روزآمد شدن الگوریتم اصلی گوگل در ماه سپتامبر (شهریور) باعث شد که مشاهده‌پذیری چند وب‌سایت خبری پربیننده انگلیس در رتبه‌بندی جستجو سقوط کند.

google

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از PressGazette در میان ۲۵ ناشر اول از لحاظ شمار مخاطبان Lad Bible که محتواهای ویژه جوانان تولید می‌کند بیشترین نزول را پیدا کرد و نمره مشاهده‌پذیری «سیستریکس» آن در رتبه‌بندی جستجوی گوگل با ۵۲ درصد کاهش از ۳/۸ به ۱/۲ رسید.

DMGT که صاحب سایت‌های خبری «آی نیوز» inews (نسخه آنلاین روزنامه I  و میل آنلاین  Mail Online (نسخه آنلاین روزنامه دیلی میل) ، نیز کاهشی ۳۷ درصدی را در طول مدت این روزآمد شدن الگوریتم اصلی گوگل در فاصله ۱۲ تا ۲۷ سپتامبر تجربه کردند.

میل آنلاین با افتی ۲۸ نمره‌ای از ۷۶/۲ به ۴۸/۲ از هنگام شروع این روزآمد شدن – بیشترین سقوط از لحاظ میزان افت در نمره مشاهده‌پذیری را تجربه کرد.

ضریب دیده شدن سستریکس (Sistrix) میزان موفقیت یک وب‌سایت در نتایج جستجوی گوگل را اندازه می‌گیرد و نمره بالاتری به سایت‌هایی می‌دهد که در رتبه بالاتری در نتایج جستجوی گل دارند.

وب‌سایت‌های روزنامه‌های دیلی میرور و ایندیپندنت نیز دچار کاهشی دو رقمی در نمره مشاهده‌پذیری شدند.

آخرین روزآمد شدن آلگوریتم اصلی گوگل درست شش هفته پس از یک روزآمد شدن دیگر یعنی «محتوای سودمند» گوگل که در ۹ سپتامبر کامل شد، انجام می‌گیرد. هدف اعلام‌شده از تغییر الگوریتم «محتوای سودمند» این بود که رتبه ناشرانی را پایین بیاورد که «محتواهای به دردنخور» برای کاربران ایجاد می‌کنند که هدف از تولیدشان جلب کردن موتورهای جستجو است نه انسان‌ها. کارشناسان می‌گویند روزآمد شدن «محتوای سودمند» تاثیر چندانی بر رتبه‌بندی اغلب وب‌سایت‌های خبری نداشت و فقط سایت‌های هرزنامه‌ای با کیفیت پایین را مجازات کرد.

گرچه گوگل به طور مداوم الگوریتمش را اصلاح می‌کند، اما هنگامی یک روزآمد شدن هسته الگوریتم اصلی را اعلام می‌کند که این تغییرات در حدی عمده باشد که اطلاع‌رسانی به ناشران و بازاریابان جستجوی ضرورت پیدا کند.

آخرین روزآمدشدن الگوریتم اصلی گوگل که باز هم هدفش پاداش دادن به محتواهای با کیفیت بود، اثر عمده‌ای بر صنعت نشر گذاشت. ناشران عمده خبری و سایت‌های پرطرفدار اطلاعاتی که کارشان انتشار معرفی‌ها و راهنماهای اطلاعاتی است، در برخی از موارد تا ۴۰ درصد از ترافیک‌شان را از دست دادند.

شرکت رسانه‌ای DMG که ناشر وب‌سایت «میل آنلاین» (نسخه آنلاین روزنامه دست‌راستی عامه‌پسند دیلی میل)- ششمین وب‌سایت پرطرفدار انگلیسی‌زبان در جهان است، قبلا گوگل را متهم کرده بود به طور غیرمنصفانه‌ای باعث کاهش رتبه مطالبش در نتایج جستجو  در مقابل مطالب وب‌سایت‌های لیبرال یا دست چپی و میانه مانند گاردین و بی‌بی‌سی می‌شود.

نمره دیده شدن «میل آنلاین» از حدود عدد ۱۰۰ در شروع سال ۲۰۲۱ به نصف این مقدار در میانه این سال رسید، هر چند که در نیمه سال جاری میلادی نمره دیده شدن آن  بالا رفته بود، اما آخرین تغییر الگوریتم گوگل باعث سقوط دوباره آن شد.

البته میزان دیده شدن در نتایج جستجوی بسیاری از ناشران هم پس از این روزآمد شدن الگوریتم اصلا تغییر نکرد یا تغییر اندکی کرده است، برای مثال وب‌سایت Sun (نسخه آنلاین روزنامه عامه‌پسند به همین نام) که گفته می‌شد گزارش‌های اریژینال آن به نفع گزارش‌های پیگیری رسانه‌های رقیب افت رتبه داده می‌شود، دو نمره ارتقا پیدا کرد، در حالیکه نمره وب‌سایت بی‌بی‌سی پنج نمره (۲ درصد) کاهش یافت و نمره «تلگراف» (نسخه آنلاین روزنامه سطح بالای دیلی تلگراف) بدون تغییر ماند.

کد خبر 719897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha