزمون کارشناسی ارشد ثبت نام نمایند.

داوطلبینی  که در سنوات مجاز در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده اند  و در برگ آماده به خدمت سربازی(بدون غیبت) آن ها، زمان پذیرششان قبل از تاریخ اعزام به خدمت آن ها درج شده باشد، مجاز به ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد خواهد بود.

افراد متقاضی آزمون که طلاب علوم دینی هستند اگر دارای معافیت تحصیلی از حوزه‌های علمیه باشند، می توانند در آزمون کارشناسی ارشد، ثبت نام نمایند.

تمامی این موارد ذکر شده در دفترچه کنکور ارشد می باشد جهت اطلاع بیشتر با کارشناسان ایران تحصیل به شماره ۵۳۰۷ ۹۰۷ ۹۰۹ تماس حاصل فرمایید.

قوانین ۱۴۰۲ برای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد

انتخاب رشته تضمینی با ایران تحصیل

درزمان  انتخاب رشته  نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • اولین نکته بسیار مهم علاقه شما می باشد که باید در اولویت قرار دهید.
  • کد رشته خود، اولویت بندی کنید.
  • در انتخاب رشته منطقی عمل کنید و بر اساس احساسات رشته ای خود را دسته بندی نکنید.
  • در زمان انتخاب رشته استعداد هایتان را در نظر بگیرید، برای مثال برای ادامه تحصیل در رشته ای معماری باید تا حد استعداد هنری داشته باشید.
  • در انتخاب رشته آینده شغلی و درآمد شغلی جز موارد مهم در نظر گرفته می شود، این مورد را فراموش نکنید. زیرا شما عزیزان پس از اتمام تحصیل ممکن است با مشکلاتی رو ‌به‌ رو شوید، پس قبل از انتخاب رشته حتما بازار کار را نیز در نظر بگیرید تا پس از اتمام تحصیل بتوانید وارد بازار کار مورد علاقه خود شوید.
  • اگر سهمیه ای دارید حتما از آن استفاده نمایید تا بتوانید با رتبه های بهتری قبول شوید.
  • در انتخاب رشته ای روزانه بسیار دقت کنید تا بتوانید دانشگاه های خوب و مورد علاقه خود را قبول شوید.
  • با توجه به حرف دیگران اصلا انتخاب رشته نکنید زیرا این بدترین کاریست که می توانید در حق خود بکنید.
  • به شهریه دانشگاه و رشته خود توجه نمایید، زیرا تحصیل در دانشگاه هایی مانند شبانه و پردیس و ... شامل هزینه است که شما باید قبل از انتخاب رشته بر روی آن ها برنامه ریزی داشته باشید.
  • شرایط جغرافیایی را در نظر بگیرید زیرا برای افرادی که در ناحیه های گرم زندگی کرده اند، بسیار سخت است که در مناطق سردسیر درس بخوانند، این مورد را فراموش نکنید.
  • کیفیت دانشگاه، برای انتخاب رشته در نظر بگیرید، برای این کار با بررسی هیات علمی آن دانشگاه می توانید به نتایج مورد نظر خود برسید.
  • زمان انتخاب رشته شما می توانید ۱۰۰ کد محل رشته را انتخاب نمایید، سعی کنید با توجه به مطالب بالا آن ها را اولویت بندی کرده و اقدام به انتخاب رشته نمایید.
  • توجه بفرمایید که رشته های که درای آزمون عملی و مصاحبه می باشند را اگر انتخاب نمایید باید در زمان های اعلام شده در آزمون آنها شرکت نمایید.

استفاده از راهنمایی های مشاوره انتخاب رشته به شما کمک میکند تا بتوانید تمامی مراحل بالا را بدون ریسک و استرس انجام داده و یک انتخاب رشته موفق داشته باشید. مشاوران حاضر در تیم انتخاب رشته آکادمی ایران تحصیل با داشتن تبحر و سابقه ای عالی در زمینه مشاوره انتخاب رشته کنکور می توانند در خدمت شما دوستان عزیز کنکوری باشند. برای ارتباط با ما با شماره ۵۳۰۷ ۹۰۷ ۹۰۹  تماس حاصل فرمایید.

قوانین ۱۴۰۲ برای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد

از مشاوره رایگان کنکور برای راهنمایی استفاده نمایید.

سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org  در بخش های دفترچه کنکور ارشد به بررسی تمامی شرایط و تسهیلات پرداخته است. داوطلبین علاقه مند به ثبت نام آزمون بر حسب نیاز خود میتوانند بخش های مختلف را مطالعه نمایند. پس از مطالعه در صورت هرگونه سوال از خدمات مشاوره تلفنی ارشد ایران تحصیل کمک گرفته و راهنمایی های لازم دریافت کنید.  

سوالات پیرامون  آزمون ارشد

  • آیا انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری و آزاد مجزا است؟

بله، انتخاب رشته دانشگاه سراسری در سایت سازمان سنجش و انتخاب رشته دانشگاه آزاد در سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد انجام می گیرد.

  • چگونه می توانم یک انتخاب رشته اصولی داشته باشم؟

برای اطلاع از تکنیک های مشاوره انتخاب رشته ارشد با مشاورین ایران تحصیل تماس حاصل فرمایید.

خلاصه مطلب

در این مقاله به بررسی قوانین ۱۴۰۲ برای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد  پرداختیم. با توجه به اهمیت انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد، بر آن شدیم تا به معرفی تکنیک های انتخاب رشته بپردازیم. برای اطلاع بیشتر  می توانید با کارشناسان ما با شماره( ۵۳۰۷ ۹۰۷ ۹۰۹ )  تماس بگیرید.

کد خبر 723579

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز