جمعه ۱۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

آتش سوزی گسترده در شب تحویل سال 2009، در یک کلوپ شبانه در بانکوک تایلند باعث مرگ حداقل 60نفر و مجروح شدن نزدیک به 150نفر شد. گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که در بین کشته‌شدگان، اجساد جهانگردان خارجی زیادی دیده می‌شود.

نخستین ساعات روز پنجشنبه، ماموران آتش‌نشانی بانکوک در جریان یک آتش سوزی گسترده در کلوپ شبانه سانتیکا - که در یکی از مهم‌ترین مناطق تفریحی بانکوک قرار داشت - قرار گرفتند.

با گزارش این ماجرای وحشتناک، تیم‌های عملیاتی آتش‌نشانی و امداد و نجات برای خاموش کردن آتش و کمک به مجروحان به محل حادثه اعزام شدند و به این ترتیب عملیات امداد و نجات آغاز شد اما آتش سوزی به حدی سریع گسترش یافت که تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در این کلوپ شبانه یا زیر دست و پا مجروح و کشته شدند یا استنشاق دود باعث مرگ آنها شد. ساعاتی بعد از آغاز عملیات، تعداد قربانیان و مجروحان حادثه اعلام شد.

حداقل 60 کشته و بیش از 135 مجروح، آماری بود که درباره این حادثه از سوی مسئولان اورژانس به خبرنگاران بیان شد.

تنها یک در خروجی

در حالی که مقامات پلیس و امداد ونجات تایلند تا روز گذشته از انتشار دقیق اطلاعات درباره جان باختگان خودداری کرده‌اند، خبرنگار آسوشیتدپرس که لحظاتی پس از وقوع حادثه به کلوپ شبانه رفته بود، فیلم ویدئویی از آنجا تهیه کرده است که در آن اجساد قربانیان که سوخته بودند روی محوطه کلوپ افتاده بود.

اجساد تعداد زیادی از قربانیان که قصد فرار از طریق پنجره‌ها را داشتند، کف خیابان اطراف دیده می‌شد.

در این فیلم ویدئویی تصاویری از ساختمان کلوپ دیده می‌شد که همچنان درحال سوختن بود و افراد زیادی با شتاب در حال خروج از تنها در ساختمان بودند.

«کلوپ تنها یک در ورودی داشت و همین مسئله باعث افزایش تعداد قربانیان و مجروحان شده بود؛ زیرا علاوه بر اینکه تعداد زیادی از حاضران به‌دلیل استنشاق دود دچار خفگی شده و جان باخته بودند، تعداد زیادی از آنها نیز در نزدیکی در ورودی زیر دست و پای دیگران له شده بودند.»

این اظهارات افسر پلیس بانکوک به نام «ماج گن این» است که به خبرنگار آسوشیتدپرس می‌گوید. او با تایید مرگ حداقل 60 نفر در جریان حادثه می‌افزاید: در بین کشته‌شدگان، اجساد جهانگردانی از کشورهای استرالیا، نپال، ژاپن و هلند نیز دیده می‌شود.

گزارشگر آسوشیتدپرس اجساد حداقل 10 جهانگرد خارجی را دیده است، اما هنوز مشخصات این افراد اعلام نشده است. بیشتر قربانیان در همان محل جان باختند و تنها یک نفر در بیمارستان مرد.

قربانیان دیگری هم وجود دارند

اگر چه نخستین بررسی‌ها از مرگ حداقل 60 نفر خبر می‌دهد اما ماموران اورژانس معتقدند که آمار کشته شدگان باید بسیار بیشتر از این تعداد باشد. یکی از ماموران اورژانس بانکوک معتقد است که آمار مجروحان بیش از 200 نفر است که به 5 بیمارستان بانکوک منتقل شده‌اند.

یکی از مسئولان آتش‌نشانی بانکوک، درباره علت آتش سوزی در گفت‌وگویی با خبرنگاران می‌گوید: حادثه مرگبار آتش‌سوزی به‌دلیل آتش بازی‌ای که به مناسبت تحویل سال نو روی صحنه نمایش این کلوپ اجرا می‌شد، رخ داده است.

ساموچی فرندی، یکی از کسانی که از نزدیک شاهد ماجرا بوده است، نیز می‌گوید: آتش خیلی سریع به تجهیزات صوتی و تصویری سرایت کرد و در این هنگام بسیاری از مردم وحشت‌زده به سمت در خروجی دویدند که همین مسئله باعث شد تعداد زیادی از آنها زیر دست و پا بمانند و راه خروجی نیز بسته شود.

1000 نفر در کلوپ شبانه

طبق نخستین گزارش‌ها، هنگام وقوع آتش سوزی حداقل هزار نفر در داخل کلوپ بودند. در همین حال به گفته مقامات امداد رسانی تایلند، قربانیان اکثرا افرادی بودند که در نزدیکی صحنه نمایش ایستاده بودند و نتوانستند خود را به درخروجی برسانند، تعداد زیادی نیز از ترس شعله‌های آتش از پنجره‌ها به پایین پریده‌اند.

صفی از اجساد

اجساد در داخل کیسه‌های سفید قرار گرفته و در داخل پارکینگی که در مقابل کلوپ بود چیده شده بودند که در جلوی آن کفش‌های قربانیان قرار داشت.

در همین حال یکی از مسئولان آتش‌نشانی دلیل زیاد بودن تعداد قربانیان را وجود یک در خروجی برای سالن اعلام کرد.

گزارشگر آسوشیتدپرس که از نزدیک شاهد ماجرا بوده است می‌گوید که همه چیز در داخل ساختمان به‌طور کامل سوخته بود.اجساد قربانیان روی زمین افتاده بود و  این در حالی بود که  با گذشت ساعتی از وقوع حادثه، آتش همچنان  از پنجره‌ها شعله می‌کشید و قسمت‌هایی از ساختمان در حال فرو ریختن بود.

کد خبر 72107

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز