گزیده آمارهای اقتصادی مردادماه نشان می دهد حجم نقدینگی در ۵ماهه نخست امسال ۵۴۰۱ هزار میلیارد تومان شده است.

پول

به گزارش همشهری آنلاین، گزیده‌ آمارهای اقتصادی بانک مرکزی نشان‌ می دهد که حجم نقدینگی در مردادماه سال ۱۴۰۱ معادل ۵۴۰۱۷.۹ هزار میلیارد ریال است.

نقدینگی مرداد نسبت به مرداد سال قبل ۳۷.۸ درصد افزایش یافته است، ضمن اینکه رشد نقدینگی مردادماه امسال نسبت به اسفند سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱.۸ درصد اعلام شده است.

حجم پول در مردادماه به ۱۲۱۶۳.۱ هزار میلیارد ریال رسیده که بیانگر رشد ۵۵.۶ درصدی نسبت به سال قبل و ۲۳.۳ درصدی نسبت به اسفند سال ۱۴۰۰ است.

شبه پول نیز ۴۱۸۵۴.۸ هزار میلیارد ریال گزارش شده که نسبت به مرداد سال قبل ۳۳.۳ درصد و نسبت به اسفند ۱۴۰۰ معادل ۸.۸ درصد افزایش یافته است.

رشد پایه پولی در دوازده ماهه منتهی به مردادماه سال ۱۴۰۱ به ۳۰.۳ درصد رسید. لازم به ذکر است پایه پولی در پایان مردادماه سال ۱۴۰۱ (معادل ۶۷۲۴.۴ هزار میلیارد ریال) نسبت به پایان سال ۱۴۰۰، رشدی معادل ۱۱.۳ درصد داشته که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۱۲.۴ درصد) به میزان ۱.۱ واحد درصد کاهش یافته است.

بانک مرکزی در توضیح وضعیت نقدینگی مردادماه اعلام کرده: حجم نقدینگی در پایان مردادماه سال ۱۴۰۱ (معادل ۵۴۰۱۷.۹ هزار میلیارد ریال) نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱.۸ درصد افزایش یافته که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۱۲.۸ درصد) به میزان ۱.۰ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در مردادماه ۱۴۰۱ معادل ۳۷.۸ درصد بوده است.

لازم به توضیح است که در حدود ۲.۵ واحد درصد از رشد نقدینگی در دوازده‌ماهه منتهی به پایان مردادماه سال ۱۴۰۱ مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک سپه (به‌واسطه ادغام بانک‌های متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) است و فاقد آثار پولی است. به عبارت دیگر در صورت تعدیل اثرات پوشش آماری مذکور، رشد نقدینگی در پایان مردادماه سال ۱۴۰۱ نسبت به پایان مردادماه سال ۱۴۰۰ معادل ۳۵.۳ درصد خواهد بود.

کد خبر 717660
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha