یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: در شرایط کنونی نباید اجازه دهیم فشارهای وارد شده به ایران در زمینه جنگ اوکراین، جمهوری‌اسلامی را به سمت چالش با روسیه بکشاند، چراکه هدف اصلی آنها خراب کردن روابط تهران - مسکو است و در این مسیر از روش‌های مختلف هم استفاده می‌کنند.

فواد ایزدی

به گزارش همشهری آنلاین، یک عضو هیأت‌علمی دانشگاه تهران درباره سوءاستفاده آمریکا از سازوکارهای بین‌المللی برای افزایش فشارها به جمهوری‌اسلامی گفت: در شرایط کنونی آمریکایی‌ها جنگی ترکیبی علیه ایران به راه انداخته‌اند و در این وضعیت در حال استفاده از همه ابزارهای موجود علیه تهران هستند.

فواد ایزدی افزود: سوءاستفاده از ابزارهای دیپلماتیک نیز یکی از راهبردهایی است که درحال‌حاضر واشنگتن درحال استفاده تمام‌عیار از آن علیه جمهوری‌اسلامی است تا بتواند اهداف خود را محقق کند. آنها درجریان جنگ ترکیبی علاوه‌ بر اسلحه، از فشارهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نیز استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از چنین راهبردهایی از سوی آمریکایی‌ها طبیعی است و ما هم‌اکنون در وسط یک جنگ چندوجهی با برخی قدرت‌های جهان هستیم، ادامه‌داد: واشنگتن در چنین وضعیتی از همه ابزارهای موجود، ازجمله سوءاستفاده از سازوکارهای بین‌المللی برای افزایش فشارها بر جمهوری‌اسلامی بهره گرفته است که نمودهای آن در حوادث اخیر در کشورمان به‌خوبی مشاهده می‌شود.

راهبردهایی که ناکام ماند

این کارشناس مسائل آمریکا عنوان کرد: با وجود بهره‌گیری آمریکایی‌ها از ساختارهای بین‌المللی علیه تهران، خبر خوب این است که جمهوری‌اسلامی نیز در سازمان ملل دوستانی دارد که به نتیجه رسیدن راهبردهای مدنظر واشنگتن را ناکام گذاشته و اجازه نداده‌اند آمریکا به اهداف خود در این حوزه دست یابد.

ایزدی با بیان اینکه رویکردهای سیاست‌خارجی جمهوری‌اسلامی شرایطی به‌وجود آورده که تصویب قطعنامه در سازمان ملل از سوی غربی‌ها علیه ایران سخت شده‌است، افزود: نشست غیررسمی اخیر که به‌درخواست آمریکا و همچنین آلبانی برگزار شد، نمود دیگری از تلاش ناکام غربی‌ها و به‌ویژه آمریکا برای تحت‌فشار قرار دادن ایران بود که البته با شکست محسوسی نیز همراه بود.

وی ادامه‌داد: اگر چنین نشستی به‌صورت رسمی هم برگزار می‌شد، چین و روسیه با تصویب قطعنامه علیه جمهوری‌اسلامی موافقت نمی‌کردند. به‌همین دلیل هم هست که باید به‌دنبال ارتقای روابط با کشورهای غیرغربی باشیم، چراکه یکی از مزیت‌های آن، ایستادگی در مقابل فشار قدرت‌های غربی از طریق سازوکارهای بین‌المللی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: اگرچه در شرایط کنونی گرفتن قطعنامه از سوی غربی‌ها علیه ایران در شورای ‌امنیت سازمان ملل سخت شده‌است اما نباید فراموش کرد که طرف مقابل با ابزارهای متعدد می‌کوشد موقعیت را برای چنین کاری فراهم کند.

ایزدی افزود: در وضعیت کنونی طرف‌های غربی تلاش می‌کنند با حربه‌های متفاوت و از راه‌های مختلف میان تهران با مسکو و پکن فاصله بیندازند تا مسیر را برای تحت‌فشار قرار دادن جمهوری‌اسلامی از طریق ساختارهای بین‌المللی هموار کنند؛ رویکردی که باید درمقابل آن هوشیار بود تا در تله‌های کارگذاشته شده از سوی غربی‌ها گرفتار نشویم.

وی اضافه‌کرد: در شرایط کنونی نباید اجازه دهیم فشارهای وارد شده به ایران در زمینه جنگ اوکراین، جمهوری‌اسلامی را به سمت چالش با روسیه بکشاند، چراکه هدف اصلی آنها خراب کردن روابط تهران - مسکو است و در این مسیر از روش‌های مختلف هم استفاده می‌کنند.

کد خبر 718439
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha