امیرعلی آزادی کارگردان مجموعه مستند «پاییز ۶۳» که به جریان راه‌اندازی صنعت موشکی ایران در سال‌های جنگ تحمیلی می‌پردازد، به ارائه توضیحاتی درباره این مستند پرداخت.

پاییز 63

به گزارش همشهری آنلاین، امیرعلی آزادی کارگردان مجموعه مستند «پاییز ۶۳» همزمان با پخش آن از تلویزیون  درباره این مستند که در بخش‌هایی از آن شاهد اظهارت شهید حسن طهرانی‌مقدم درباره صنعت موشکی ایران هستیم، توضیح داد: برای این مستند مصاحبه‌ای مفصل و طولانی از شهید حسن طهرانی‌مقدم با موضوع پیشرفت‌های موشکی را در اختیار ما گذاشتند و هر جایی که احساس می‌کردیم بحث ما را تکمیل می‌کند، بریده‌هایی از این مصاحبه آرشیوی را استفاده کردیم. علاوه‌بر این صحبت‌های محسن رفیق‌دوست و سفیر ایران در لیبی در زمان ورود موشک‌ها به ایران هم در مستند آرشیوی است، اما باقی مصاحبه به‌صورت تولیدی بوده است. با حدود ۲۳ نفر از افراد درگیر در فرآیند راه‌اندازی تأسیسات موشکی ایران از رده‌های نظامی گرفته تا خبرنگاران و عکاسان حاضر در فرآیند بازتاب این اتفاق، مصاحبه گرفتیم.

وی ادامه داد: روایت این مستند از جایی آغاز می‌شود که ما در جنگ تحمیلی از سوی عراق مورد فشار و هجمه قرار می‌گیریم و درگیر یک جنگ موشکی می‌شویم. مردم هم در نماز جمعه شعار می‌دادند که «موشک جواب موشک». شهید طهرانی مقدم، در آن زمان مسئول رقم زدن این مأموریت می‌شود که ایران را صاحب صنعت موشکی کند. ایران در زمان جنگ حتی توپخانه هم نداشت و اولین توپخانه‌ای که سپاه تأسیس می‌کند، توسط شهید طهرانی‌مقدم و شهید شفیعی‌زاده راه‌اندازی می‌شود. این دو بزرگوار این کار را آغاز می‌کنند تا مرحله‌ای که توپخانه می‌تواند به فعالیت‌های خود ادامه و حتی آن را توسعه دهد. از این مرحله است که شهید طهرانی‌مقدم وارد فاز موشکی می‌شود و می‌گوید من باید دستان امام امت را پر کنم تا مردم اینگونه مظلومانه شهید نشوند.

این مستندساز تأکید کرد: هسته اصلی بحث ما در این مستند همین است که شهید طهرانی مقدم دائماً به فکر خالی نماندن دست جمهوری اسلامی و امام امت بوده است. او در گام اول برای این مأمورت، ۱۳ نفر را جمع می‌کند و به سوریه می‌روند تا به مدت دو ماه آموزش‌های لازم را ببینند. این آموزش‌ها از اذان صبح تا حوالی ۱۱ شب ادامه داشته است و آن‌ها بدون وقفه در کلاس‌ها حاضر می‌شدند و آموزش می‌دیدند. به‌صورت فشرده این گروه آموزش می‌بینند و با بهترین نمرات از این دوره فارغ می‌شوند. بازگشت آن‌ها به ایران همزمان می‌شود با ورود لیبی‌ها به ایران و گروهی که با هماهنگی قذافی قرار بود موشک در اختیار ایران قرار دهند.

اعتماد به قذافی، زمانی که هیچ یاوری در جهان نداشتیم

وی درباره اینکه چرا ایران به قذافی در آن مقطع اعتماد کرده است، گفت: آن زمان ایران هیچ یاوری نداشت. در نظام بین‌الملل هیچ کشوری همراه ما نبود. یک سوریه را داشتیم که آن هم اعلام کرد به دلیل فشارهای بین‌المللی نمی‌توانم به شما تجهیزات بدهم، به این دلیل تنها پذیرفت که به ۱۳ نفر از نیروهای ما آموزش بدهد. در کنار سوریه تنها کره‌شمالی و لیبی را به‌عنوان حامی در کنار خود داشتیم. در گام اول با لیبی صحبت‌هایی می‌شود و آن‌ها هم به هر نحو که بود، کمک‌هایی کردند. هرچند سه چهار ما با ما بودند و سه چهار ماه بر ما! در همان بازه چند ماهه همراهی‌اش با ما اما اتفاقات خوبی رقم خورد. در همان مرحله حدود ۱۱ موشک را در اختیار ما قرار می‌دهد.

با دردسرهای بسیار این موشک‌ها از طریق هواپیمای مسافربری به ایران منتقل می‌شود. اگر می‌خواستیم از طریق کشتی آن‌ها را به ایران بیاوریم، احتمال حمله به کشتی و مصادره بار آن وجود داشت چرا که از مرز کشورهایی باید عبور می‌کردیم که آن زمان هم‌پیمان عراق بودند

این مستندساز افزود: این ۱۱ موشک با دردسرهای بسیار به ایران وارد می‌شود. آقایانی که در لیبی بودند، نزدیک به دو ماه دوندگی کردند تا این اتفاق رخ دهد. جزئیات این تلاش‌ها در مستند تشریح شده است. با دردسرهای بسیار این موشک‌ها از طریق هواپیمای مسافربری به ایران منتقل می‌شود. اگر می‌خواستیم از طریق کشتی آن‌ها را به ایران بیاوریم، احتمال حمله به کشتی و مصادره بار آن وجود داشت چرا که از مرز کشورهایی باید عبور می‌کردیم که آن زمان هم‌پیمان عراق بودند.

آزادی ادامه داد: نزدیک ۱۴ روز زمان می‌برد تا موشک‌ها را در هواپیماهای مسافربری جاسازی کنند، آن هم در سکوت خبری چرا که به‌هیچ‌وجه نباید این نکته رسانه‌ای می‌شد که لیبی به ایران موشک داده است. همزمان با ورود هواپیماهای مسافربری به کشور، ایران یک عملیات فریبی را ترتیب می‌دهد تا حواس عراقی‌ها از ورود این موشک‌ها پرت شود. حتی قرار بود در داخل کشور هم این خبر پخش نشود. با دردسرهای بسیار این موشک‌ها پس از ورود به ایران به کرمانشاه منتقل می‌شود تا با آن‌ها عملیات انجام شود. جزئیات همه این اتفاقات در مستند «پاییز ۶۳» روایت شده است.

وی افزود: حضور لیبیایی‌ها در ایران در آن زمان اولین حضور مستشار خارجی پس از انقلاب محسوب می‌شد. آن‌ها حدود ۸۰ نفر بودند که هر ۶ ماه هم جابه‌جا می‌شدند. برخی از آن‌ها روزهای اول که آمده بودند احساس می‌کردند در ایران قحطی است و حتی برای غذا ماکارونی و جعبه‌های بزرگ تغذیه همراه آورده بودند! به مرور هم وقتی زمان می‌گذشت، به واسطه دوری از کشور و خانواده‌شان، اخلاق و رفتارشان عوض می‌شد و موجبات ناراحتی رزمنده‌های ایرانی را فراهم می‌آوردند. جالب اینکه همان ۱۳ نفری که در سوریه آموزش دیده بودند، با این لیبیایی‌ها همراه می‌شوند اما به آن‌ها نمی‌گویند ما هم چیزهایی بلد هستیم و به‌صورت نامحسوس از همه کارهای آن‌ها نت‌برداری می‌کردند. گروه دیگری هم شکل می‌گیرد که این ۱۳ نفر به آن‌ها آموزش می‌دادند. واقعاً زحمت‌های بسیاری کشیده شد تا چیزهایی از این گروه لیبیایی یاد بگیرند.

وقتی امام (ره) با حمله موشکی به بغداد مخالفت کرد

این مستندساز در ادامه روایت خود گفت: در اولین حمله موشکی پالایشگاه کرکوک مورد هدف قرار می‌گیرد. ابتدا تصمیم داشتیم بغداد را مورد هدف قرار دهیم اما امام (ره) می‌گویند از آنجایی که بغداد جمعیت بالایی دارد و امکان کشته شدن افراد بی‌گناه وجود دارد، بهتر است پالایشگاه بغداد را هدف بگیرید. قذافی این موشک‌ها را به این شرط به محسن رفیق‌دوست داده بود، که ایران عربستان را هم مورد هدف قرار دهد و مدام هم بابت این ماجرا پیگیری می‌کردند که این ماجرا در مستند روایت نشده است. از جایی به بعد قذافی دستور عدم همراهی با ایران را می‌دهد این در حالی بود که نیروهای ایرانی هنوز آموزش عملیاتی ندیده و موشک شلیک نکرده بودند. زمانی که موعد شلیک می‌رسد، نیروهای لیبی، ۳۲ ایراد در موشک‌های آماده شلیک ایجاد کردند تا اختلال به‌وجود بیاورند. در آن شرایط هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که ایران به تنهایی بتواند چنین اتفاقی را در حوزه موشکی رقم بزند.

آزادی درباره کاراکتر «سلیمان» در روایت مستند «پاییز ۶۳» هم گفت: آنچه از این کاراکتر در خاطرم مانده، مربوط به زمانی است که از لیبی به ایران می‌آید و رفتار به‌شدت تحقیرآمیزی با شهید طهرانی مقدم و نیروهایش از خودش نشان می‌دهد. قذافی او را چشم خود می‌دانست و می‌گفت من چشم خود را در اختیار شما قرار داده‌ام. سلیمان در واقع مسئول تیم موشکی‌ای بود که از لیبی به ایران آمدند اما همراه با آن گروه ۸۰ نفره هم زندگی نمی‌کرد بلکه به هتلی اختصاصی می‌رفت و بهترین اتاق را هم در اختیار داشت. چند سال بعد از پایان جنگ و زمانی که لیبی با تحریم موشکی مواجه می‌شود، سلیمان بار دیگر به ایران می‌آید تا تجهیزات بگیرد. شهید طهرانی مقدم او را به همان سوله‌های ساخت موشک ایرانی می‌برد و می‌گویند شرایط به حالتی بود که شهید طهرانی مقدم دستانش را پشت کمر خود زده بود و راه می‌رفت و سلیمان به دنبال او می‌دوید تا تجهیزاتی برای لیبی بگیرد. رفتارهای تحقیرآمیز این لیبیایی‌ها در دوران جنگ بسیار متعدد بود.

این مستندساز در پایان درباره جالب‌ترین تجربه خود در مسیر ساخت مستند «پاییز ۶۳» هم گفت: جالب‌ترین نکته برای من همت شهید طهرانی‌مقدم و تیم همراهش بود. شهید طهرانی مقدم به‌شدت به خانواده نیروهایش توجه داشته و به آن‌ها احترام می‌گذاشته است. در مناسبت‌های مختلف جش‌هایی می‌گرفت و از خانواده نیروهای خود هدیه تهیه می‌کرد تا بدانند طهرانی مقدم حواسش به نیروهایش هست. به همین دلیل هم این نیروها برایش جان می‌دادند. این رفتار شهید طهرانی‌مقدم با نیروهایش یک رفتار متقابل بود.

