هدف از انجام این تحقیق؛ بررسی نظر مردم تهران درباره آگاه سازی جوانان در مورد مسأله اعتیاد و انعکاس نظرات مردم به مسئولان برای توجه بیشتر آنان به معضل اعتیاد است.

مدیر طرح: میترا زاغی
همکاران: زهرا ادریس آبادی، شبنم چهره، فریده درفشی،‌ زهره دیداری، سیامک کفایی،‌ سمیه گایگانی، پیمان محمودی

"آگاه سازی تا چه حد در جلوگیری جوانان از اعتیاد نقش دارد؟" این تازه‌ترین موضوعی است که توسط واحد نظرسنجی تلفنی مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای روزنامه همشهری مورد سنجش قرار گرفته است.

اهداف تحقیق:
هدف از انجام این تحقیق؛ بررسی نظر مردم تهران درباره آگاه سازی جوانان در مورد مسأله اعتیاد و انعکاس نظرات مردم به مسئولان برای توجه بیشتر آنان به معضل اعتیاد است.
اگر چه جوان معتاد، خود بر اثر غفلت و نادانی در این دام افتاده است، شرایط محیطی و اجتماعی آسیب‌زا نیز نقش اصلی را در گرفتاری او به این بیماری داشته، با ذکر این مطلب می‌توان چنین استنباط کرد که بایستی شرایطی فراهم آورد که با آگاهی دادن دستگاه‌های مسئول و خانواده‌ها جوانان از عواقب مصرف مواد مخدر آگاه شوند.

چون خانواده نقش بسزایی در شکل‌گیری شخصیت جوان دارد بسیار شایسته است که این نهاد اجتماعی با ایجاد محیطی مناسب جوان را از نزدیک شدن به چنین موادی بازدارد. ضمن اینکه رسانه‌ها موظف‌اند با اطلاع رسانی دقیق و به موقع نقش خود را در پیشگیری از ابتلای جوانان به این بیماری هولناک به خوبی ایفا کنند. به قولی، علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

جامعه آماری و تاریخ نظرسنجی:
نمونه آماری این تحقیق که از تاریخ 2 تا 5 آذرماه 1387 انجام شده شامل 1177 نفر از مردم تهران است که از این تعداد 35 درصد مرد و 65 درصد زن هستند.

گزیده‌ای از یافته‌های این تحقیقق به قرار زیر است:
65 درصد از پاسخگویان میزان تاثیر آموزش و پرورش را در آگاه کردن جوانان نسبت خطرات مواد مخدر زیاد ارزیابی کرده‌اند.

نمودار زیر نشان‌دهنده میزان تاثیر خانواده در آگاه کردن جوانان نسبت به خطرات مواد مخدر است:

 


جدول زیر توزیع پاسخگویان را بر اساس نظر آنان درباره نقش خانواده‌ها در آگاه کردن جوانان از خطرات مواد مخدر نشان می‌دهد:

نقش خانواده‌ها در آگاه کردن جوانان از خطرات مواد مخدر 

تعداد

 درصد

صحبت کردن 

918

78

نشان دادن نتیجه اعتیاد

159

14

خرید کتاب

83

7

هیچ‌کار

17

1

جمع

1177

100


این نظرسنجی‌ها ادامه دارد. ممکن است در روزهای آینده، پژوهشگران مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای همشهری، با تلفن شما هم تماس بگیرند. متن کامل این نظرسنجی را در سایت مرکز مطالعات و تحقیقات همشهری بخوانید.

کد خبر 71463

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز