روسیه در بحبوحه جنگ با اوکراین اعلام کرد که شماری جت جدید و ارتقا یافته «سوخو-۳۰ اس‌ام» به وزارت دفاع این کشور تحویل داده شده است.

سوخو ۳۰

به گزارش همشهری آنلاین، همزمان با تداوم نبرد روسیه با اوکراین،   دولت روسیه  روز دوشنبه اعلام کرد که شرکت هواپیمایی «یونایتد» شماری جنگنده جدید «سوخو-۳۰ اس‌ام»   و «یاک-۱۳۰» را به وزارت دفاع روسیه تحویل داده است.

بنابر گزارش خبرگزاری «تاس» در بیانیه دولت روسیه  آمده است که شرکت صنایع هوایی شرکت هوایی «ایرکوتسک» وابسته به شرکت هواپیمایی متحد، جنگنده‌های جدید سوخو-۳۰ اس ام و هواپیماهای آموزشی، رزمی یاک-۱۳۰ را تولید و به وزارت دفاع روسیه تحویل داده است.

روسیه اعلام کرده که جنگنده‌های سوخو-۳۰ ارتقا یافته هستند و در خدمت نیروهای هوافضا و نیروی دریایی روسیه خواهند بود.

بر اساس این گزارش، سامانه اویونیک و مخابراتی  این جنگنده ارتقا یافته و در نتیجه قابلیت‌های رزمی  سوخو-۳۰ از جمله برد شناسایی اهداف هوایی افزایش یافته است. جنگنده‌های جدید قادرند با سلاح‌های هوشمند جدید از فاصله چند صد کیلومتری به اهداف هوایی، زمینی و دریایی حمله کنند.

هواپیمای دو کابینه یاک-۱۳۰ نیز برای آموزش مقدماتی و پیشرفته خلبانان برای یادگیری پرواز با جنگنده‌های پیشرفته از جمله جنگنده‌های نسل چهار به بالا استفاده می‌شود.

روسیه در روزهای گذشته نیز از تحویل سری جدید بمب افکن‌های «سوخو-۳۴ ام» به  وزارت دفاع این کشور خبر داد. در  بیانیه دولت روسیه آمده است، که این جنگنده‌ها تحت دستورات شورای هماهنگی برای برآورده کردن خواسته نیروهای مسلح روسیه در جریان عملیات نظامی در اوکراین به نیروهای روس تحویل داده شده است.

عکس | نسل جدید جت‌های «سوخو۳۰» در جنگ اوکراین | پیشرفته‌ترین جنگنده روس‌های وارد جنگ شد

سوخو-۳۴ مجهز به بمب‌ها و راکت‌های مختلف هدایت ‌شونده و غیرهدایت‌ شونده است. این هواپیما دارای موتورهای توربوجت «ای ال-۳۱» و رادار قدرتمند «اس اچ-۱۴۱» برای یافتن  انواع اهداف هوایی و زمینی است.

این هواپیما به لطف کابین محافظ‌دار خود می‌تواند اهداف را از ارتفاع کم هدف قرار دهد. گفته می‌شود سوخو-۳۴ ام مجهز به سامانه الکترونیکی بهبود یافته است. برد پرواز این هواپیما ۴۰۰۰ کیلومتر است و می‌تواند به سرعت ۱۹۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

 علیرغم تحریم‌های سنگین غرب علیه روسیه، این کشور برنامه‌هایی برای ساخت جنگنده نسل ششم و رقابت با ایالات متحده و چین در این عرصه دارد.

وبگاه آمریکایی «۱۹ فورتی فایو» نوشت، نیروی هوایی روسیه دنبال جایگزین برای جنگنده «میگ-۳۱ فاکس هاوند» است. مشخصات میگ- ۴۱ بسیار بلندپروازانه است. سرعت این جنگنده چهار تا پنج ماخ اعلام شده و این ممکن است مواد روی بدنه برای خاصیت پنهان کاری را بسوزاند. این جنگنده هواپیما باید سلاح‌های ابرفراصوت مانند «کینژال» را پرتاب کند.

کد خبر 722081
منبع: فارس

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 10
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • سجاد IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    41 11
    داداشمون قرار بود چهل و هشت ساعته بگیره اکراینو چطور شد الان یکی باید اکراینو بگیره که خود روسیه رو نگیره .
  • جاوید ایران IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    21 7
    افسوس و صد افسوس که بیت المال ایرانی داره تو این جنگ دود میشه.
  • هموطن IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
    21 6
    روسیه رو ول کنید خودمون کم بد بختی و برادر کشی داریم ملت ما تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه یه سری کشور مثل کرو کدیل منتظر شکارمونن گیر کرده فقط بخاطر بد حرف زدن با این ابر قدرت‌های بی شرف روسیه هم یکیشونه داریم حرس همدیگرو در میاریم و برادر کشی میکنیم