کد خبر 719072
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 78
  • نظرات غیرقابل انتشار: 37
  • حمید IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    89 24
    چرا تاریخ را تحریف میکنید کی میگه ایران توپخانه نداشت ؟توپخانه ارتش چی بود پس
    • حمید IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
      40 16
      ارتش نه،سپاه توپخانه نداشت بنی صدر نمیذاشت سپاه استفاده کنه،میگفت قیمت هر کدوم 20 هزار تومنه
    • رضا رضایی IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
      53 8
      منظورش سپاه بود. چون یکسال اول ارتش با تجهیزاتش از جمله توپخانه و نیروهایی قدرتمندش جنگ را اداره کردند.
    • م IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
      11 9
      منظور نویسنده از توپخانه راکتهای دور برده که فرقش با موشک اینه که بعداز شلیک قابل هدایت نیست و خطای زیادی هم داره
  • فداحسین IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    69 7
    خدا بیامرزد وروحشان شاد
  • سعید IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    59 7
    روحش شاد یادش گرامی
    • صادق IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
      29 3
      یاد باد آن روزگاران ، یاد باد چه روز های سختی بود
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    77 19
    ایران توپخانه نداشت ؟! این گزارش خجالت آوره. ایران در سال ۵۹ نه تنها توپخانه بلکه پیشرفته ترین ماشین جنگی جهان را در اختیار داشت.
  • کامران IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    49 9
    خداوندرحمت کندشهیدتهرانی مقدم را
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    54 15
    دم تک تک نیروهای عزیز و باشرف و موحد و شجاع و دانشمند و وطن پرست سپاه و ارتش و انتظامی و بسیج گرم درود خداوند بر ایشان و خانواده های شریف و معززشان . و رحمت خداوند رحیم بر شهدای سپاه و ارتش و بسیج و انتظامی از اول انقلاب تا به حال. خصوصا شهید بزرگوار تهرانی مقدم و سردار سلیمانی عزیز و شهدای مظلوم هسته ای. لعنت خداوند و رسول خدا بر قاتلان و آمران این جنایات. لعنت بر خائنان داخلی و اربابان خارجی شان.
  • FI ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    63 6
    زنده بادایران زنده بادایرانی ....روح شهیدان عزیزایران شاد
    • علی IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
      23 5
      آفرین شیر مرد تبارک اللاه شیر مادر حلالت
  • مجید IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    64 7
    اتفاقا ارتش ایران قوی ترین توپخانه رو داشت که درسال 60عملیات فتح‌المبین این توپخانه ارتش شب تا صبح عراق رو کوبید بطوری که جهنم واقعی رو دیدند وبقدری توپخانه گلوله ریخت روی سر عراقی های کثیف که چندین لشکر به فنا رفتند اگه فیلم های دشت عباس رو فردای عملیات نشان بدهند جهنم واقعی رو میشود دید که عراقی ها 20000بیشتر اسیر شدن وگورهای دسته جمعی زیادی در دشت عباس داشتند
  • مهر IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    30 8
    درود بر شهیدان راه مهین و ولایت ... یا مهدی عجل الی ظهورک
  • علی IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    22 71
    بله نه تنها موشک نداشت بلکه سلاح بدرد بخوری هم نداشت
  • حمید IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    32 11
    روان همه شهدای مدافع ایران شاد
  • شهروند IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    50 5
    کاش از این انسانهای خودساخته و به معنای واقعی کلمه وطن دوست و خدا ترس و پاکدستی چند تاهم توی صنعت خودرو سازی داشتیم ... صنعت موشکی و دفاعی به این دلیل تونست به سرعت رشد قابل توجه و غیر قابل باوری بکنه ، چون مافیا و نفوذی ها به واسطه ی همچین انسانهایی نتونستن اونجا نفوذ کنن ...
  • محمد IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    44 3
    روحش شاد و یادش گرامی. تهرانی مقدم هرگز نخواهد مرد ... کاش بود و می‌دید...افسوس...
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    43 13
    ایران علاوه برتوپخانه موشک هم داشت وباهمان موشکها بانک رافدین دربغداد را زدند.
    • محمود IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
      11 14
      رافدین را با همین موشکهای از لیبی گرفته شده زدیم ضمن اینکه ارتش هم گلوله توپ و خود توپ هم کم داشت.
  • رسول IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    37 6
    خدارحمت کندشهیدطهرانی مقدم راپدرموشکی ایران واقعا خدمتی که اوویارانش به ایران کردندستودنیست
    • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
      8 4
      چرا الکی حرف میزنی ارتش اینقدر گلوله توپ داشته که من چند سال پیش لو ساختشون نگاه میکردم از زمان انقلاب بود
  • احمدی IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    29 3
    خدارحمتش کنه. برقاتلانش لعنت..
  • حسین IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    25 5
    درود خدا برروح تهرانی مقدم وشهدا سپاه وارتش
  • احمدی IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    16 8
    درود خدا بر شهید تهرانی مقدم وهمراهانش که جانشان رو در راه اسلام و انقلاب اسلامی ایران گذاشتند لعنت خدا بر دشمنان واغتشاش گران که خون وزحمت این شهدا را پایمال میکنند
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    12 2
    ایران دارای توپخانه خیلی پیشرفته ای بود. بنی صدر در اواخر خرداد ۱۳۶۰ عزل شد و دیگر محدودیتی برای سپاه نبود. پاییز و زمستان ۶۵ اوج حملات هوایی عراق به شهرها بود و پاییز و زمستان ۱۳۶۶ اوج حملات موشکی عراق به شهرها بود. و البته عراق سوخت موشک های خود را افزایش داده بود و از مواد منفجره موشک ها کاسته بود تا برد آن ها افزایش یابد. در آن شرایط ایران تعداد ۳۰ فروند موشک از لیبی خریداری کرد و لیبیایی ها در وسط کار به دلیل گلایه صدام از قذافی، در کمک برای پرتاب موشک کارشکنی کردند ولی نیروهای خلاق سپاه مانند شهید تهرانی مقدم بقیه موشک ها را بدون حضور مستشاران لیبیایی آماده پرتاب کردند. در ضمن سوریه نیز اسلحه کلاشینکف زیادی در اختیار ایران قرار داد و در وهله نخست در اختیار سپاه قرار گرفت و اسلحه ارتش همچنان ژ۳ بود تا بعدها به کلاشینکف تغییر یافت. بهتره به جای انتشار چنین اخبار مهم از طریق یک مستند ساز، با سرداران قدیمی سپاه گفتگو کنید. با تشکر
  • سعید IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    15 15
    دوست عزیز خدا رحمت کنه شهید تهرانی مقدم را و همه شهدا مخصوصا رستم شاهنامه دوران ما سردار سلیمانی عزیز وخدا مسوولین فاسد ما را لعنت کنه که آبروی شهدا و ایران را بر باد دادند لطفاً رهبری دستور شروع به اعدام اختلاسگران دهند تا جامعه روی آرامش ببیند
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    12 12
    خوشا به سعادت شهید تهرانی مقدم بااون هوش واستعداد وتوانایی ذهنی که داشت ‌.درسته که شروع اینکار پایان خوشی برای خودش نداشت ولی مارا به راهی سوق داد که توانستیم به تنهایی وبادست خالی پیشرفته ترین موشکها روبسازیم اگرنه غرب وحشی بکمک شرکای ریزه خوارش تاالان کشورمارا تکه پاره کرده بودند .
  • فریاد IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    13 1
    خاک پای تمام خادمین جان بر کف توتیای چشمان ما.
  • حکمت بهمنی IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    14 15
    دانشجوها بفهمند جمهوری اسلامی راباچه زحماتی نگهداشتن این همه نعمت را آب نیاورده باکمک خداوبازحمات انقلابیون ونیروهای مصلح جمهوری اسلامی به اینجا رسیده ضعیف ترین کشوردست شاه وامریکارا به ابرقدرت جهان تبدیل کرده حواستان عقلتان راجمع کنید
  • وحید US ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    11 14
    موقعی که میگیم توپخانه نداشتیم واقعا نداشتیم توپخانه یعنی خمسسسسه خمسسسسه چمیدانید خمسسسه خمسسسسه یعنی چی(؟چه شبهای زیر موشک توپخانه صبح شد هیچ وقت یادم نمیره دم تمام ایثارگران شهدا وتمام مدافهان کشور گرم باجان ودل مایه افتخار شدن وهستنند
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    17 3
    القاء یک نظر به بیننده که ایران توپخانه نداشت،خط بطلانی بر مستند سازی است،توپهای ۱۰۵ ،۱۲۲،۱۳۰و ۲۰۳و هویتزر جزء اتشبارهای توپخانه ارتش بودند،نقش همه فیلمهای ساخته شده جنگ بد یا بی ثمر معرفی کردن ارتشی است که به دلایلی زیاد از نظر توان رزمی بشدت تضعیف شده بود،اما سلاح جنگی موشک با ماموریت ارتش ایران در آن زمان همخوانی نداشت،وفاع ایران براساس دکترین دفاع ارتش امریکا تعریف شده بود،شاید یکی از اشتباهات ان زمان نیز عدم خرید موشک بود،به هر حال خداقوت به همه کسانی که در راه این آب و خاک به هر صورت خدمت کردندو امنیت را به ارمغان اوردند،برتی مستند سازی باید تمام جوانب را در نظر گرفت
  • رضا US ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    26 4
    حرف مفت زیاد میزنید..پادگانهای توپخانه ارتش ..گروه ۳۳ توپخانه.گروه ۵۵ توپخانه گروه ۸۴۰ موشکی که از ۶۰ سال پیش تاسیس شده..لطفا ببندید...مرد باشید این پیام را پخش کنید...
  • علی اصغر ایلخان IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    30 9
    به عنوان یک جانباز جنگ ارزو میکنم که ای کاش به جای اینکه آقایون بروند دنبال ساخت موشک و دیگر ادوات جنگی که برای از بردن انسانها است مانند کره و ژاپن میرفتند دنبال اقتصاد و تکنولوژی و به واسطه این مقوله ها دشمنان خود را به زانو در میاورد بی خود رگ گردن تان بیرون نزند بله هر کشوری احتیاج به نیروی نظامی قوی دارد ولی نه در حدی که از شکم خود بزند شوروی سابق قویترین ارتش دنیا را داشت ولی از بین رفت ولی ژاپن هنوز پا برجا است
  • محمد حسین رهگذر IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    12 14
    خدا شهید طهرانی مقدم وتمام همرزمانش را بیامورزد واینرا بگویم که آن قضایی ملعون کجاست که ببیند این ما الان کجاست و لیبی او الان کجاست واقعا دست و پنجه تمام دست‌اندرکاران مورد بحث درد نکند وهمان خداوند مورد عنایت قرار. دهدوخداوند قضایی راهم بیامورزد
  • رضا IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    15 4
    توپخانه 44و56 فقط دراصفهان حرف اول رامیزدهمین الان هم میزنه چرادروغ پراکنی میکنید اگه این هوانیروزنیروی زمینی وفانتوم های ارتش نبودخدامیدونه چه بلایی این عراقی هابه سرمان می آوردن خدالعنتشون کنه اونایی که این جوانان این کشورراکشتند
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    20 4
    اتفاقا من در جنگ بودم هم توپخانه دوربرد داشتیم و هم موشک موشک اهگ داشتیم که هواپیمای دشمن از فاصله ۵۰ کیلومتری ردیابی میکرد
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    16 1
    واقعا از جان مایه گذاشتند و خالصانه.حیف در حوزه ی اقتصادی زمین خوردیم و فقر و ناامیدی حاکم شده،و دشمن الان از همین راه نفوذ کرده.به امید اصلاح برخی امور و توجه بیشتر به خواست مردم معترض که به محض آگاهی از خطر و نقشه ی شوم دشمنان،به خیابان نیامدند و این بهترین فرصت برای مسئولان است برای جبران مافات
  • مردم IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    13 0
    متاسفانه۲۰۰ موشک هارپون اول انقلاب رو تحویل ارتش ندادند وسرنوشت این موشک ها رسید دست عربستان مثل اواکس ها اگر این موشک‌ها دست ارتش می‌ماند کار عراق یکسره میشد ولی خیلی روی ارتش کار شکنی ها شد و۳۰۰ فروند اف ۱۶ هم برگشت زدند .....
  • حسین IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    13 1
    دورود خدا بر امثال شهیدان تهرانی مقدم
  • وحید IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    11 1
    ایران توپ خانه هم نداشت ..تو روز روشن دروغ مستند و فیلمهای زمان جگ که نشون میده اینها چی هستن
  • رحیم IR ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    7 5
    پس شاه آن همه سلاح می گفتند خرید ؟ چه شد ؟! تانگ هم پولش را به انگلیس داد تانگ نگرفت ..فقط وهواپیما بهش دادن مستشاران آمریکا تا عمر دارند از ایران بخورند
  • اوستا IR ۰۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    11 4
    ایران نه تنها توپخانه بلکه دومین قدرت هوایی دنیا بوده و تعداد زیادی هم موشک داشته ولی چون بعد از انقلاب یه پاکسازی به ویژه در هوانیروز شد و اکثرشون رو یا اخراج یا زندانی کردن وبعضیاشون رو هم اعدام کردن سواد کافی برای عملیات موشکی نداشتن مجبور شدن از لیبی افرادی رو بیارن که سامانه موشکی شاه رو راهبندازن همین والا 11 موشک چکاری میکنه تو 8 سال جنگ
  • دایی اکبر IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    11 3
    روحت شاد شهید تهرانی مقدم که موجبات عزت و اقتدار ایران و ایرانی را با همت بلندش و اهدا جانش موجب بازدارندگی حمله به ایران شد
  • ناشناس IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    6 2
    روحشون شاد یادشان گرامی ۰شهدای دوست داشتنی مهربان با زیر دست خود وبرابری و برادری رو حفظ میکردند خوشا ب سعادتشون۰حالا بیان ببینن چ خبره ۰دیگه اون نسل بی ریا و بی الایش نیستندکسی نیست ک پا جا پای اونها بگذارد هستند عده محدود و خیلی کم هستندیادشان ب خیر راه شان ادامه دار۰
  • حسین IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
    2 1
    درود به روح بلند شهیدان خصوصا شهید والا مقام حسن تهرانی مقدم
  • فقط علی IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
    1 1
    سلام و درود خداوند به روح این ابرمردهای جاوید تاریخ ایران ... نابغه این ها بودن ....