جنگ سرد یک دوره تنش دائمی بین ایالات متحده و روسیه بود، اما ممکن است ندانید که در طول این بن‌بست، مسکو چیزی را ساخت که آن را «قطار هسته‌ای» نامیدند.

قطار ارواح هسته ای

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از دیلی استار، اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده بیش از نیم قرن درگیر یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای بودند. هر دو کشور شروع به ساخت انواع موشک‌ها و زیردریایی‌های هسته‌ای برای مقابله با یکدیگر کردند، اما ظاهراً اتحاد جماهیر شوروی خلاقیت بیشتری خرج کرد.

در طول دهه ۱۹۸۰، این کشور یک «قطار ارواح هسته‌ای» ساخت که تقریباً غیرقابل شناسایی بود.

گفته می‌شود که قطار برای جلوگیری از شناسایی دائماً در حرکت بوده و روزانه حدود ۱۶۰۰ کیلومتر را طی می‌کرد.

ظاهراً این به اتحاد جماهیر شوروی کمک کرد تا به ایالات متحده اجازه دهد فکر کند که تمام سایت‌های پرتاب هسته‌ای دشمن را پیدا کرده است.

اما این قطار ارواح هسته‌ای چگونه به نظر می‌رسد؟

ایالات متحده در صورت وجود قطعاً برای مکان‌یابی آن مشکل داشت، زیرا اتحاد جماهیر شوروی آن را به گونه‌ای طراحی کرده بود که در آن زمان شبیه هر قطار مسافربری دیگری در روسیه باشد.

گفته می‌شود این قطار مجهز به سه لوکوموتیو استاندارد، سه واگن پرتاب و چهار واگن ریلی بود. به جز این، قطار ارواح هسته‌ای که گفته می‌شود به سه موشک هسته‌ای ICBM مجهز می‌شد.

ظاهراً این قطار به اندازه کافی ذخایر داشت تا در مجموع ۲۸ روز به تنهایی کار کند، به این معنی که یک فرمان واحد از اتحاد جماهیر شوروی می‌توانست در عرض چند دقیقه کلاهک‌ها را به هوا برساند.

آنها می‌توانستند موشک‌ها را از قطار از طریق آنچه که «پرتاب سرد» نامیده می‌شود، به بیرون ارسال کنند. این بدان معناست که گاز فشرده، موشک‌ها را قبل از مشتعل شدن به هوا پرتاب می‌کرد.

در هر صورت، به نظر می رسد که قطار ارواح هسته‌ای فقط در اوج جنگ سرد وجود داشته است، اما آیا امروز نیز چنین قطاری وجود دارد؟

در وجود داشتن چنین چیزی شکی وجود  ندارد، اما اطلاعات کافی درخصوص آن در دسترس نیست. به هر حال باید قبول کرد که چنین چیزی یکی از محرمانه‌ترین ابزارهای نظامی به حساب می‌آید.

کد خبر 713902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • محسن IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    2 2
    در حال حاضر اسرائیل زیر دریائی هائی دارد که حامل سلاح هسته ای هستند بنام " دست مرده" که مدام در زیر دریا در حال حرکت هستند.