بر اساس بیانیه شورای تامین سیستان و بلوچستان، فرمانده انتظامی شهرستان زاهدن و رئیس کلانتری ۱۶ زاهدان از سمت خود عزل شدند.

زاهدان

به گزارش همشهری آنلاین، به دنبال اغتشاشات روز جمعه هشتم مهر ماه شورای تامین سیستان و بلوچستان، بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: روز جمعه هشتم مهر ماه پس از اتمام نماز جمعه اهل سنت در شهر زاهدان گروهی از افراد ضمن یورش به کلانتری ۱۶ در مجاورت مصلای نماز جمعه قصد داشتند حوزه انتظامی مذکور را تصرف کنند.

در جریان این حمله با توجه به درگیری مهاجمان و نیروهای مدافع کلانتری متاسفانه برخی هموطنان مظلوم و و نمازگزاران جان خود را از دست داده و مجروح شدند.

پس از این‌حادثه تعدادی افراد مسلح با سوءاستفاده از فضای ملتهب ایجاد شده ضمن حمله به شهروندان و اماکن مختلف، اقدام‌ به آتش زدن به اموال عمومی و خصوصی کرده و با نیروهای حافظ امینت درگیر شدند که در این حوادث تعدای از اغتشاشگران و افراد بیگناه کشته و جمعی از نیروهای خدوم انتظامی و امنیتی نیز به شهادت رسیدند. 
 
به دنبال حادثه غمبار زاهدان طی دستور مستقیم ریاست جمهوری اسلامی ایران، وزیر کشور در زاهدان حضور یافته و با پیگیری مسؤولان عالی امنیتی و دفاعی کشور هیتهای کارشناسی به منطور بررسی علل زمینه ها چگونگی و ابعاد این رخداد به زاهدان اعزام و اقدامات جامعی را برای دسترسی به روایتی دقیق و واقعی از حوادث رخ داده در دستور کار قرار دادند. 
 
تیم های بررسی و هیت های اعزام شده به زاهدان صمن گفت و گو با مسولان امنیتی و فرماندهان انتظامی بررسی فیلم های مدار بسته سطح شهر، جمع آوری شواهد میدانی گفت و گو با شاهدان عینی و مجروحان حادثه  و دیدار با سران طوایف و علمای دینی به بازسازی صحنه اغتشاش و نحوه اقدام نیروهای انتظامی پرداختند.

نتایج جمع بندی این تحقیقات به شرح زیر برای مردم انقلابی و عموم هم وطنان به شرح زیر است:

۱-حوادث روز جمعه ۸ مهرماه زاهدان در ۲ بازه زمانی و محیط متفاوت به وقوع پیوسته که از منظر عناصر حاضر در صحنه انگیزه و اقدام با هم‌متفاوت است.

۲- پس از پایان‌ نماز جمعه جمعیت بالغ بر۱۵۰ نفر که حضور افراد مسلح در میان آن ها به اثبات رسیده با حمله به کلانتری ۱۶  ضمن پرتاب سنگ  تیر اندازی هدایت و زدن اتبوس شرکت واحد به دیوار کلانتری، به قصد تخریب درب و دیوار و نهایتا ورود به کلانتری آغاز اغتشاش بوده و با به آتش کشیدن خودروی پلیس و مجروح نمودن‌ تعدادی از کادر انتظامی تلاش کردند تا حوزه انتظامی مذکور را به تصرف خود درآورند که اقدام اغتشاشگران برای تصرف حوزه انتظامی با عکس العمل پرسنل حاضر در کلانتری عقیم ماند. (استفاده از گاز اشک آور و به کار گیری سلاح ساچمه زن و تیراندازی)

۳- به دلیل مجاورت کلانتری ۱۶ با محل برگزاری نماز جمعه تخلیه نشدن کامل مصلی، درگیری مسلحانه و نیز تیراندازی نیروهای انتظامی متاسفانه منجر به مجروحیت و از دست دادن جان تعدادی از شهروندان نمازگزار و عابرین بی گناهی شد که نقشی در اغتشاش نداشتند.

۴- پس از پایان درگیری های مرحله اول در اطراف کلانتری برخی افراد و نیز افرادی مسلح با سوء استفاده از التهاب ایجاد شده در اطراف مسجد مکی پشت بام‌های مجاور و سپس نقاط دیگر شهر اقدام به اغتشاش کرده ضمن تخریب و آتش زدن اموال عمومی دولتی و خصوصی درگیری مسلحانه را آغاز می‌کنند.

۵- شورای تأمین استان به منظور برقراری امنیت و جلوگیری از گسترش ناامنی حفط جان و مال شهروندان نسبت به اعلام وضعیت امنیتی در شهر اقدام و مرحله مقابله نیروهای امنیتی و انتظامی با گروه‌های مسلح آغاز و تا اواخر شب ادامه می یابد در این‌ مقطع زمانی نیز تعدای از افراد مسلح کشته و ۶ نفر از حافظان امنیت از جمله سردار سر افراز هاشمی به شهادت رسیدند و گروهی نیز مجروح می شوند.

 ۶- بر اساس مستندات موجود تا کنون تعداد مجموع جانباختگان حوادث هشت مهر و روزهای بعد از آن در شهر زاهدان ۳۵ نفر می‌باشد که شامل برخی از نمازگزاران در مصلی، جان باختگان در مرحله اول اطراف کلانتری، کشته شدگان از افراد مسلح در اثر درگیری‌های سطح شهر، و همچنین شهروندان بیگناه به قتل رسیده توسط اشرار در مناطق مختلف می‌باشد.

در پایان شورای تأمین به مردم اصیل و انقلابی شهر زاهدان خصوصا خانواده شهدا و جان باختگان تسلیت عرض می‌نماید و جهت تحقق دستور ریاست محترم‌جمهوری برای اجرای عدالت ضمن پذیرش قصور برخی از مأموران و عزل رییس وقت کلانتری ۱۶ و فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان و همچینن جبران خسارات وارده به جانباختگان بی‌گناه و خانواده‌های آنان اعلام می‌دارد که پرونده حوادث تلخ زاهدان اعم از محرکین اغتشاشگران و مهاجمان به کلانتری و از طرفی مسولین ذیربط انتظامی جهت رسیگی به تخلفات به جرائم تشکیل و به همراه مستندات کامل برای رسیدگی همه جانبه به مرجع قضایی ارسال شده تا به صورت دقیق و بر اساس ضوابط قانونی مورد رسیدگی قرار گیرد. لازم به ذکر است چنانچه طی بررسی های تکمیلی و مشخص شدن مواردی دیگر از قصور یا تقصیر احتمالی پرسنل و فرماندهان انتظامی جهت رسیدگی و اقدام به مراجع ذیربط ارسال خواهد شد.

شورای تامین استان سیستان و بلوچستان

۵ آبان ۱۴۰۱

کد خبر 715509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 39
  • سعید IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    40 16
    چرا اعلام نمی کنید نمازگزاران چرا قصد تصرف پاسگاه رو داشتند؟؟؟
  • مردم ایران IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    27 5
    آها حالا این شد یه چیزی وقتی اشتباه میکنین باید قبول کنین الان باید برین از خونواده هاشون دلجویی کنین خیلی هاشون نون آورشون رو از دست دادن، بقیه کشور فراموش نشه
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    24 4
    متاسفانه منجر به مجروحیت و از دست دادن جان تعدادی از شهروندان نمازگزار و عابرین بی گناهی شد که نقشی در اغتشاش نداشتند. چه تعدادی؟ چند نفر؟
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    40 5
    اگر مقصر است باید محاکمه شود نه عزل بشه بیاد تهران قطعا پست بالاتر میگیرد
  • بنده خدا IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    13 34
    سلام . مقصر و محرک اصلی یعنی مولوی...امام جمعه باید به تهران فراخوانده شود با عزل فرمانده پاسگاه وضع درست نمی‌شود.
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    33 7
    چرا نظراتی که واقعیت رو میگن رو سانسور می کنید
  • GB ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    13 4
    مثا همیشه عکس العمل خیلی دیر و در نتیجه بی تاثیر در افکار عمومی .
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    15 2
    6 منتشر شده 33 غیر قابل انتشار هورا بکشید برای همشهری
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    9 22
    چرا محرک اصلی اغتشاش مولوی راعزل ودستگیر نکردن. اینهمه خون بیگناه ریخته شد چرااغتشاشگران اعدام نمیشن بخاطر اینهمه کشته بیگناه
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    2 2
    یا حسین مثلا چه تعداد؟برادران بلوچ اگر این رودخانه قاچاق سوخت را متوقف کنند تا بتوان با پولش شغل شرافتمندانه ایجاد کرد آنقدر به پاکستان جهلستان تردد نکنند عالی می شود