رئیس کمیته امور منطقه‌ای پارلمان جمهوری آذربایجان به اظهارات وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره غیرقابل قبول بودن تغییر مرزهای تاریخی در منطقه واکنش نشان داد.

سیاوش نوروزوف رئیس کمیته امور منطقه‌ای پارلمان جمهوری آذربایجان

به گزارش همشهری‌آنلاین، «سیاوش نوروزوف» رئیس کمیته امور منطقه‌ای پارلمان جمهوری آذربایجان به اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره غیرقابل قبول بودن تغییر مرزهای تاریخی در منطقه و همچنین رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه در منطقه عمومی ارس واکنش نشان داد.

این نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان مدعی شد «اقدامات اخیر ایران علیه (جمهوری) آذربایجان را نمی‌توان روابط حسن همجواری تلقی کرد».

به گزارش «آرمنیا نیوز»، وی با این ادعا که تغییر مرزهای تاریخی و ژئوپلیتیک منطقه بر ایران به عنوان کشور هم‌مرز با دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان تاثیری ندارد، اظهار داشت: امروز، ایران اظهارتی درباره این که مرزها را نمی‌توان تغییر داد، بیان می‌کند. ما درباره مرز ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان حرف می‌زنیم. (جمهوری‌های) ارمنستان و آذربایجان بر اساس نقشه برخی دوران‌ها تصمیم‌گیری خواهند کرد و مرزهای بین دو کشور منطبق با آن تعیین خواهد شد. این چه ربطی به یک کشور ثالث از جمله ایران دارد که در این مسائل مداخله می‌کند.

این نماینده جمهوری آذربایجان در عین حال گفت که هیچ تهدیدی از سوی باکو علیه ایران وجود ندارد و نمی‌تواند وجود داشته باشد.

وی مدعی شد: و در این مورد درباره چه رزمایشی حرف  می‌زنیم، وقتی تجهیزات سنگین، توپخانه، تجهیزات آنجا جمع می‌کنید؟! اگر این رزمایش نیروهای مرزی ایران با سلاح سبک بود، قابل درک بود. اما آن‌ها با تجیهزات سنگین، موشک و توپخانه رزمایش انجام می‌دهند. مشخص است که نمایش قدرت است...ایران فضای کافی ندارد که در ساحل پنج متری ارس تمرین انجام می‌دهد؟ مساحت به آن بزرگی دارد. 

نوروزوف در ادامه ادعاهایش با تعیین تکلیف برای ایران، گفت: بروید در جزیره کیش، ساحل اقیانوس هند رزمایش انجام دهید؟! چرا در سواحل ارس؟! چرا به نمایش، معبر، پل روی ارس نیاز است؟! از رودخانه ارس می‌توان با دوچرخه رد شد، نیازی نیست برای عبور دادن تانک پل بزنید. 

اظهارات خصمانه این مقام جمهوری آذربایجان در حالی مطرح می‌شود که هرگونه تغییر در مرزهای شمال غربی می‌تواند خطراتی را متوجه منافع ملی ایران از جمله مسیرهای تجاری کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ایروان سفر کرده پنجشنبه با آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه ارمنستان در این دیدار به روابط دیرینه دو کشور اشاره کرد و گفت: ما آماده تعمیق هر چه بیشتر روابط دو کشور هستیم.

میرزویان افزود: این اظهارات من در بستر تحولات اخیر منطقه بیشتر تاکید می‌شود. از سال ۲۰۲۰ (جمهوری) آذربایجان علیه ارمنستان حملاتی را انجام می‌دهد و آخرین تهاجم ۱۳ سپتامبر صورت گرفته است. صریح‌ترین رویکرد و موضع را از سوی ایران شنیدیم. در طول ماه‌های اخیر چندین بار پیام‌های صریحی از ایران درباره مصونیت مرزهای ارمنستان شنیدیم. ما این را به دقت دنبال کرده و قدردانی می‌کنیم.

امیرعبداللهیان نیز تاکید کرد: به صراحت مخالفت خود را با هرگونه تغییر ژئوپلتیک و مرزها در قفقاز اعلام کردیم. درگیری‌های نظامی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان نگرانی‌هایی را در منطقه ایجاد کرد منطقه قفقاز شرایط حساسی را پشت سر می‌گذارد؛ معتقدیم احترام به تمامیت ارضی کشورها در منطقه قفقاز بعنوان یک اصل باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: خرسندیم مناسبات دو کشور در مسیر درست خود قرار دارد و در حال پیشرفت است ما امنیت ارمنستان را امنیت ایران و منطقه می‌دانیم و نگرانی خود را از هر اقدامی که باعث حضور نیروهای خارجی در منطقه شود اعلام کردیم.

پیش‌تر هم حسین امیرعبداللهیان در پاسخ به تماس تلفنی جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به تحولات اخیر در منطقه قفقاز، بر حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها از جمله جمهوری آذربایجان و ارمنستان تأکید کرد و این رویکرد را سیاست دائمی جمهوری اسلامی ایران خواند.

کد خبر 714083
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 21
  • ﻣﺠﺘﺒﻲ IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ ﻛﺸﻮﺭ ﺧﻴﻠﻲ ﺩﻳﺮ ﻋﻤﻞ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺳﺎﻟﻬﺎﻱ ﺧﻴﻠﻲ ﻗﺒﻞ اﻗﺘﺪاﺭ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭا ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻴﺪاﺩﻧﺪ ﻛﻪ اﻻﻥ ﺟﺮاﺕ ﺻﺤﺒﺖ ﻛﺮﺩﻥ اﻳﻦ اﻗﺎﻳﺎﻥ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ اﻗﺎﻱ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﻩ اﺫﺭﺑﺎﻳﺠﺎﻥ ﻛﺸﻮﺭ ﺟﻠﻲ ﺷﻤﺎ ﺧﺎﻙ ﻛﺸﻮﺭ ﻣﺎ ﺑﻮﺩﻩ و ﺑﻪ اﻣﻴﺪ ﺧﺪا ﺑﺮﻣﻴﮕﺮﺩﻩ ﺑﻪ ﺧﺎﻙ ﻣﺎﺩﺭﻱ ﺧﻮﺩﺵ
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    26 57
    خدا قوت دلاوران عرضه دیپلماسی.... اینها همون اذربایجانی هایی هستن که در جنگ سال پیش بهشون می گفتید برادر
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    همین مونده بود که تو بادکوبه ایه بی سند و بی تاریخ که کل ثبت نامتون به عنوان کشور جعلی آذربایجان در سازمان ملل به چهل سال به زور برسه و در اصل داری در تکه ای از خاک جدا شده از سرزمین مقدس ایران بر علیه سرزمین اصلی و مادری شعار میدی تعیین تکلیف کنی که ما چه حقوقی در رابطه با منافع حقیقی مون داریم و کجا و با چه حد از تسلیحات میتونیم رزمایش برگذار کنیم. اونوقت شما خائن ها برید دشمن کثیف و خبیث ایران و بشریت و اسلام یعنی رژیم جعلی و کودک کش صهیونیستی رو بیارید بنشونید بالای سرمون و بوسیله و هدایت و راهنمایی و آموزش اون نسناس ها تروریست پرورش بدید بفرستید دانشمندان و سرداران عزیزمان را ترور کنند. به واقع اگر صبر و حلم سران ایران نبود خیلی وقت بود که داشتید زیر پرچم زیبا و مقدس جمهوری اسلامی ایران سینه میزدید که زهی سعادت برای شما و مردم هم خون و هم وطن جدا شده آران و بادکوبه.
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    34 11
    همان قدر که منافع ملی و تاریخی ایران در این منطقه به ایران ربط دارد همان طور که خیمه زدن اسرائیل لب مرز باکو به امنیت ملی ایران ربط دارد . همان طور که مانورهای باکو با آمریکا و اسرائیل تنه. به تنه مانورهای. ایران می زند ,
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    85 14
    اگه تغییرمرزها به ایران ربط نداره رزمایش ایران هم به توربطی نداره پس ساکت شو.
  • Ahad IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    67 13
    آدربایجان ،کشوری که صد سال کمتر قدمت دارد و دست ساز استالین است، اما ادعای دروغین بی حد و مرز دارد، اگر لردوغان و ناتو و....از شما حمایت نمیکرد ،خدا داند الان کجای نقشه بودید،
  • علی IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    33 13
    دیگه وقت تصویه حسابه. البته اگه به دوستان بر نخوره باید گفت بیشترین تروریست های وارداتی از آذربایجان وارد ایران میشن. الان بهترین موقع است که ادب بشن
  • ناشناس IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    34 13
    اگه این طوری پس ما هم باید مرزامونو با آذربایجان دوباره تعیین کنیم. چه اول نخجوان رو بگیریم بعد بریم سراق باکو!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟ به نظرت خوب نیست نوروزوف
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      24 25
      شما که فعلا حمایت عراق و سوریه و لبنان رو از دست دادی اونارو برگردون اذربایجان پیشکش
  • محمد IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    26 10
    پس فضولی نکن توی خاک خودمون رزمایش برگزار کردیم
  • محمد IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    27 14
    بااین لحن صحبت کردن میخوای نوکری خودت رو به اسرائیل نشان بدهی ؟! ولی بدان ما حتی آمریکاهم به حساب نمی آوریم چه رسد به اون اربابت رژیم بچه کش،پس خفه شو ،وساکت سرجات بنشین، نوکرخودفروخته.
  • کیا GB ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    17 11
    دشمنان از اختلاف بین کشورهای منطقه سوء استفاده میکنند، روابط همه همسایگان ما باید با هم خوب باشد نه فقط با ارمنستان.
  • ایرانی US ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    15 6
    اگه حکومت ما بتونه آذربایجان را برگردونه که قانونی هم هست همه فتنه ها میخوابه. چطور روسیه و چين که الگوی شما هستند دارند سعی میکنند سرزمینهای جدا شده را بر می‌گردانند ولی شما اینکار رو نکردید.
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    7 2
    صحبت های خنده دار.مگه میشه شما اندازه یه شهر از ایران نیستید مرزهای بین المللی این کشور بزرگ را مسدود و یا جابجا کنید؟
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    9 2
    کل خاکی که روشی مال ایرانه
  • دریا IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    12 3
    اینا دیگه کی آدم شدن،حرف مفت میزنین مواظب باشین یهو دیدین شدین استان سی دوم ایران