یک دیپلمات پیشین کشورمان درباره واکنش احتمالی جمهوری‌اسلامی به قطعنامه ضدایرانی اخیر شورای‌حکام آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی به همشهری گفت: با توجه به شرایط کنونی و تحولات داخلی و بین‌المللی می‌طلبد که با درایت و هوشمندی ویژه به اقدام‌های خصمانه طرف مقابل پاسخ دهیم و اسیر بازی‌سازی‌های آنان نشویم.

ابوالقاسم دلفی

به گزارش همشهری آنلاین، ابوالقاسم دلفی سفیر سابق ایران در فرانسه با بیان اینکه قطعنامه‌ای که اخیرا در شورای‌حکام به تصویب رسید با هدایت آمریکا و تروئیکای اروپایی بوده‌است، افزود: این قطعنامه اگرچه غیراجماعی بود و با مخالفت روسیه و چین همراه شد، اما با اکثریت قابل‌توجهی به تصویب رسید و محتوای نسبتا تندی هم داشت که ایجاب می‌کند به‌صورت سنجیده‌ای با آن مواجه شویم.

وی ادامه ‌داد: این قطعنامه مدعی است که جمهوری‌اسلامی بیش‌از گذشته باید با آژانس همکاری کند و ایران همکاری‌های لازم را با این نهاد نداشته‌است. ازسوی دیگر حاوی تهدیدهای ضمنی هم هست که اگر همکاری‌ها مناسب نباشد، گام بعدی هدایت پرونده ایران به مسیر دیگری است که حتی امکان دارد به شورای‌امنیت سازمان ملل نیز منتهی شود.

دلفی عنوان‌کرد: پس‌از صدور قطعنامه ضدایرانی در ژوئن گذشته علیه ایران در شورای‌حکام، واکنش ما این بود که نسبت به خاموش کردن دوربین‌های فراپادمانی آژانس اقدام کردیم و دسترسی این نهاد بین‌المللی به برخی سایت‌ها و مراکز هسته‌ای ما قطع شد. باید درنظر داشت که تحولات آن مقطع، با چالش‌هایی در روابط ایران و آژانس همراه بود که اکنون شاهد تبعات آن و تصویب قطعنامه‌ علیه ایران هستیم.

وی با بیان اینکه باید درنظر داشت درنهایت مذاکرات ایران و آژانس بخشی از فرایند گفت‌وگوهای برجامی است، ادامه‌ داد: درصورتی که مذاکرات برجامی به نتیجه روشنی نرسد و همچنان متوقف بماند، نباید انتظار داشت روابط ایران و آژانس به مسیر مطلوبی هدایت شود. این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در شرایط کنونی و با توجه به تحولات به‌وجود آمده، به‌نظر می‌رسد دوطرف به این نتیجه رسیده‌اند که مذاکرات فعلا متوقف بماند. درچنین شرایطی این اهرم آژانس است که ازسوی طرف‌های غربی به‌کار گرفته می‌شود تا به این وسیله تحرک جدیدی به گفت‌وگوها داده شود.

دلفی افزود: درعین‌حال باید به این موضوع هم توجه داشت که با توجه به اینکه تروئیکای اروپایی پیش‌نویس قطعنامه‌ علیه ایران را پیشنهاد دادند و به‌نوعی بانی آن بودند، به‌نظر می‌رسد همچنان تمایل برای بازگرداندن مذاکرات به مسیر گذشته وجود دارد. ازسوی دیگر باید نیم‌نگاهی نیز به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا داشت و اینکه جمهوریخواهان مخالف برجام نتوانستند حائز اکثریت مدنظرشان شوند؛ بنابراین می‌توان اینگونه درنظر گرفت که دست دولت آمریکا برای به نتیجه رساندن گفت‌وگوها هنوز بسته نشده‌ و حتی شرایط بهتری برای پیگیری مذاکرات به‌وجود آمده‌است.

وی با بیان اینکه روابط ما با سازمان‌های بین‌المللی در شرایط حساسی قرار گرفته‌است، گفت: براین اساس باید هوشمندانه عمل کنیم و تعامل دقیق با اینگونه سازمان‌ها را در دستورکار قرار دهیم. نباید اجازه دهیم طرف مقابل در طراحی‌های خود برای افزایش فشارها بر ایران موفق شود. دلفی اضافه‌کرد: باید حواس‌مان به این نکته باشد که در سرزمین‌های اشغالی، نتانیاهو درحال قدرت گرفتن دوباره است و لابی‌های عرب ضدایران نیز بیش‌از گذشته فعال شده‌اند و می‌کوشند از ناآرامی‌های اخیر نهایت بهره‌برداری را داشته باشند و به سمت گرفتن اجماع‌ جهانی علیه جمهوری‌اسلامی حرکت کنند.

کد خبر 721793
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha