جمهوری اسلامی ایران براساس حسن همجواری و سیاست همسایگی همواره رفتاری درخور داشته و با تاکید بر این اصل با همسایگان رفتار کرده است، اما به نظر می‌رسد جمهوری آذربایجان با دخالت کشورهای ثالث، آگاهانه نمی‌خواهد متوجه حسن رفتار ایران شود و به برخورد دوگانه و دو پهلوی خود در قبال ایران ادامه می‌دهد.

علی اف

به گزارش همشهری آنلاین، سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با همسایگان توام با حسن همسایگی و مبتنی بر گسترش تعامل با آنهاست و این شامل آذربایجان نیز می‌شود و بارها مسئولان کشور بر این مساله تاکید کرده‌اند ضمن این که ایران همواره از تمامیت ارضی  کشورهای منطقه حمایت می‌کند اما متاسفانه آذربایجان متوجه نیست که برخی از حامیان او می خواهند که تنش تهران و باکو افزایش یابد تا بتوانند به اهداف منطقه‌ای خود جامه عمل بپوشانند. 

با توجه به تحولات اخیری که در مورد مناطق مرزی میان ایران، آذربایجان و ارمنستان به وجود آمده بود، ایران تلاش کرد تا از طریق گفت‌وگو این مساله را حل کند البته در مقطعی هشدار هم داد که تغییر مرزها خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است. در همین راستا حسین امیرعبداللهیان از جیحون بایراموف وزیر خارجه آذربایجان برای شرکت در نشست ابتکاری ایران موسوم به ۳+۳ در تهران دعوت کرد تا برای حل و فصل مسائل منطقه از راه دیپلماسی عمل شود. 

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز  با اشاره به دیدار اخیر رؤسای جمهور دو کشور در آستانه، گفت‌وگوها و تماس‌های میان مقامات تهران و باکو را مثبت ارزیابی کرده و بر آمادگی جمهوری آذربایجان جهت تقویت روابط و رفع سوءتفاهم‌ها تاکید کرد. 

اما شواهد و اظهارات دو پهلو و متناقض مقامات آذربایجان حکایت از این دارد که آن ها نمی‌خواهند مسائل حل شود و به دنبال افزایش تنش البته با حمایت و دخالت کشورهای ثالث از جمله رژیم صهیونیستی هستند. این عملکرد باکو چنان شدت یافت که وزارت امور خارجه علی علیزاده، سفیر این کشور را احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان را اعلام کرد. 

روز بعد نیز جمهوری آذربایجان، سید عباس موسوی سفیر کشورمان در باکو را فراخواند و اعتراض خود مبنی بر ادعا علیه آذربایجان توسط رسانه‌های ایران را به وی اعلام داشت.

در این مرحله ظاهرا روابط ایران و آذربایجان وارد مرحله دیگری شده است، آذربایجان باید بداند در حدی نیست که خواسته باشد با ایران وارد بازی تعریف شده توسط دیگران در منطقه شود قطعا در چنین شرایطی با واکنش و پاسخ شدید ایران مواجه خواهد شد. 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه نیز در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مدت اخیر شاهد طرح اظهاراتی ضد ایرانی از سوی رئیس جمهور آذربایجان و رسانه‌های آذربایجانی بوده‌ایم. در این مدت ایران بارها در برابر این اظهارات سکوت کرده است ولی اینگونه رفتارها از سوی مقامات و رسانه‌های آذربایجانی تکرار شده و سیاست ایران در ارتباط با این تحرکات چیست؟ گفت: همانطور که می‌دانید وزارت خارجه در واکنش به اظهارات صورت گرفته هفته گذشته سفیر آذربایجان در تهران را احضار کرد و اعتراض شدید ایران را به وی اعلام کرد.

به گفته وی؛ سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با همسایگان مبتنی بر سیاست حسن همجواری و گسترش همکاری با آنهاست و آذربایجان نیز از این امر استثنا نیست ولی کسی حق ندارد از سیاست حکیمانه ایران سوء برداشت کند. سکوت و احیانا عدم اقدام متقابل از سوی ایران در مورد برخی از اظهارات محاسبه نشده و یا اظهاراتی که ناشی از محاسبات غلط است به معنای ناتوانی نیست بلکه برآمده از سیاست اقتدار ایران است. برآمده از سیاست مسئولانه یک کشور مقتدر است.

این تحولات به اعلام و مراتب اعتراض کشورها محدود نشد و آذربایجان در یک اقدام واکنشی  با افتتاح سفارت این کشور در تل آویو موافقت کرد تا از این طریق بخواهد به نوعی ایران را وادار به عکس العمل کند. این مسائل نشان می دهد آذربایجان به دنبال حل مساله نیست در حالی که ایران معتقد به حل موضوع از طریق گفت‌وگوهای دیپلماتیک است.

برهان حشمتی یک کارشناس مسائل قفقاز  معتقد است: سیاست ایران از حق خویشتنداری عبور کرده، مماشات بیش از حد باعث شده که جمهوری آذربایجان به هیچ حد و مرزی برای توهین به ایران اکتفا نکند و در همین راستا اقدامات عملی و تروریستی را برای ضربه زدن به تمامیت ارضی ایران در دستور کار خود قرار داده است. 

حشمتی خاطرنشان کرد: مذاکرات با باکو باید از موضع قدرت و اصلاحات انجام شود، باکو اصلاح سیاست هایش در قبال ایران را بپذیرد و آن ها را اجرا کند و از حمایت های ضد ایرانی بپرهیزد. 

در عین حال به نظر می‌رسد جمهوری آذربایجان به تنهایی نمی‌تواند برای مسائل پیش آمده در منطقه تصمیم گیری کند و خود تصمیم‌گیر اصلی نیست و طبیعتا کشورهای ثالث مانند رژیم صهیونیستی خط مشی آن را تعیین می کنند. 

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین المللی در یادداشتی درباره مناسبات ایران و آذربایجان تاکید کرد که در هفته‌های اخیر برخی از روی ناآگاهی و برخی از روی غرض‌ورزی شایع کردند که ایران می‌خواهد با جمهوری آذربایجان بجنگد. این ناجوانمردانه‌ترین تهمت به ایران است.

وی تصریح کرد: ایران بنا ندارد که به هیچ کشور همسایه چه در قفقاز، چه نقاط دیگر به خصوص همسایگان خود کوچکترین تعرضی داشته باشد، به ویژه مردم هم‌جنس، هم‌نژاد، هم زبان، هم‌دین، هم‌مذهب، هم‌سنت و هم‌تاریخ ما یعنی مردم جمهوری آذربایجان نور چشم ما هستند.

در همین راستا حکمت حاجی‌اف دستیار رئیس جمهور آذربایجان و رئیس بخش سیاست خارجی ریاست جمهوری این کشور ضمن استقبال از اظهارات علی اکبر ولایتی تاکید کرد که جمهوری آذربایجان همواره علاقه‌مند به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران بر اساس احترام و اعتماد متقابل بوده است و این مهم همچنان ادامه دارد.

اما با این وجود شاهد پالس‌های مثبت و منفی از سوی جمهوری آذربایجان هستیم که متاسفانه روند گفت‌وگوهای دیپلماتیک را با سختی رو به رو می کند. دلیل آن نیز تاکید برخی از مقامات آذربایجان بر گسترش روابط دو جانبه با ایران است اما از سوی دیگر  الهام علی اف رئیس جمهور این کشور بار دیگر اظهاراتی تحریک آمیز بیان می‌کند با این مضمون که " من با سه رییس جمهور ایران، خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی کار کرده‌ام، سال‌هاست که وضعیت هیچ‌گاه مانند امروز نبوده است".

علی اف  همچنین مدعی شد که ایران هیچ‌گاه دو رزمایش نظامی متوالی در طی چند ماه در مرزهای ما انجام نداده است. هیچ گاه اظهاراتی پر از نفرت‌پراکنی و تهدید علیه آذربایجان مطرح نشده بود. ما نهایت تلاشمان را خواهیم کرد تا از شیوه زندگی‌مان، از مسیر سکولار توسعه و پیشرفت آذربایجان و آذربایجانی‌ها از جمله آذربایجانی‌هایی که در ایران زندگی‌ می‌کنند، صیانت کنیم. آن‌ها بخشی از ملت ما هستند.

سالار سیف‌الدینی کارشناس مسائل قفقاز جنوبی نیز به گسترش روابط اسرائیل و آذربایجان اشاره کرده و تاکید می کند که باکو سعی دارد اتحاد استراتژیک خود با اسرائیل را بیش از گذشته علیه ایران به کار ببرد. هر دو کشور انگیزه های ضد ایرانی قوی دارند. پس از هشدار نظامی و مداخله ایران در شهریور گذشته و برگزاری مانور نظامی در منطقه، برای دومین بار طراحی الهام علی اف برای قطع مرز ایران و ارمنستان مخدوش شد. علی‌اف مجبور شد نیروهای نظامی‌اش را از خاک ارمنستان خارج کند. این موضوع ضربه حیثیتی بزرگی به اعتبار علی اف وارد کرد. برای همین به نظر می رسد، کنترلش را از دست داده و بر اساس احساسات عمل می‌کند.

همچنین حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در نشست خبری اخیر خود درباره تحولات و تعاملات ایران و آذربایجان اظهار کرد: ماه گذشته من سفری به ارمنستان و متقابلا آقای پاشینیان سفری به تهران داشتند که بخشی از محافل رسانه‌ای در آذربایجان نسبت به این سفر واکنش نشان دادند. ما آذربایجان و ارمنستان را همسایه خود می‌دانیم و هیچ گاه روابط‌مان را با یک طرف به حساب طرف دیگر تنظیم نمی‌کنیم و در راستای منافع متقابل و با اولویت نگاه به سیاست همسایگی این مساله را دنبال می‌کنیم و چشم‌داشتی به اراضی همسایه از جمله این دو کشور نداریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد:‌  به صراحت به همه بازیگران در حوزه قفقاز گفتیم هر گونه تغییر ژئوپلیتیک در منطقه با واکنش جدی ایران مواجه می شود. مقامات منطقه اطمینان دادند که این نگاه را ندارند پس چنین نگاهی هم در منطقه وجود ندارد.

با درک تمام شرایطی که در منطقه قفقاز و نوع روابط ایران و آذربایجان وجود دارد به نظر می رسد باید استراتژی و تغییر رفتار در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد تا ضمن کاهش تنش ها، دغدغه های امنیتی نیز بر طرف شود. زیرا آذربایجان نشان داده هر  اندازه ایران با سیاست معقول و منطقی برخورد کرده پاسخ مناسبی از سوی باکو دریافت نکرده بلکه اوضاع بدتر هم شده است. 

کد خبر 723426
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 36
  • نظرات غیرقابل انتشار: 105
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    چوب راکه برداری گربه دزده حساب کارمیاددستش وفرارمیکنه
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    متاسفانه (یا از نگاهی دیگر خوشبختانه) غالب عناصر دولتی و وابسته و علیف غرق در فساد و مشروب و رقص و آوازند و بنیه چندانی برای یک جنگ فرسایشی ندارند از طرفی بسیاری از شیعیان مومن آذزبایجان که از فساد و ستم این دلقک به ستوه آمده اند منتظر اقدام ایران و پیوستن به نیروهای رزمنده مسلمان هستند ..با این اوضاع یک جنگ یکساله و فرسایشی کار علیف را برای همیشه تمام میکند
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      42 98
      هموطن فکر کنم تو هم به توهم پوتین دچار ی، او فکر میکرد حداکثر تصرف اوکراین یک هفته ای انجام شود اما یک هفته شده ۲۷۰ روز ،حالا شما هم جوری به مساله جنگ نگاه میکنی و کوچکی و بزرگی کشور رو معیار قرار میدی که انگار اگر جنگی باشد فقط با آذربایجان است،خیر برادر من جمهوری اسلامی ایران کم دشمن نداره که همه کنار آذربایجان قرار بگیرند،جنگ مصیبت است ولی با یک کشور یک وجبی باشد.
  • مرتضی IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    یکی دوشاخه سیم این نوکر خود باخته اسراعیلو از برق بکشه
  • علی IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    برای ما چه فرقی میکنه گذر گاه زنگزور در دست کدام کشور باشه چون در هرحال باید برای عبور عوارض پرداخت کنیم همانطور که در سال هائی که ارتباط جمهوری اذربایحان بابخشی از خاکش قطع بود برای عبور از مرز پارس اباد دشت مغان به ایران عوارض پرداخت میکرد.
    • مرتضی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      84 26
      بله برای تو که در لس آنجلس یا آلبانی نشستی فرقی نمیکنه اما برای من که تو ماکو و ایرانم خیلی فرق میکنه
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      62 15
      برای تو شاید فرقی نکنه ولی برای ایرانی جماعت فرق میکنه :)))
    • دهه هشتادی IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      47 14
      خودتی منافق آشغال فکر کردی مردم ایران بلا نسبت مثل خودت شعور ندارند
    • علی IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      16 22
      اقا مرتضی اینا چیه تودهنتون افتاده: لس انجلس, البانی... من این را توی پارس اباد خودمون دیده ام.
    • محمد IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      35 8
      مگر مساله عوارض است؟ چرا مسائل رو سطحی میبینید؟ قطع مرز ایران و ارمنستان یعنی محاصره ژئوپولیتیک شمال غرب ایران. یعنی از دست رفتن کریدور های بین المللی شمال جنوب، محدود شدن ارتباط ایران اروپا به مسیر ترکیه (علیف اختیاری از خود ندارد). قطع مرز ایران وارمنستان یعنی از دست رفتن فرصت های اقتصادی ایران و ارمنستان. یعنی ضرر هنگفت مردمان آذری ما. قطع مرز ایران و ارمنستان یعنی تغییر مسیر جاده ابریشم. یعنی تسلط ترکیه بر راه های ارتباطی ما. یعنی باز شدن پای ناتو در کل شمال غرب ما و دریای کاسپین. یعنی از دست رفتن توازن در قفقاز. یعنی ناامن شدن مرز های شمال غرب ما.
  • مهدی IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    چرا آذربایحان.گنجه ونخجوان باکو وغیره را طبق قرارداد که مدتش تمام شده را به ایران برنمیگردانید
  • US ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    منطقه مختار ک آذربایجان باعث شده علی اف گنده گویی کند اگر به این کار ادامه دهد باید خود مختاری را از آذربایجان گرفت
  • حسین IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    وقتی میگوئیم هرگونه تغییر در ژیوپلیتیک با واکنش ایران روبرو خواهدشد یعنی داریم تهدید و در مسائل بین دوکشور ارمنستان و اذربایجان دخالت میکنیم.
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      139 8
      عجب فرمایشی !!حاتم بخشی کردن مرزها را مسائل مربوط به ارمنستان و باکو می دانید شما؟؟
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      وطن فروش به روایت تصویر!
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      102 9
      نه بابا یک کلام از مادر عروس
  • جم IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    رفتار و گفتار علی اف بخشی از طرحی است که هم اکنون بر علیه ما در حال انجام است. البته علی اف را تحریک کرده اند و منافعی را برای توسعه تصور می کند اما علی اف ها نمی دانند عثمانی می خواهد آذربایجان را ببلعد. آن تاریخ خود را فراموش کرده اند. . قصد دشمن این است تا ما را در آذربایجان درگیر کند و احساسات آذری را بر علیه یکپارچگی وطن تحریک کند. این دامی است که گام اولش اراجیف علی اف است. بهترین کار بصیرت مردم آذربایجان است.
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      دخالت نکنیم تنها مسیر ارتباطی ایران با ارمنستان و اروپا قطع خواهد شد 693
  • رضا# IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    چرا اصلا اجازه سرقت نام آذربایجان را دادید . بالای ارس آران بود و پایین آذربایجان . بر اساس مستندات تاریخی شکایت به لاهه ببرید ویا منتظرجنگ باشید .
    • مرتضی IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      بله همینطوره - بنده ایرانی آذری تبار هستم ، جد پدریم همیشه میگفت اونور رود ارس ، منطقه آران و شروان و نخجوان هست و سه ناحیه از نه ناحیه آذربایجان ما (که سه بخش در بالای رود ارس و شش بخش آن در بخش پایین رود ارس است) میباشد .
  • محمود خانلاری IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    62 18
    خویشتنداری همراه با اعلام صریح و مقتدرانه هشدار و نشر آن در رسانه های بین المللی شاید بتواند حاکم بی عقل باکو را سر عقل بیاورد.
  • علی IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    یا یک حمله استان بین مرزی ارمنستان را بگیرید و کار را تمام کنید تا علی اف به غلط کردن بیفتد
  • مهرداد IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    آذربایجان با تحریک ترکیه واسراییل میخواد کریدور شمال از ارمنستان بگیرد متاسفانه ایران همیشه ضعیف برخورد کرده و همسایگان ایران متوجه این موضوع شده اند وایران باید کمک نظامی به ارمنستان بکند
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      6 103
      مگه تا حالا نکرده؟
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      98 10
      دوست محترم مردم عزیز کشور آذربایجان اکثرا شیعه و مسلمان هستند که با مردم ایران ریشه های فرهنگی مذهبی و تاریخی مشترک دارند کمک ما به ارمنستان به هیچ وجه عاقلانه نیست بهتر است که ایران در صدد ایجاد منافع مشترک با کشور آذربایجان از جمله کریدور های ترانزیتی خلیج فارس به اروپا از طریق آذربایجان باشد
  • احمد IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    53 25
    بهترین راه حل بازگشت باکو ونخجوان وارمنستان به ایران عزیز خودمون هست تا این علیف صهیونیست بره اسرائیل خودش
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    خویشتنداری در برابر مقام اول کشوری که می گویید بخشی از ملت ما در ایران هستند!!
  • حاجی اذری IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    یهوداف یادش نمیاد که شهری که درآن لولیده بخشی ازپاره تن ایران عزیز است
  • مهدی IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    این آقا نمیفهمه اسرائیل تلاش میکنه سرزمین آذربایجان رو تبدیل به جنگ نیابتی خودش با ایران کنه
  • سید IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    126 8
    اردوغان و اسرائیل ، علی اف را سر سیخ کردند تا با ایران شاخ بشه بعدش آنها هم وارد معرکه شوند.
  • جعفری IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    127 9
    آقاتجزیه طلب واقعی رابشناسید،کردها ایرانی اصیل هستند جزبه دامان مادر پناهی ندارند تازه تجزیه را نوع دیگری میخواهند کردستان ترکیه عراق وسوریه سابقا خاک ایران بوده وباید به ایران برگردند.
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    100 7
    این بابا خودش رو برای کودتا علیه اش آماده می‌کند...!
  • محسن IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    102 7
    فعلا اسرائیل افسارش کرده جوش میده ... شیر ییمار بازهم شیره دالان زگزور و بستن مرز ایران برابر است با ملحق شدن دوباره آذربایجان به خاک ایران ...
  • فرشید الازمنی IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    هنوز صابون بچهای سپاه به تنش نخورده که اینطور اراجیف گویی میکنه...علی اف ماست خورد...
  • داریوش IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    122 9
    متاسفانه الهام علی اف ظاهرا ازیاد برده که قرارداد ترکمنچای به اتمام رسیده واین کشور بخشی از خاک ایران عزیز میباشد .گزافه گویی های وتوهین ها به مردم آذری زبان کشور از یاد ما مردم تبریز فراموش نمیشود واین شخص با طعمه گذاری صهیونیست ،به جز لطمه زدن به پیوند دیرینه مردم آذربایجان هدف دیگری رادنبال نمیکند .
  • بیژن کیا ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    چقدر صحبت ها و کارهای احمقانه اش به صدام حسین شباهت پیدا کرده.
  • خادم IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    100 8
    بشین سرجات بازرس دو دو
  • سید IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    وقتی درگوش آذربایجان مانورمیدی ،وقدرتنمایی میکنی ،این چه دیپلماسیه انتظارداری اذربایجان شادمان باشدیاناراحت خودکرده راتدبیریست!!!
  • مجید IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    25 9
    شلغم هم میوه شد علی اف مردم ما را نمی‌شناسد !!!
  • اهورا IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    23 7
    اقای اف این روبدان که دولت ومردم ایران برای مردمان اذربایحان احترام خاصی دارندفرقی نمیکنه ازچه قومیت،مذهب ونژادی باشند واین هم خوب بدان اگه بخواهی پاتوازگلیمت درازترکنی فقط سپاه پاسداران ماحسابی ازخجالت حسابی درمیاددرحداندازه ای نیستی که ارتش میهن ایران بخوادواردعمل بشه گول اسرائیل امثال اونهارونخور
  • غلامرضا پوراستوار DE ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    17 6
    علی اف از طرف رژیم صهیونیستی دستور میگره من بهش میگم سرت را به باد نده. هرکه با درافتاد... ورافتاد
  • محمدرضاعباسی IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    16 7
    این حرفهای علی اف به خاطر ترس خودش و دور و اطرافیاش هست خودش هم صاف می ره سر اصل مطلب رزمایش نیروهای مسلح ایران را اشاره می کنه توجه کنید که الهام علی اف اصلا پشتوانه مردمی نداره اگر هم درصدی جنگ میان ایران و آذربایجان در بگیره مطمئن باشید زودتر از بقیه به اروپا یا آمریکا فرار می کنه اگر هم کشته بشه که مردم کشور آذربایجان جشن میگیرند
  • حسام IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    14 7
    آقای علیف یک مقدار به حکومت هائی که بابازی دیگر کشورها دستاویز شدند وعاقبت آنهارا ببین ،شما از صدام قویترید؟ آنقدر فدائی داری؟!! برای بقای خودت هم شده حرمت همسایگان را رعایت کن وفریب اجانب رانخور که آنها تورا به کمترین چیزی که در تخیلت نمی گذردمی فروشند،به آرامشت و شرایط فعلیت نگاه کن اگر ناراضی بودی بازی را ادامه بده
  • IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    19 4
    آفا جان شروع اکتشاف نفت در کنار ارس می تواند از باد گردن علی افندی بکاهد
  • خراسانی IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    25 6
    یاکریم.منطقه قفقازنخجوان باکو وتمام مناطقی که دردوره قاجارملعون ازایران جداشده بایدبه خاک وطن برگردد دیروزود دارداماسوخت وسوزندارداذربایجان خاک ایران است.یاحق
  • رضا IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    7 6
    البته در این میان نمی توان نقش روسیه و تاثیر چراغ مثبتش به تحرکات آذربایجان را ندیده گرفت. با توجه به بودن دست روسیه زیر ساتور اوکراین حل مسئله ساده تر از این حرفها باشد.