سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اعتراض نمایندگان مجلس عراق به اقدامات محمود المشهدانی، رئیس این مجلس، او را مجبور به استعفا از سمت خود کرد.

المشهدانی در جلسه روز دوشنبه پارلمان به‌شدت با نمایندگان عراقی درگیری لفظی پیدا کرد و آنها را مورد اهانت قرار داد. پس از این اتفاق بود که فراکسیون‌های اصلی پارلمان درصدد برکناری وی برآمدند که البته عصر دیروز و در نتیجه تلاش‌های آنها او استعفا کرد.

در جلسه دوشنبه گذشته مجلس عراق قرار بود به موضوع لایحه سازماندهی و خروج نیروهای خارجی از عراق رسیدگی شود، اما بسیاری از نمایندگان خواستار عقب انداختن این موضوع و در دستور کار قرار دادن مسئله منتظر الزیدی، خبرنگار شبکه البغدادیه شدند که با کفش به بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا، حمله کرده بود.

المشهدانی در این جلسه که به‌شدت از اختلافات داخل پارلمان عصبانی به‌نظر می‌رسید، نمایندگان را خیانتکار و دست نشانده خارجی خطاب و به آنان اعتراض کرد.

یکی از مشاجرات تند وی با فواد معصوم، نماینده پیمان کردستان در پارلمان بود که خطاب به وی گفت: شما کردها حق تعیین خط‌مشی در بغداد را ندارید، برگردید اربیل، اینجا چه می‌کنید.

مشهدانی سپس رو به نمایندگان ائتلاف یکپارچه کرد و گفت: همه شما جاسوس و دست نشانده‌اید.  مشهدانی، حزب اسلامی - یکی از احزاب سنی - را نیز توطئه‌چینان و دسیسه سازان توصیف کرد.

او حتی پیشدستی کرده و اعلام کرد که ریاست چنین مجلسی هیچ افتخاری برای وی ندارد و از سمت خود استعفا می‌دهد. المشهدانی پس از گذشت زمان و بعد از آنکه آرامش خود را بازیافت به نزد نمایندگان آمد و از آنها عذرخواهی کرد و رفتارش را ناشی از عصبانیت دانست.

اما نمایندگان عذرخواهی او را نپذیرفتند و خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده برای برکناری وی  از سمت ریاست مجلس شدند.  رؤسای فراکسیون‌های مجلس عراق صبح دیروز نشستی را درخصوص برکناری المشهدانی برگزار کردند که این نشست بدون نتیجه نهایی خاتمه یافت و قرار شد موضوع در نشست عصر دیروز پارلمان بررسی شود.

پیش از این هم رؤسای فراکسیون‌های مجلس عراق در جلسات ویژه‌ای برکناری محمود المشهدانی را بررسی کرده بودند که به خاطر دست نیافتن به توافق، موضوع فراموش شد. فراکسیون‌های اصلی علت درخواست برای برکناری المشهدانی را ضعف مدیریت و نیز توهین به نمایندگان مردم، اعلام کرده بودند.

کمال ساعدی عضو ائتلاف یکپارچه در این ارتباط گفت: اکنون 3جریان عمده سیاسی یعنی کردها، ائتلاف یکپارچه و حزب اسلامی از جبهه توافق اهل سنت، به‌طور جدی خواستار برکناری وی هستند.

مشهدانی پیش از این نیز در یکی از جلسه‌های پارلمان با یکی از نمایندگان ائتلاف یکپارچه مشاجره سختی را انجام داده بود و پس از جلسه پارلمان نیز به محافظان خود دستور داده بود، آن نماینده را به باد کتک و ضرب و شتم بگیرند. در آن موقع نیز بحث برکناری وی بسیار جدی شد.

شرایط المشهدانی برای استعفا

یک نماینده‌ پارلمان عراق روز گذشته و پیش از انتشار خبر استعفای رئیس پارلمان اعلام کرد که المشهدانی درصورت تحقق بعضی از شرایطش استعفا خواهد کرد. 

رضا جوادتقی به آسوشیتدپرس گفت: محمود المشهدانی خواستار آن است تا درصورت استعفا به‌عنوان رئیس یک انجمن حقوق بشر معرفی شود. المشهدانی همچنین خواسته است تا به وی تضمین داده شود که فردی که عضو حزب اسلامی، از احزاب سنی عراق، نباشد، جانشین وی خواهد شد.

بنابر یک قاعده، رئیس پارلمان عراق باید فردی از اهل تسنن با‌شد.  هنوز مشخص نیست که شروط المشهدانی برای استعفا پذیرفته شده است یا خیر.

کد خبر 71398

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز