پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
۰ نفر

استیون اسپیلبرگ در هفتاد و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین با ادای احترام و جایزه افتخاری خرس طلایی جشنواره برای یک عمر دستاورد هنری تقدیر می‌شود.

اسپیلبرگ

به گزارش همشهر آنلاین، جدیدترین فیلم اسپیلبرگ، «فیبلمنز»، نگاه نیمه اتوبیوگرافیک او به بزرگ شدن به عنوان یک نوجوان شیفته سینما در آریزونا و کالیفرنیای شمالی، نیز در این جشنواره که از ۱۶ تا ۲۶ فوریه ۲۰۲۳ برگزار می‌شود، نمایش داده می‌شود. یونیورسال پیکچرز آلمان این فیلم را در ماه مارس در سینماهای این کشور اکران خواهد کرد.

ماریت ریسن‌بیک و کارلو چاتریان، مدیران برلیناله، در قال یک بیانه گفتند: «استیون اسپیلبرگ با حرفه‌ای باورنکردنی، نه تنها چندین نسل بیننده را در سراسر جهان مسحور کرد، بلکه معنای جدیدی به «سینما» به‌عنوان خالق رویاها بخشیده است.  

استیون آلن اسپیلبرگ زادهٔ ۱۸ دسامبر ۱۹۴۶ کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی است. او فعالیت حرفه‌ای خود را در دورهٔ هالیوود نو آغاز کرد و از چهره‌های برجستهٔ این دوره است. او از لحاظ فروش فیلم‌هایش موفق‌ترین کارگردان جهان است. اسپیلبرگ دریافت‌کنندهٔ افتخارات گوناگونی از جمله سه جایزهٔ اسکار، یک جایزهٔ مرکز کندی، یک جایزهٔ گلدن گلوب سیسیل بی دمیل و جایزهٔ یک عمر دستاورد هنری بنیاد فیلم آمریکا بوده‌ است. او در سال ۲۰۱۳ از سوی مجلهٔ تایم به عنوان یکی از ۱۰۰ شخصیت برجسته قرن بیستم انتخاب شده‌است.

اسپیلبرگ در سینسیناتی، اوهایو به دنیا آمد و در فینیکس، آریزونا بزرگ شد. او به کالیفرنیا رفت و در کالج به تحصیل در رشتهٔ سینما پرداخت. او ابتدا کارگردانی قسمت‌های تلویزیونی و چندین فیلم کوچک برای یونیورسال استودیوز را بر عهده داشت، و برای کارگردانی تریلر آرواره‌ها (۱۹۷۵) به شهرت رسید. او سپس کارگردانی فیلم‌های علمی تخیلی «برخورد نزدیک از نوع سوم» (۱۹۷۷) و «ئی. تی. موجود فرازمینی» (۱۹۸۲) و مجموعهٔ اکشن-ماجراجویی «ایندیانا جونز» (۱۹۸۱–۲۰۰۸) را بر عهده گرفت که در گیشهٔ جهانی با فروش بالایی مواجه شدند. اسپیلبرگ در فیلم‌های «رنگ ارغوانی» (۱۹۸۵) و «امپراتوری خورشید» (۱۹۸۷) به تجربهٔ ژانر درام پرداخت.

اسپیلبرگ پس از وقفه‌ای کوتاه در سال ۱۹۹۳ با فیلم اکشن علمی تخیلی «پارک ژوراسیک» و فیلم درام «فهرست شیندلر» به فعالیت در زمینهٔ فیلم‌سازی بازگشت و حرفه‌اش پی در پی در گیشهٔ جهانی با موفقیت همراه بود. او در سال ۱۹۹۸ فیلم حماسی «نجات سرباز رایان» دربارهٔ جنگ جهانی دوم را کارگردانی کرد که با موفقیت‌های تجاری همراه بود و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. اسپیلبرگ این روند را در دههٔ ۲۰۰۰ با کارگردانی فیلم‌های «هوش مصنوعی» (۲۰۰۱)، «گزارش اقلیت» (۲۰۰۲) و «جنگ دنیاها» (۲۰۰۵) ادامه داد. او از آن زمان تاکنون چندین فیلم فانتزی از جمله «ماجراهای تن‌تن» (۲۰۱۱) و «بازیکن شماره یک آماده» (۲۰۱۸)، درام‌های تاریخی «اسب جنگی» (۲۰۱۱)، «لینکلن» (۲۰۱۲)، «پست» (۲۰۱۷) و موزیکال «داستان وست ساید» (۲۰۲۱) را کارگردانی کرده‌ است.

کد خبر 722774
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha