در سندی که به‌تازگی از طبقه‌بندی خارج شده، جورج بوش اعتراف می‌کند که برآورد اطلاعاتی سازمان سیا پیش از حملات ۱۱سپتامبر اشتباه بوده است.

سازمان سیا

به گزارش همشهری آنلاین، در میانه هیاهوی انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا، دولت این کشور بی‌سروصدا سندی طبقه‌بندی شده مربوط به لشکرکشی آمریکا به افغانستان و عراق پس از حملات ۱۱سپتامبر را منتشر کرده است. این سند خلاصه‌ای از مصاحبه کمیسیون ۱۱سپتامبر با جورج دبیلوبوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا و دیک چنی، معاون اوست. گفته شده این مصاحبه ۲۹آوریل ۲۰۰۴یعنی یک سال پس از حمله آمریکا به عراق انجام شده، اما ضبط نشده است. تنها سندی که از این مصاحبه ‌وجود دارد، دست‌نوشته‌های فیلیپ زلیکو، رئیس کمیسیون ۱۱سپتامبر است که خلاصه‌ای است از آنچه در این گفت‌وشنود گذشته است.

برجسته‌ترین نکته در دست‌نوشته‌های زلیکو این جمله است: «به‌نظر می‌رسد جورج بوش نسبت به حجم کشتار و ویرانی که جنگ‌هایش در جهان به جا گذاشته، هیچ درکی نداشته است.» این مصاحبه درست زمانی انجام شده که اعتراض‌های گسترده‌ای در عراق علیه اشغالگری آمریکا آغاز شده بود؛ اشغالگری که هزاران سرباز آمریکایی و ده‌ها هزار عراقی را به کام مرگ کشاند. بوش در این مصاحبه‌گفته زمانی که نخستین هواپیما به ساختمان برج‌های دوقلوی تجارت جهانی اصابت کرد، فکر کرده که حتما اشتباهی رخ داده و خلبان به اشتباه هواپیما را به ساختمان کوبیده است، اما زمانی که دومین هواپیما به ساختمان دیگر تجارت جهانی برخورد کرد، به این نتیجه رسیده که آمریکا مورد حمله قرار گرفته است.

وب‌سایت تحلیلی اینترسپت در این رابطه نوشته: جالب‌ترین قسمت این سند بخشی است که نشان می‌دهد چطور دیک چنی صبح روز ۱۱سپتامبر مدیریت امور را به‌دست گرفته است. در آن دوره، وسایل ارتباطی تقریبا از کار افتاده بودند و جورج بوش به‌شدت تحت‌تأثیر شایعات و گزارش‌ها درباره اهداف احتمالی بعدی مهاجمان قرار گرفته بود. یکی از این اهداف احتمالی مزرعه خصوصی او در کرافورد تگزاس بوده است.

براساس اسناد منتشرشده، خطوط امن تلفن میان بوش و چنی مرتبا قطع می‌شده و رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌توانسته با دونالد رامسفلد، وزیر دفاع، ارتباط برقرار کند؛ مسئله‌ای که او را به‌شدت عصبانی کرده بود. او در نهایت به پایگاه نیروی هوایی در نبراسکا می‌رود که تجهیزات ارتباطی بهتری داشته و تا ۹ساعت از بازگشت به کاخ‌سفید خودداری می‌کند. چنی در این مدت با کسب اطلاع از اینکه هواپیماهای استفاده شده در عملیات تروریستی آن روز، مسافربری بوده به ارتش اجازه ساقط کردن هواپیماهای احتمالی بعدی دخیل در حمله را می‌دهد. گفته شده، حداقل ۵مورد گزارش هواپیماربایی وجود داشت که بعدا مشخص شد همگی نادرست بودند.

بوش در این مصاحبه درباره سیاست موسوم به «جنگ علیه تروریسم» گفته بود که متحدان واشنگتن هیچ تمایلی برای پیوستن به این اقدام آمریکا را نداشتند. در جایی از مصاحبه با بوش درباره گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا در مورد «حمله تروریستی قریب‌الوقوع از سوی بن لادن» پرسیده می‌شود که بوش پاسخ می‌دهد: این گزارش، فقط یک برآورد اطلاعاتی عادی بود و جزئیات مشخصی برای تصمیم‌گیری نداشته است. بوش به کمیسیون می‌گوید: که حتی برآورد سازمان سیا این بوده که حمله تروریستی از سوی بن‌لادن، قرار است خارج از مرزهای آمریکا اتفاق بیفتد.

چنی نیز در این مصاحبه با انتقاد از نظارت کنگره بر عملیات‌های نظامی به‌ویژه عملیات‌هایی که توسط سازمان سیا اجرا می‌شد، گفته بود که این رویکرد سیا را تضعیف کرده است. او تأکید کرده بود که اغلب عملیات‌های سازمان سیا باید محرمانه و در سایه انجام شوند و دخالت کنگره مخرب است.

با گذشت بیش از ۲دهه از آغاز جنگ‌های آمریکا در افغانستان و عراق هنوز تعداد دقیق قربانیان این حملات مشخص نیست. روزنامه واشنگتن‌پست سال ۲۰۱۸در گزارشی با اشاره به هزینه‌های انسانی جنگ‌های آمریکا نوشت: «مشخص کردن شمار دقیق قربانیان جنگ‌های آمریکا پس از ۱۱سپتامبر تقریبا غیرممکن است، اما اگر براساس برخی آمارهای محلی و رسمی فقط بخواهیم شمار قربانیان جنگ عراق را حدود ۶۰۰هزار نفر تخمین بزنیم، یعنی مجموع کسانی که در حملات و ناآرامی‌های ناشی از فروپاشی زیرساخت‌های امنیتی و اقتصادی این کشور در فاصله زمانی ۲۰۰۳تا ۲۰۱۱جان خود را از دست دادند، این رقم معادل جمعیت شهر واشنگتن دی. سی در سال ۲۰۱۰بوده است.» 

کد خبر 719635
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha