خودروهای فرانسوی رسما از فهرست خودروهای وارداتی به ایران خط خوردند. روز گذشته سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد: دولت ایران و وزارت صمت، خودروسازان فرانسوی را به‌خاطر رفتارشان تحریم کرده و اجازه نمی‌دهد تا آنها با ابزار تحریم، صنعت و بازار خودروی ایران را تحت فشار بگذارند.

واردات خودرو

به گزارش همشهری آنلاین، امید قالیباف گفت: به‌خاطر رفتار غیرحرفه‌ای که فرانسوی‌ها در سال‌های گذشته داشته‌اند، دیگر اجازه ثبت سفارش و واردات محصولات رنو، پژو، سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی را نمی‌دهیم.

به‌گفته او، تاکنون نیز مجوزی برای ورود خودروهای فرانسوی صادر نشده و تمرکز برای واردات، صرفا روی خودروهای ژاپنی، چینی و اروپایی غیرفرانسوی است. اعلام موضع دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو از فرانسه در حالی است که پیش‌تر نیز پیش‌بینی‌هایی در زمینه خط خوردن پژو و رنو از فهرست وارداتی‌ها انجام شده بود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، اوایل آبان‌ همزمان با آغاز فاز اجرایی آیین‌نامه واردات خودرو و زمانی که سیتروئن ۳ به‌عنوان یکی از ۷خودروی انتخابی واردکنندگان اعلام شد، در گفت‌وگو با همشهری عملی‌شدن واردات این خودرو را بعید دانست و گفت: تحلیل من این است که با توجه به اتفاقات اخیر و دستگیری جاسوسان فرانسوی و اعترافات تلویزیونی آنها درخصوص صنعت خودروی ایران، بعید می‌دانم رنو، سیتروئن و پژو با وجود علاقه بسیار زیادشان برای ورود به ایران، بتوانند به این وادی وارد شوند.

مهدی‌دادفر افزود: رنو و پژو با مشکل شدید تقاضا در بازار روسیه مواجه شده‌اند و تولید سالانه آنها از سالانه ۶۰۰تا ۷۰۰هزار دستگاه به ۵۰هزار دستگاه رسیده، در نتیجه این دو شرکت بسیار علاقه‌مندند به بازار ایران وارد شوند و بخش مهمی از بازار خودروی کشور را در اختیار داشته باشند اما در شرایط کنونی، مسائل سیاسی نقش تعیین‌کننده‌ای در زمینه واردات خودرو خواهد داشت.

به آنچه وزارت صمت تحت عنوان«رفتار غیرحرفه‌ای فرانسوی‌ها در سال‌های گذشته» اشاره کرده و مانع واردات دانسته است، حال باید رفتار سیاسی رئیس‌جمهوری‌ فرانسه را نیز اضافه کرد. دیدار هفته گذشته مکرون با افرادی از اپوزیسیون، قطعا مانع بزرگ‌تری در برابر مراودات تجاری با این کشور از جمله واردات خودرو خواهد بود.

اروپایی‌های غیرفرانسوی کدامند؟

وزارت صمت ضمن اعلام خبر حذف کمپانی‌های فرانسوی از فهرست واردات خودرو، آلمان، ایتالیا و اسپانیا را از جمله کشورهایی اعلام کرده که امکان واردات خودرو ازآنها وجود دارد، اما کدام‌یک از خودروهای این کشورها می‌توانند به ایران وارد شوند؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش، ضمن ابراز تردید در خصوص امکان واردات از این سه‌کشور به همشهری گفت: از آلمان هیچ برندی امکان واردات ندارد زیرا فولکس، بنز و بی‌ام و هر سه‌بالای ۲۰هزار یورو هستند و حتی در شرایط نبود تحریم با توجه به دستورالعمل واردات خودرو، امکان واردات ندارند.

دادفر افزود: از صنعت خودروسازی اسپانیا شناختی ندارم و اصولا این کشور صنعت خودروی پیشرفته و قابل توجهی ندارد، از ایتالیا هم فیات را می‌توان وارد کرد، اما آیا از شرکت فیات کرایسلر که سهامدار آمریکایی دارد، می‌توان خودرو آن‌هم خودروی سواری وارد ایران کرد؟ او امکان واردات خودرو از ایتالیا را رد نکرد و افزود: فیات زیر ۲۰هزار یورو می‌توان از ایتالیا وارد کرد اما من بعید می‌دانم امکان انتقال و ورود این خودرو به کشور باشد.

انتقال تکنولوژی، مانع جدی واردات

یکی از شروطی که وزارت صمت در دستورالعمل واردات خودرو گنجانده انتقال همزمان تکنولوژی به همراه واردات است. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو این بند از آیین‌نامه را یکی از موانع واردات دانست و افزود: اگر فرض بر این باشد که آلمان، اسپانیا و ایتالیا بخواهند با ما همکاری کنند، وقتی گفته می‌شود واردات به شرط انتقال تکنولوژی باید انجام شود، با توجه به تعداد نهایی واردات از این کشورها کمی خنده‌دار به‌نظر می‌رسد.

دادفر اضافه کرد: کل واردات ما از این کشورها قرار است ۵۰هزار دستگاه در مدل‌های متفاوت باشد و در چنین شرایطی انتقال تکنولوژی عملا امکان‌پذیر نیست.

دادفر با اشاره به برخی کاستی‌ها در تدوین آیین‌نامه واردات خودرو گفت: وزارت صمت فرایند واردات خودرو را آغاز و عملی کرد اما بررسی‌ها و برنامه‌های مناسبی در این زمینه نداشت. در شرایط افزایش تحریم‌های خصمانه و نبود امکان انتقال پول، امکان اقدام و انتخاب مناسب در زمینه واردات خودرو وجود ندارد.

دادفر ادامه داد: هدف ازاین طرح این بود که حق انتخاب مردم به‌عنوان حرکت به سمت توسعه به رسمیت شناخته شود اما با توجه به قوانین طراحی شده در آیین‌نامه واردات خودرو به‌نظر می‌رسد قرار نیست این حق به رسمیت شناخته شود.

فرانسوی‌های موجود در بازار ایران کدامند؟

پژو سال‌هاست با توجه به فعالیت خط تولید آن در ایران تقریبا خودرویی ایرانی شناخته می‌شود. پژو ۲۰۶را می‌توان اقتصادی‌ترین خودرو از رده خودروهای دارای برند فرانسوی تولید در ایران دانست.

در کنار آن، رنو تندر ۹۰و رنو ساندرو نیز از اقتصادی‌های بازار هستند اما در کنار انواع پژوها و رنوهایی که به واسطه قیمت نسبتا مناسب در میان مردم بیشتر طرفدار دارند، برخی خودروهای فرانسوی از قبیل پژو ۲۰۸ که اولین محصول مشترک ایران‌خودرو و پژو فرانسه بعد از برجام بود، رنو تلیسمان، رنو کولئوس، رنو کپچر و سیتروئنC۳ و دی‌اس کمتر شناخته‌شده، خودروهای لوکس فرانسوی موجود در بازار ایران هستند.

حجم بالایی از تولیدات ایران‌خودرو هم‌اکنون به تولید انواع پژو اختصاص دارد. نگاهی به آمار تولید خودرو در کشور حاکی از آن است که از ابتدای امسال، ۱۸۷هزار و ۵۵۴دستگاه خودرو پژو در کشور تولید شده که بیشترین حجم تولید در خرداد امسال رقم خورده است. در این ماه شرکت ایران‌خودرو با تولید ۳۶هزار و ۵۲۰دستگاه خودرو ۱۰هزار دستگاه بیشتر از میانگین تولید ۲۶هزار دستگاهی این شرکت در هر ماه بوده است.

مقایسه میزان تولید انواع خودرو در این شرکت نشان می‌دهد ماهانه بیش از یک دوم آمار تولید در این شرکت خودروساز به انواع پژو شامل انواع ۲۰۷، انواع ۲۰۶، ۴۰۵، پژو پارس و ... اختصاص دارد.

کد خبر 721138
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha