عباس سلیمی‌نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت:  ما نباید با سلبریتی ها که یک قشر پر مصرفی هستند و هزینه هایشان زیاد است و به دنبال این هستند که امکاناتی را برای خودش به دست بیاورند درگیر شویم.

عباس سلیمی نمین

به گزارش همشهری آنلاین، عباس سلیمی‌نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت:  ما نباید با سلبریتی ها که یک قشر پر مصرفی هستند و هزینه هایشان زیاد است و به دنبال این هستند که امکاناتی را برای خودش به دست بیاورند درگیر شویم. در ادامه مشروح گفت‌وگو با این فعال سیاسی را می‌خوانید.

 دشمن به دنبال فرصتی برای ورود به میدان بود

 بعد از شکستی که دشمنان در فتنه های اخیر از مردم و نظام خوردند، می بینیم در حوادث اخیر هم با برنامه های جدیدی به میدان آمده اند، تحلیل شما در این باره چیست؟

 ما در ارتباط با برنامه هایی که دشمن در طول تاریخ علیه ما پیگیری کرده، تجربیات زیادی داریم، منتهی آنچه که غالباً برای ما بسیار سخت بوده و منجر به ریزش هایی از بدنه انقلاب شده است آن توطئه هایی است که به فتنه تبدیل شده است و این فتنه‌ها تشخیص را در صحنه دشوار کرده است.

در این مسائل اخیر هم کاملاً مشخص بود که دشمن سال ها قبل و پس از شکست‌هایی که از سال ۸۸ به بعد متحمل شد، به یک جمع بندی هایی رسید تا آمادگی هایی برای حضور در صحنه کسب کند و زمینه را به گونه ای فراهم کند و هر زمان که مساعد بود، وارد میدان شود.

دشمن برای چهل سالگی انقلاب اسلامی برنامه ریزی کرده بود اما چند عامل مانع شد؛ مثلاً کرونا یکی از آن موانع بود که با توجه به شیوع کرونا نمی توانستند اقدام موثری را ترتیب دهند بر همین اساس صبر کردند و امروز موج می زنند تا یک موضوعی را به دست بیاورند که این موضوع کشش لازم را برای اقدامات شان داشته باشد.

خود کرونا یک فشارهای اقتصادی ایجاد کرد و تحریم ها هم از سوی دیگر یک مسائلی را بوجود آورد و دولت آقای روحانی هم یک سری کم کاری ها و کاستی هایی را رقم زد و این ها همگی موجب شد تا نارضایتی هایی را در جامعه به دنبال داشته باشد.

در حوادث اخیر یک سری تفاوت های تاکتیکی را از سوی دشمنان شاهد هستیم

 دشمن در حوادث اخیر از چه ابزارهایی برای تشویش اذهان عمومی استفاده کرد؟

 برخی مسائل مثل مسئله جوانان و زنان در دوران کرونا حاد شد؛ یعنی جوانان در دوران کرونا با واقعیت ها منعطف شدند و مسائلی از این دست موجب شد ارزیابی بیگانگان بر این باشد که می توانند بر دو بستر بانوان و جوانان سوار شود. مطالبات بانوان که عمدتاً بر احساسات استوار است و این وجه مشترک جوانان و بانوان کشور است؛ دو قشری که احساس در آن ها بسیار پررنگ است.

البته احساسات لازمه نقش آفرینی شان در جامعه است؛ اگر در جوان احساس نباشد، تحرک لازم نخواهد داشت و از طرفی اگر در بانوان هم احساس نباشد نمی توانند در خانواده نقش خودشان را ایفا کنند.

در این دوره شاهد یک مسائلی هستیم که باید بسیار بسیار هوشمندانه عمل کرد؛ در حوادث اخیر گروهی از مردم یک سری ناراحتی هایی دارند که آن ناراحتی ها موجب شده به خیابانها بیایند اما دشمن می خواهد در جامعه دشمنی و عداوت بوجود بیاورد؛ لذا حتما باید این دو مقوله را از هم جدا کنیم که اگر نتوانیم تحلیل جامعی داشته باشیم قطعاً منجر به بروز برخی از فضا ها خواهیم بود.

 دشمن خشونت خود را به گردن جمهوری اسلامی می‌اندازد

در ارتباط با حوادث اخیر یک سری تفاوت های تاکتیکی را از سوی دشمنان شاهد هستیم؛ در گذشته دشمن اینگونه عمل نمی کرد و یک تاکتیک های جدیدی در میدان های امروز به کار گرفته است. دشمن بلافاصله خشونت خودش را به گونه ای دنبال کرد که تشخیص برای مردم راحت نباشد. در ابتدای امر این مسئله تا حدی آشکار بود و این خشونت ها موجب می شد تا کسی وارد میدان دشمن نشود.

اما الان دشمن خشونت می ورزد و مسئولیت این خشونت را به گردن جمهوری اسلامی می اندازد و نظام در این شرایط باید خیلی هوشیار عمل کند و با بهره گیری از رسانه ها به گونه ای عمل کند که دشمن نتواند مسئولیت این خشونت ها را متوجه نظام کند؛ در غیر این صورت دشمن در حوادث اخیر توانسته هم خشونت ورزی کرده و هم مسئولیت این خشونت را به گردن نظام بیاندازد؛ در چنین شرایطی نباید از نقش و کارکرد رسانه غفلت نکنیم.

ما از ابتدای انقلاب این فتنه ها را به صورت های مختلف داشتیم فقط امروز دشمن تاکتیک های خود را تغییر داده است و تاکتیک های جدیدی را با ابتکارعمل جدید به کار گرفته و تشخیص را دشوار کرده است.

 رژیم صهیونیستی نام منافقین را از لیست تروریستی خارج کرد

 تحلیل و ارزیابی شما از نقش منافقین در عملیات‌های تروریستی اخیر چیست؟  

 ما در دهه ۶۰ با منافقین درگیر بودیم و حاصل این درگیری ها منجر به شناخت در جامعه شد و در نتیجه حاصل این شناخت، تنفر و شناخت عاملان دشمن بود که مرتکب جنایات بزرگی علیه ملت ایران شد.

علیرغم خیانت های منافقین علیه ملت ایران، صدام و رژیم صهیونیستی نام منافقین را از لیست تروریستی خارج کردند و تلاش کردند چهره منافقین را تطهیر کرده و با دادگاهی که در سوئد برگزار کردند، به دنبال این بودند که مظلومیت را متوجه مافقین کنند در حالی که منافقین در نزد مردم خیلی منفور بودند.

دشمن سعی کرد جنایات منافقین را پنهان کند؛ در حوادث اخیر هم هیچ نشانی از منافقین نبود اما همین منافقین امنیت را در داخل کشور بر هم زدند و در خارج از کشور هم بیشترین استفاده از منافقین صورت می گیرد اما هیچ نام و نشانی از آن ها در حوادث اخیر کشور نیست و این بدان معناست که خیلی هنرمندانه توانستند خودشان را پنهان کنند این بسیار حائز اهمیت است که چه مدیریتی در پشت صحنه صورت می گیرد که تضادها، درگیری و تقابل ها در نیروهای مخالف جمهوری اسلامی به حداقل ممکن تنزل پیداکند.

غربی ها سال هاست که کار می کنند تا آن چیزی که ناممکن تصور می شد - یعنی در کنار هم قرار گرفتن منافقین، سلطنت‌طلب‌ها و براندازان در مقابله با جمهوری اسلامی- را با بهره گیری از تلاقی مشترکات شان مدیریت کنند.

 منافقین امروز تاکتیک خشونت ورزی مطلق دارند

رسانه‌ها در این بین چه وظیفه‌ای دارند؟

 منافقین مخالف جمهوری اسلامی از خودشان هیچ قدرتی ندارند و اتفاقات اخیر با حمایت آمریکا، صهیونیست ها و غربی ها صورت گرفته است و این حمایت ها به تحرکات و امکاناتی که به این ها داده می شود بر میگردد تا این منافقین، سلطنت طلب ها و براندازان خود را با هم همراه کنند.

درست است که ما در تاریخ معاصر و در چند دهه گذشته این تجربیات را داشتیم اما نباید از تاکتیک های جدید دشمن غفلت کنیم که تشخیص را مشکل کند.

منافقین امروز تاکتیک خشونت ورزی مطلق دارند اما از آن ها هیچ نشانی نیست؛ اگر از آن ها نشانی باشد مردم خودشان بلافاصله متوجه می شوند. رسانه ها حتما باید در این زمینه کار جدی را دنبال کنند تا صحنه برای جامعه روشن باشد که دنبال کردن مطالبات باید به گونه ای صورت بگیرد در زمین جریان های منفور غرب عمل نشود.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که ما جریان منافقین را جریان دمکراتیک نمی دانیم و با آن ها همکاری نمی کنیم که این یک دروغ بزرگ بود، در صورتی که آمریکایی ها بیشترین داد و ستد را با منافقین دارند.

آمریکایی ها ابتدا مسعود رجوی و سپس مرم رجوی را پنهان کردند و حالا هم شخصی به نام اسماعیلیون که با منافقین ارتباط دارد، را مطرح می کنند. لذا ضروریست رسانه ها میدان را برای مردم به گونه ای روشن کنند تا مطالباتشان را در زمین دشمن دنبال نکنند.

 توده مردم با خشونت همراهی نخواهند داشت

استراتژی دشمن در طراحی اقدامات تروریستی چیست؟  

 خشونت موجب این می شود که مردم میدان را خالی کنند و وارد میدان نشوند؛ اما دشمنان برای اینکه بتوانند خشونت بورزند و هم از عواقب خشونت ورزی دور شوند بلافاصله با رسانه های خودش فضاسازی می‌کنند که گویا خشونت را جمهوری اسلامی مرتکب شده است.

خشونت هایی که در میدان می بینیم از شیوه های منافقین است اما اگر نتوانند خشونت را به جای دیگری نسبت دهند به نفعشان نیست؛ در واقع توده مردم با خشونت همراهی نخواهند داشت. این مطلب به گونه ای صورت می گیرد که تشخیص را برای مردم دشوار کند. اگر مردم دریابند که در محیطی که پلیس هیچ سلاحی نداره و هیچ کسی اجازه استفاده از سلاح گرم ندارد طبیعتاً باید این مسئله توسط رسانه ها برای مردم روشن شود.

در دانشگاه هم شاهد بودیم که با خشونت همراهی نشد و جریان غرب در دانشگاه هم شکست آشکاری خورد؛ کسانی که خشونت می ورزند در صحنه های دیگر هم با شکست مواجه خواهند شد.

سلبریتی‌ها دارای بینش سیاسی نیستند

سلبریتی ها در حوادث اخیر چگونه ایفای نقش کردند؟  

 ما نباید با سلبریتی ها که یک قشر پر مصرفی هستند و هزینه هایشان زیاد است و به دنبال این هستند که امکاناتی را برای خودش به دست بیاورند درگیر شویم. این قشر غالباً می خواهد برخورداری داشته باشد و ما نباید خودمان را در مقابل این قشر قرار دهیم در حالی که می توان به راحتی با آن ها تعاملاتی داشت.

 اینکه برخی می گویند این ها دستمزدهای میلیاردی از برنامه هایشان می گیرند و خانه هایشان چندین میلیارد است معتقدم با این تقابل ها ما خط خودمان را تنازل داده ایم. این قشر، قشری است که امکانات مرفهی دارد و از دادن مالیات فرار می کند و در هنگام عقد قرارداد به دنبال این است که مالیات پرداخت نکند.

ما نباید به گونه ای عمل کنیم که با این قشر در تقابل قرار بگیریم. این قشر قشر خاصی است و نباید در این زمینه برخوردهای سطحی داشته باشیم که بعضاً در رسانه ها دیده ام که زندگی های اینها و زندگی های پر مصرف آن ها بیان می شود که خیلی خوب نیست، ما نباید در این بازی قرار بگیریم.

اگر مطالبی هم از جانب سلبریتی ها مطرح شد نباید احساس کنیم که اینها نیروهای متفکر هستند و از روی حساب و کتاب حرف می زنند؛ این ها قشر احساسی هستند و نباید خیلی با این قشر خودمان را مشغول کنیم.

 هم صنف های رسانه‌ سلبریتی‌ها می توانند آن ها را متوجه اطلاعات غلط شان کنند نه اینکه ما بخواهیم تقابلی با آن ها ایجاد کنیم. این ها دارای اطلاعات سیاسی و بینش سیاسی نیستند و از سوی دیگر عنصر فکری هم نیستند که بخواهیم آن ها را جدی بگیریم.

کد خبر 722562
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha