همزمان با افتتاح بازی‌های جام‌جهانی۲۰۲۲ در قطر، نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «جام‌جهانی فوتبال- ایران۱۴۰۱» در حوزه هنری افتتاح شد.

کاریکاتور

به گزارش همشهری، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، مدیر بخش تجسمی حوزه هنری در مراسم افتتاحیه با اشاره به این نکته که نمایشگاه حاصل تلاش همکاران در حوزه هنری بخش تجسمی است، توضیح می‌دهد: «نزدیک به یک سال است که در تلاش برای برگزاری این نمایشگاه هستیم.در این نمایشگاه  ۷۲کشور حضور دارند و این حضور با تعاملاتی که داشتیم، صورت گرفته است.»

شجاعی همچنین می‌گوید: «از سال ۲۰۰۱ که سایت ایران کارتون تاسیس شد به شکل مستمر با هنرمندان بزرگ دنیا در ارتباط بوده‌ایم. خوشبختانه در این اتفاق، شاهد حضور پرتعداد هنرمندان دیگر کشورها هستیم. کیفیت برایمان خیلی مهم بود و  همین موضوع کار داوری را برای ما بسیار سخت کرد. ۱۷۳۶ اثر در ۲بخش کارتون و کاریکاتور ارائه شد.

موضوع آثار آزاد بود، اما در بخش کاریکاتور که طراحی چهره بازیکنان ۳۲تیم و کادر فنی آنها بود، کار به هر جهت فنی‌تر شد. در این بخش سجاد رافعی، بهمن عبدی و محمدرضا دوست‌محمدی که هر ۳از کاریکاتوریست‌های متبحر هستند، کار داوری را انجام دادند.»

شجاعی‌طباطبایی این فعالیت و اتفاق را یک پیوست فرهنگی برای تیم ملی عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: «هم‌اکنون در میان ۳۲تیم ملی که در مسابقات جام‌جهانی شرکت کردند، تنها کشوری هستیم که بسته‌های فرهنگی با موضوع و عنوان جام‌جهانی داریم. این فعالیت فرهنگی هم در قالب کارتون و کاریکاتور که یک زبان بین‌المللی است، برگزار شد و هم قرار است با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این آثار نه‌تنها در حوزه هنری تهران، بلکه در ۳۱مرکز حوزه هنری کشور به نمایش درآید. همچنین قصد داریم این اتفاق در قطر که میزبان جام‌جهانی است، صورت بگیرد و پیگیرش هستیم.»

طباطبایی همچنین به فضای شهری اشاره کرده و یادآور می‌شود در طول برگزاری بازی‌های جام‌جهانی امیدواریم این آثار در فضای شهری پایتخت هم به نمایش دربیاید. در این مراسم کاریکاتوریست‌های دیگر هم حضور داشتند.

علی فروزانفر، سخنران دیگر این مراسم بود. وی از اعلام فراخوان این نمایشگاه گفت و اینکه فراخوان اوایل تابستان منتشر شد.

فروزانفر توضیح می‌دهد: «موضوع جام‌جهانی و فوتبال ازجمله اتفاقات جذابی است که همیشه ذهن‌ها و دل‌ها را نزدیک می‌کند و همیشه فوتبال فضای شادی را در سطح دنیا برقرار کرده و در ایران هم اینگونه است. حالا این اتفاق شیرین با تلفیق کارتون‌ها و کاریکاتورها جذاب‌تر هم می‌شود. نگاه طنز به فوتبال و چهره‌های فوتبالی شاخص و شناخته‌شده و حتی نگاه انتقادی که در قالب کشیدن کاریکاتور صورت می‌گیرد هم جذاب است که امیدواریم این نمایشگاه بتواند این جذابیت، شادی و نشاط را در جامعه بیشتر کند.»

مکث

داوری ۶۰۰ اثر ایرانی

بیش از ۱۷۰۰ اثر از ۵۷۹هنرمند در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌ شده است. علاوه بر هنرمندان کارتونیست ایرانی، ۷۲کشور هم در مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «جام‌جهانی فوتبال- ایران۱۴۰۱» شرکت کردند که از این میان تعدادی از آثار برگزیده در نمایشگاهی در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. در این میان هنرمندان ایرانی هم ۶۰۰اثر ارائه کرده بودند. این نمایشگاه از ساعت۱۴روز گذشته (۲۹آبان) آغاز به کار کرده است. به‌گفته برگزارکنندگان، این نمایشگاه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۸ به‌مدت ۲هفته میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

چهره‌های فوتبالی مشهور در تهران | کاریکاتورهای فوتبالی ۷۲کشور در ایران
افتتاح نمایشگاه کاریکاتور همزمان با جام جهانی فوتبال

کد خبر 721783
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha